• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Garanti innebär inte kostnadsfri åtgärd

Per

Björklövens finest
2-Faktor
För att hålla sig till ämnet här så tycker jag detta är rätt så glasklart. Att AD samlar på sig dinkor är ju knappast för att kunden ska betala frakten om ni läser Sinns info angående garanti. Jag kan omöjligt se hur AD gör rätt i detta fall om vi läser trådstartarens text och sen nedan stycke från Sinns hemsida.

https://www.sinn.de/en/Customer_Service.htm

Does your Sinn watch need an inspection, repair, retrofitting or reconditioning?

Our international partners generally offer on-site service. However, should they be unable to provide a certain service, they will organise the safe dispatch and return of the Sinn watch to our manufactory in Germany. Please be aware that our partners will wait until they have a sufficient number of Sinn watches before they post a shipment, in order to keep transport costs and customs duties to a minimum. This will increase the processing time.
It is possible as well to drop your Sinn watch off directly at our customer services office in Frankfurt am Main, Germany. If possible, please use our order form for this. Please make a note of our opening times. In Germany you can also leave your Sinn watch with one of our authorised dealers.
Alternatively, you can send your Sinn watch to us directly. You will be required to cover the postage costs for the delivery and return shipment, which vary depending on the country. To do this, please follow these instructions:

...

För att avsluta så hävdar jag ingen universiell rätt för kunder när det gäller garanti. Känner mig dock rätt så säker på att en garanti är något som tillverkaren definierar och erbjuder. Garantin blir mao ett avtal som de förbinder sig att följa. De absolut flesta tillverkare erbjuder en tillverkargaranti som följer med produkten och inte köparen. Det är det enda jag säger och ska vi vränga på ord så kan jag också fakturera varje påbörjad timme. Jag tar dock mer än 1300 + moms om jag ska vara tvungen att älta garanti på internet.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
För att få Erikson Urhandels syn på vad som avhandlats i den här tråden skickade jag följande mail till Richard igår kväll:

Hej Richard!

Jag vet inte om du kommer ihåg mig. Du hjälpte mig med en länk till en Sinn 104'a för lite över ett år sedan.

Nyligen hjälpte du även mig (via min son) att lösa ett garantiärende avseende länken till min Sinn 6060. Efter retur till Sinn visade det sig att det var fel ändbitar monterade på klockan från fabrik. Nu sitter klockan perfekt på armen och det är ingen risk att länkbitar hakar i ändbitarna.

Problemet löst med andra ord. Vad som däremot gör mig besviken är att du debiterade mig 500:- för att få detta garantiärende åtgärdat. I min värld innebär en garanti att kunden får tillverkningsfel och andra fel avhjälpta utan kostnad under garantitiden. Som aktiv på Klocksnack sedan länge gjorde jag ett inlägg om detta ärende, där jag förhoppningsvis har beskrivit dom olika turerna sakligt och korrekt. Om så inte är fallet, eller om du vill göra något annat förtydligande, vore jag tacksam om du kan kommentera i tråden eller via mail till mig.

https://klocksnack.se/threads/garanti-innebär-inte-kostnadsfri-åtgärd.39775/

Vänligen / laketwig



Fick följande mailsvar från Richard idag:

Hej laketwig,

Roligt att höra att du är nöjd med din Sinn.

Du har säkert både sakligt och ytterst korrekt redogjort för hur du uppfattar ärendet och hanteringen kring densamma.
Då du anlitat oss vid flertalet tillfällen drar jag slutsatsen att du finner oss som nödvändiga och behjälpliga. Detta uppskattar såklart samtliga som arbetar här då vår existens hänger på att vi har kunder.

Jag hälsar dig välkommen åter!

Ha en fortsatt bra dag!
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Han duckade ju den egentliga frågan? Alltså varför du blev debiterad för säkerhetsfrakten, som det dessutom var prutmån på konstigt nog. Vad motiverade kostnaden på 1000:- ifrån första början undrar jag
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Blir så trött på sånt här. Hur 17 kan en fraktkostnad vara förhandlingsbar? Och hur 17 kan ett tillägg på 500kr för en länk i ett paket som ändå ska skickas vara rimligt?

Tolkar också Sinns text som att handlaren ska stå för fraktkostnader, MEN om man själv vill skicka klockan själv så får man stå för frakten. Ser inte hur man kan tolka texten på något annat sätt.

Erikssons svar läser jag:
Du behöver oss, så finn dig i att vi gör som vi vill.
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
De behövde väl ett par dagars semester och bokade billigt flyg och hotell, så de tog mellan en 500-hundring och en tusenlapp av alla som hade något som behövdes skickas till Sinn......och vips så hade man en gratis semester......kanske kunde de få ett studiebesök samtidigt samt någon promotionersättning från Sinn .......så blev det en lysande affär för AD:n;)
 

ScubaKing

Audemars
Väldigt dåligt skött av Erikson Urhandel. Det inger inget förtroende. Går affärerna så dåligt så man måste pungslå en kund på en frakt som givetvis ska vara gratis så är det illa. Är det garanti så är det garanti och i detta fall var det ju solklart ett fel från fabriken, då ska kunden inte behöva betala någon frakt som i detta fallet uppgår till nästan 50% av länkens värde.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Antar att jag ska vara glad, som fick betala 300 kr för frakten på en Grand Seiko, hm...

Klockmaster Globen var stenhårda på att det skulle kosta, fast än det var ett garantiärende.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Fick du svar på varför? Låter som en otrolig dum princip/ policy, risken att man tappar en envis kund pga. 300kr är ju stor.


Han som tog emot servicen var rätt bufflig, och hade redan bestämt sig, men hans argument, och även Svantes, som jag mailade hävdar att de måste ta 300 kr, eftersom de skickar den försäkrad till Norge först, där den nordiska agenturen befinner sig...
 

Erik1

Patek
2-Faktor
KenKun Ah. Dumt av ADs att hålla på så kan jag tycka, det är småpotatis egentligen men risken att man skickar iväg folk till gråhandel blir ju stor om man inte kan ge mervärde. Nu vet jag ju inte om de behandlar kunder som köpt klockor där annorlunda men oavsett är GS ägare potentiella kunder
 

Ministern

Founder
2-Faktor
KenKun Ah. Dumt av ADs att hålla på så kan jag tycka, det är småpotatis egentligen men risken att man skickar iväg folk till gråhandel blir ju stor om man inte kan ge mervärde. Nu vet jag ju inte om de behandlar kunder som köpt klockor där annorlunda men oavsett är GS ägare potentiella kunder

Jag kan ju iof tänka mig att de behandlar kunder så som köpt från gråhandlare vilket i min bok är helt ok även om skyldigheten för AD varierar mellan tillverkare. Med andra ord gör de det motsatta av att uppmuntra till köp från gråhandlare.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Jag kan ju iof tänka mig att de behandlar kunder så som köpt från gråhandlare vilket i min bok är helt ok även om skyldigheten för AD varierar mellan tillverkare. Med andra ord gör de det motsatta av att uppmuntra till köp från gråhandlare.


Köpte den från AD, när jag var i Japan :)
 

Ryttaren

Rolex
Generellt, om klockan inte är köpt hos AD:n och AD inte får ersättning av tillverkaren för frakt så är det väl inget konstigt att man får betala frakten.

Sen om de just i detta fall ändå ska skicka prylar till tillverkaren och det inte är någon merkostnad kan man ju självklart tycka att de kan bjuda på det. Och i Laketwigs fall så var han ju även kund sedan tidigare vilket också borde väga tungt kan man tycka.
 

aadde81

Cartier
Jag lämnade in min Omega för ett garantiärende på Eriksson Urhandel, som jag förstod det skickades den till Swatch Group i Stockholm, det fick jag betala 500 kr för. Tänkte nästan fråga om jag kunde ta t-banan och lämna in den själv i stället.
 

hemingway1999

Friends of KS
2-Faktor
Jag lämnade in min Omega för ett garantiärende på Eriksson Urhandel, som jag förstod det skickades den till Swatch Group i Stockholm, det fick jag betala 500 kr för. Tänkte nästan fråga om jag kunde ta t-banan och lämna in den själv i stället.


Hade du köpt den på Eriksons? Vilken skillnad i så fall mot när jag skulle lämna in min Longines till Rob för att på garantin byta en felaktig urtavla. Själva bytet skulle göras på Swatch Group i Stockholm så de bad mig komma in med klockan så skulle de ombesörja gratis transport till Swatch Group vilket ju känns som det rimliga med tanke på att det är ett garantiärende. I slutändan gick det dock fortare för mig att åka personligen till Swatch Group, så jag gjorde det i stället. När jag nämnde för personalen på Rob att de här diskussionerna fördes på forumet tyckte de det var väldigt märkligt, för de står alltid för transportkostnaden under garantitiden. Åtminstone var det vad de sa just då...

/Henrik
 

aadde81

Cartier
Hade du köpt den på Eriksons? Vilken skillnad i så fall mot när jag skulle lämna in min Longines till Rob för att på garantin byta en felaktig urtavla. Själva bytet skulle göras på Swatch Group i Stockholm så de bad mig komma in med klockan så skulle de ombesörja gratis transport till Swatch Group vilket ju känns som det rimliga med tanke på att det är ett garantiärende. I slutändan gick det dock fortare för mig att åka personligen till Swatch Group, så jag gjorde det i stället. När jag nämnde för personalen på Rob att de här diskussionerna fördes på forumet tyckte de det var väldigt märkligt, för de står alltid för transportkostnaden under garantitiden. Åtminstone var det vad de sa just då...

/Henrik

Den köptes lätt begagnad, ursprungligen såld hos gråhandlare. De sa att de tog ut avgiften eftersom den inte är såld hos dem.
 

hemingway1999

Friends of KS
2-Faktor
Den köptes lätt begagnad, ursprungligen såld hos gråhandlare. De sa att de tog ut avgiften eftersom den inte är såld hos dem.


OK. Jag frågade specifikt om hur de brukar göra när man kommer in med en klocka som inte är köpt hos dem och de sa att självklart spelar det ingen roll om jag köpt klockan i Tyskland eller Sverige. Om den är under garanti så bekostar de transporten. Det tycks variera en del mellan olika AD:s...

/Henrik
 

marw

Panerai
2-Faktor
OK. Jag frågade specifikt om hur de brukar göra när man kommer in med en klocka som inte är köpt hos dem och de sa att självklart spelar det ingen roll om jag köpt klockan i Tyskland eller Sverige. Om den är under garanti så bekostar de transporten. Det tycks variera en del mellan olika AD:s...

/Henrik

Beträffande swatchgroup så går det utmärkt att lämna in klockor under garanti direkt till dem alternativt skicka. Jag har gjort det själv flera gånger. Att ta 500 pix för att skicka en klocka från Sumpan till Liljeholmen eller Fridhemsplan där swatchgroup numera ligger är ju löjligt.
 
Topp