• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Garanti innebär inte kostnadsfri åtgärd

laketwig

Patek
2-Faktor
Några av er kanske minns att jag efter ett års letande landade en begagnad Sinn 6060 tidigare i år, dvs den här:

6060 - 2015-04-03 (nära).jpg


https://klocksnack.se/threads/Äntligen-sinnesfrid-paketöppning.37357/

En mycket trevlig klocka i mycket bra skick, då den bara var ett år gammal. Bra nära nyskick faktiskt. Den hade dock ett problem. Länkbiten närmast klockan på respektive sida löpte inte fritt mot ändlänkarna utan kunde fastna i felaktigt läge:

6060 - Från sidan (i kläm).jpg


Klart irriterande, då det i princip hände varje gång jag satt på mig klockan. Med milt våld kunde man få loss länkbitarna så att dom löpte fritt igen, men sen hände samma sak snart igen. Detta ledde givetvis till ett antal frågor:

  • Hur kunde detta slinka igenom Sinns kvalitetskontroll?
  • Varför upptäcktes inte detta när klockan ursprungligen såldes?
  • Varför klagade inte den ursprungliga ägaren senare om detta missades vid leveransen?

Många frågor men inga svar, då jag inte köpte klockan av den ursprungliga ägaren utan via en mellanhand. Klockan var ursprungligen uttagen i Tyskland under april 2014, så den hade ett års garanti kvar. Inga problem med andra ord, eller ...?

Min äldsta son, som bor i Stockholm, tog med klockan till Erikson Urhandel, som ju är den enda AD’n för Sinn i Sverige. Richard konstaterade att detta var ett ursprungligt fel från fabrik som skulle åtgärdas under garanti. För detta ville han först ha 1.000:- för att täcka frakt och försäkring, men prutade till 500:- då min son grymtade en hel del. Observera att endast länken skulle skickas, vilken betingar ett värde av ca 2.500:- (köpte en identisk länk av Richard till min Sinn 104’a för ett år sedan). Dessutom undrade han om det var OK att vänta en vecka med att skicka den, då han hade andra grejor som skulle skickas till Sinn då. Inte mycket att välja på. Jag ville ju få ordning på klockan.

Lätt irriterad skickade jag ett mail till Sinn och ifrågasatte det rimliga i att jag skulle få en kostnad för att få ett tillverkningsfel åtgärdat under garanti. Som alltid svarade dom blixtsnabbt och att ett tillverkningsfel givetvis skulle åtgärdas med en justerad eller ny länk. Däremot duckade dom frågan om kostnaden för frakten. Drog två mail till med frågan om fraktkostnaden men fick varje gång bara tillbaka att all annan kontakt ska ske mellan mig och Erikson Urhandel. Suck ... :banghead:

Länken hämtades ut i lördags och sitter nu perfekt på klockan. Det var inget fel på länken men det var fel ändlänkar monterade på klockan från fabrik. Länken används till ett antal olika modeller, men troligen varierar ändlänkarna beroende på klockan som länken ska sitta på. Min son gjorde ett nytt försök att bli av med kostnaden men utan framgång. Erikson Urhandel förklarade att man inte fick kostnadstäckning från Sinn för den här typen av ärenden, men hade klockan varit köpt hos dom hade jag givetvis inte behövt betala något. Underförstått, den här typen av kostnad ska täckas av deras marginal från en försäljning.

Vad lär vi oss av detta då? Jo, om du köper en begagnad klocka som fortfarande är under garanti är det inte säkert att du kommer undan att betala något om ett fel skulle uppstå. Detta kan säkert variera mellan märken och kanske till och med mellan olika AD, det sista inte minst om du har en tidigare relation med AD’n. Jag har ingen anledning att ifrågasätta Erikson Urhandels motivering, men däremot tycker jag att Sinn kunde hantera detta snyggare på grund av att man klantat sig i kvalitetskontrollen. Säljer man en klocka med världsgaranti ska det inte kosta något att få ett ursprungligt fel åtgärdat, oavsett vilken AD man lämnar klockan till. yonsson höll ju på att hamna i samma sits med Nymans och en JLC, men efter att han tog kontakt med JLC själv löstes hans problem kostnadsfritt:

https://klocksnack.se/threads/jlc-nymans-ur-garantiärende.38726/

Mellanhanden jag köpte klockan av är dock en sann hedersman. Då felet inte framgick i den information jag fick vid köpet erbjöd han sig att stå för min kostnad (stort tack igen!). Jag kom med andra ord ur detta skadelös men fick vara utan klockan i lite över en månad. Nu är den dock hemma igen och länken är precis så smidig och följsam som den ska vara.

Avslutar med ett par smakprov innan den dyker upp i veckans fredagstråd:

6060 - 2015-06-01 (lås ner).jpg


6060 - 2015-06-01 (lås upp).jpg


6060 - 2015-06-01 (på arm).jpg
 
Senast ändrad:

KenKun

Patek
2-Faktor
Hände mig också, fast med en Grand Seiko. Klockmaster Globen tar 300 kr för att skicka klockan vidare för reparation.
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Dubbelt dåligt av Sinn: Dålig kvalitetskontroll och dåligt hanterat garantiärende. Gör ju inte mig som presumtiv kund sugen på att välja det märket precis.
 

Rockenfeller

Panerai
2-Faktor
Riktigt snygg Sinn! En klocka jag missat.
Är lite kluven till detta med garantiärenden. Förstår de handlare som vill ha ersättning om klockan inte sålts där. Framför allt om tillverkaren inte står för deras kostnader. De som vill ha ersättning trots att de inte har några utgifter blir ju dock lite knas.
Svårare blir det ju när man både som privatperson och företagare kan ha kontakt med tillverkaren...
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Efter att jag frös ned min Sinn mailade jag Sinn och efter mitt andra mail skickades en ups shipping label till mig. Inga problem, inga konstigheter. De sa bara skicka klockan till oss, vi fixar. Förstår inte varför du gick till Ericssons urhandel först. En urmakare vill alltis tjäna pengar, Sinn som ändå kommer att få stå för reparationen och har avtal med ups, för de är den lilla kostnaden en piss i Atlanten.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Lägger egentligen ingen värdering i om Sinn och/eller Erikssons gjort rätt eller fel. Det intressanta är ju egentligen spin off-en:

Är laketwig nöjd med hanteringen och ger Sinn/Eriksson betyget 5 av 5 möjliga?

Är hanteringen bra reklam för Sinn/Eriksson sett ur presumtiva kunders perspektiv?

At the end of the day är det ju det som räknas för ett märke/AD som vill sälja klockor...
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Efter att jag frös ned min Sinn mailade jag Sinn och efter mitt andra mail skickades en ups shipping label till mig. Inga problem, inga konstigheter. De sa bara skicka klockan till oss, vi fixar. Förstår inte varför du gick till Ericssons urhandel först. En urmakare vill alltis tjäna pengar, Sinn som ändå kommer att få stå för reparationen och har avtal med ups, för de är den lilla kostnaden en piss i Atlanten.

Det är lätt att vara efterklok och då har ju den här tråden tjänat sitt syfte, dvs göra andra uppmärksamma på en situation dom i framtiden själva kan hamna i.

Då jag själv inte är kompetent nog att avgöra vad felet var, hoppades jag att det var något enkelt, typ felmonterad länk eller fel bandstift, dvs något som kunde åtgärdas direkt utan att behöva skicka iväg klockan. Givetvis tog jag den då till Erikson, då klockan fortfarande var under garanti. När Richard konstaterade fabrikationsfel men ville ha betalt kontaktade jag Sinn direkt, i hopp om att dom skulle ta sitt ansvar. Som sagt ovan duckade dom en direkt fråga tre gånger och hänvisade bara till Erikson.

För att svara på frågan som Denke ställde. Nej, laketwig är inte nöjd alls. Det må vara en struntsumma för att få en fin klocka i perfekt skick, men jag ska inte behöva betala för det under garantitiden. Jag anser även att Erikson Urhandel inte heller ska behöva ha några kostnader för detta, men så ser kanske branschen ut. Då Richard ändå skulle skicka ett paket till Sinn veckan efter missade han en bra chans att skapa lite goodwill hos mig för framtida affärer. Istället närmade sig det första priset om 1.000:- ocker. Även 500:- kan inte på långa vägar motsvara dom kostnader han skulle få. Att sen Sinn inte löste det utan kostnad för mig eller Richard gör det inte bättre ...
 
Senast ändrad:

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Trist laketwig, jag tycker det låter märkligt ändå att klockhandlarna vill ha betalt för frakt, det var ju samma med yonssons JLC.

Nu var ju inte iofs klockan köpt hos handlarna som ville ha frakt, men det tycker inte ska spela så stor roll, jag har aldrig hört att tex. bilbranschen ställer samma krav.
 

k0nkas

Audemars
2-Faktor
Trist laketwig, jag tycker det låter märkligt ändå att klockhandlarna vill ha betalt för frakt, det var ju samma med yonssons JLC.

Nu var ju inte iofs klockan köpt hos handlarna som ville ha frakt, men det tycker inte ska spela så stor roll, jag har aldrig hört att tex. bilbranschen ställer samma krav.

Det märkliga är väl att Sinn inte vill ersätta Erikson Urhandel för frakten?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Fattigt av AD att kräva kostnaden av dig. Egentligen oavsett då jag tycker en garanti är garanti men speciellt som han ändå skulle skicka annat. Nu gör Richard profit på ett tillverkningsfel. Antingen är de bra jävla gnidna på Eriksson Urhandel eller så är det tighta dagar för klockbutikerna ute i Sumpan.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Det märkliga är väl att Sinn inte vill ersätta Erikson Urhandel för frakten?
Tror grundtanken när man signar AD-dealen är att man måste supporta märket oavsett var klockan är såld. Uppsidan blir att man får sälja märket och på så sätt göra sig dollars medan nedsidan är att man ibland får ta pengar man tjänat för att stå vissa kostnader. Typ frakt till fabriken. Gissar att upplägget är detsamma för många märken. Tex Rolex och Omega.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Tror grundtanken när man signar AD-dealen är att man måste supporta märket oavsett var klockan är såld. Uppsidan blir att man får sälja märket och på så sätt göra sig dollars medan nedsidan är att man ibland får ta pengar man tjänat för att stå vissa kostnader. Typ frakt till fabriken. Gissar att upplägget är detsamma för många märken. Tex Rolex och Omega.

Kan tänka mig (vet) att marginalerna på Sinn är lägre än på många andra klockor. Vidare så säljs de även direkt av Sinn. Det tillsammans gör att det inte finns så mycket vinst på märket och allt slår på resultatet. I detta fall förstår jag Ericssons Urhandel.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Kan tänka mig (vet) att marginalerna på Sinn är lägre än på många andra klockor. Vidare så säljs de även direkt av Sinn. Det tillsammans gör att det inte finns så mycket vinst på märket och allt slår på resultatet. I detta fall förstår jag Ericssons Urhandel.
Ja.. Då är Sinn helt enkelt ett skitmärke som har en usel garanti. Hade varit kul att läsa garantin som skickas med klockan. :)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Vi har ju redan haft de diskussionerna men kopplar in Guskleto som älskar frågan.
Bara för att avsluta så vill jag än en gång påtala hur gnidet det är att AD vill ha 1000kr för att skicka länken då han dessutom skickar en massa andra pryttlar till Sinn. Har han flera kunder som ska ge honom pengar för ett paket som knappast kostar mer än 1000kr att skicka eller ska han åka räkmacka på sin kund som får stå hela kalaset när han ändå returnerar egna varor? Känns som sagt småsint (insert gbg-skämt här) och gnidet.

Vad säger du Guskleto?
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Bara för att avsluta så vill jag än en gång påtala hur gnidet det är att AD vill ha 1000kr för att skicka länken då han dessutom skickar en massa andra pryttlar till Sinn. Har han flera kunder som ska ge honom pengar för ett paket som knappast kostar mer än 1000kr att skicka eller ska han åka räkmacka på sin kund som får stå hela kalaset när han ändå returnerar egna varor? Känns som sagt småsint (insert gbg-skämt här) och gnidet.

Vad säger du Guskleto?


Jag har inte läst igenom första inlägget noga så jag reserverar mig en aning.

Jag har dock förstått det som att TS inte köpt något av den som ska ombesörja garantin och således kan ju inte TS kräva något av denne. Om nu Sinn är generös och vill bekosta garantiåtgärden så är det ju toppen så att säga.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag har inte läst igenom första inlägget noga så jag reserverar mig en aning.

Jag har dock förstått det som att TS inte köpt något av den som ska ombesörja garantin och således kan ju inte TS kräva något av denne. Om nu Sinn är generös och vill bekosta garantiåtgärden så är det ju toppen så att säga.
Tillverkargaranti brukar följa med produkten. :)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Helvete människa! Sök rätt på rätt och fel är du snäll :happyhappy: (OBS: jag menar inget illa)
Kan inte riktigt förstå vad du menar men orkar inte argumentera med dig längre än så här. Det är skillnad på säljargaranti och tillverkargaranti.

Utan att kunna Sinns medföljande garanti så kan vi låtsas att det varit en rolle. Då hade tillverkargarantin följt med klockan till dess garantitiden löpt ut och de hade fixat det utan kostnad. Lägger in en brasklapp att vissa gnidna AD's med gråhandelsförakt eventuellt försökt sko sig på det hela helt felaktigt. Det är inte Goodwill. Goodwill blir det när de gör något de inte åtagit sig att göra. Tex fixar skit gratis efter garantitiden löpt ut. :)
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Kan inte riktigt förstå vad du menar men orkar inte argumentera med dig längre än så här. Det är skillnad på säljargaranti och tillverkargaranti.

Utan att kunna Sinns medföljande garanti så kan vi låtsas att det varit en rolle. Då hade tillverkargarantin följt med klockan till dess garantitiden löpt ut och de hade fixat det utan kostnad. Lägger in en brasklapp att vissa gnidna AD's med gråhandelsförakt eventuellt försökt sko sig på det hela helt felaktigt. Det är inte Goodwill. Goodwill blir det när de gör något de inte åtagit sig att göra. Tex fixar skit gratis efter garantitiden löpt ut. :)

För det första menar jag absolut inget illa mot dig Per. Jag är dock sjukt trött på det här med garanti och hur det fungerar. Jag har vid ett flertal tillfällen utförligt förklarat det hela men ingen begriper något.

Som sagt inget illa menat mot just dig.

I fortsättningen kommer jag att debitera 1 302 kr plus moms per nedlagd timma.

I'm mad bro! :rage:
 
Topp