Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

"Garanti"-krångel med tysk handlare

Diskussion i 'Diskussion' startad av OBRKV, 16 mars 2015.

1. OBRKV
    Trådstartare

OBRKV Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Halloj,

Köpte i höstas en GMT Master 1675 från en tysk handlare. Enligt deras förklaringar hade klockan blivit genomgången utav deras egna urmakare och klockan ska enligt dem ha varit i bra skick.

Har använt den några gånger i veckan sedan slutet av september (2014) och sedan har den stått still de senaste kanske 3 veckorna. Nu när jag tänkte sälja den och skulle mäta gången åt intressenter så märker jag att klockan nästan har tappat 10 minuter. Sekunderna har nog tickat på eftersom det knappt diffade en sekund när jag mätte gången. Det är alltså bara minutvisaren som har sackat. Lämnade in till Rob E som säger att delar är slitna, oljor inte är ok och specar även lite andra delar i kostnadsförslaget dom tycker ska bytas. Totalen landar på ca 9k.

När jag köpte klockan från den tyska handlaren fick jag ett års "house warranty" av dem. Kontaktar dem via mail nu och berättar att klockan inte kan ha varit OK när de sålde den. Dom vill givetvis att jag skickar ner den till dem så att deras in house-urmakare kan kika/serva på den. Kan tilläggas att den handlaren förmodligen inte har något officiellt med Rolex att göra.

Vad bör jag göra?

2. KenKun

KenKun Biskop

Det du kan, och ska göra är väl att låta säljaren få en chans att åtgärda problemen?

Whedda gillar detta.
  3. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland

Utnyttja den garanti du har från handlaren eller bekosta själv service hos AD.

Du kan nog inte begära att handlaren står för servicekostnaden hos svensk AD.

Vilken handlare rör det sig om?

Whedda, Rivalen, jabla och 2 andra gillar detta.
  4. tictac62

tictac62 Stadsbo

Från:
    Bästkusten
    Tyvärr är det endast, dom alternativ som Scaramanga skriver, som gäller! Tyvärr så är det en risk man får ta när man köper från utlandet.

Whedda och OBRKV gillar detta.
  5. OBRKV
    Trådstartare

OBRKV Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Hade nog inte räknat med att de skulle stå för kostaden hos svensk AD. Hade väl kanske en tanke om att stå för halva var eller något i den stilen, men jag har väldigt lite erfarenhet när det handlar om affärer utanför Sverige så jag vet inte om det är ett vettigt förslag.

6. Scaramanga

Scaramanga Friends of KS

Från:
    Norrland
    Ett bra förslag, testa det!

paradis och Erik1 gillar detta.
  7. JayJay

JayJay Biskop

Tycker detta låter som en "klassiker" i sammanhanget. Liknande historier har postats här och på andra forum vid otaliga tillfällen. Brukar väl sluta med att klockan skickas fram och tillbaka som en pingisboll över kontinenten och att köparen efter flera månader till slut tröttnar och går till en AD och får jobbet gjort på riktigt... säger ju inte att det blir så för dig men själv tror jag inte att jag hade pallat att dra igång returcirkusen. Hoppas det löser sig.

8. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Spelar väl ingen roll vilket land det rör sig om?
    Detta händer även inom Sverige.

swedesoc, paradis, Spindel och 4 andra gillar detta.
  9. OBRKV
    Trådstartare

OBRKV Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Har ju också läst sådana trådar och det är just det jag vill undvika, de oändliga frakterna fram och tillbaka.

Nåja, kanske får skicka ner klockan ändå.

10. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Kontakta handlaren och kolla om de kan serva klockan på några timmar, boka en flygbiljett, åk dit, lämna in klockan, ta in på stadens skönaste hotell, gå ut och njut, käka, hämta klockan, till hotellet, sov, flyg tillbaka.

swedesoc, Scaramanga, romanov och 8 andra gillar detta.
  11. OBRKV
    Trådstartare

OBRKV Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Det kan jag ju givetvis göra men tilliten är ju inte 100 i dagsläget när det var så mycket slitet i verket och att de vid säljtillfället sagt att klockan är i bra skick, verifierad av deras urmakare.

Rivalen och Boris Balkan gillar detta.
  12. Boris Balkan

Boris Balkan Fark you!

Det är uppenbarligen så att säljaren ljög om klockans skick (och har som en del av affärsidén att göra det?). Vill du verkligen skicka ned din klocka till en samvetslös "urmakare" för åtgärd? Jag hade bitit i det sura äpplet och servat den alt sålt den ärligt deklarerad för ett lägre pris

konkas gillar detta.
  13. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Bra skick, betyder jäkligt olika, framför allt utomlands.

Tycker du skall åka ner, annars riskerar du att klockan behöver sändas fram och tillbaka, du kommer tröttna och sedan ändå behöva lämna in den här.

willbur gillar detta.
  14. OBRKV
    Trådstartare

OBRKV Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Men vad säger egentligen att den fixas "seriösare" bara för att jag har åkt dit med den? Problemet märker man ju efter flera timmar och då kanske jag redan sitter på tillbakaflyget, haha!

yonsson gillar detta.
  15. willbur

willbur Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Tråkig berättelse, men jag håller med förgående talare att åka dit och lämna den (eller bar hämta) och be en AD göra ett utlåtande i Tyskland så det kan bli garanterat på en gång.

16. tictac62

tictac62 Stadsbo

Från:
    Bästkusten
    Visst är det så, det är ju alltid lättare och billigare inom Sverige, med värdetransport ass/värdebrev än att kurir transport till europa. men visst det kan bli problem inom Sverige vi har ju läst om af Sjödals problem med Rolexservice.

17. alexndr

alexndr Borgare

Från:
    Stockholm

Hur avgör man egentligen att oljorna inte är ok? Och på vilket sätt är de inte ok? Gamla oljor eller fel oljor?

18. OBRKV
    Trådstartare

OBRKV Stadsbo

Från:
    Stockholm
    De skrev "oljan smörjer inte längre" vilket jag uppfattar som att den är gammal.

yonsson gillar detta.
  19. JayLar

JayLar Borgare

Beror mycket på vilken handlare det är. Om det är en större mer etablerad handlare med annars bra omdömen skulle jag skicka den. Om liten/okänd handlare med få omdömen hade jag varit väldigt försiktig. Vore trist att sitta utan både pengar och klocka...

20. poormans

poormans Präst

vad sa de att den hade för amplitud och gång differans ? kan ju vara så enkelt att minutvisaren slirar på axeln och då kan man rugga upp ytan på axeln eller knipa åt röret på visaren

en del AD vill inte göra sånt utan rekommenderar bara byte av visare (förödande att få luminova visare på en 1675'a)

swedesoc gillar detta.
  21. konkas

konkas Friends of KS

Ett sådant "handlartrick" löser knappast problemet med slitna delar och gamla oljor...

yonsson, Boris Balkan och ErikGBG gillar detta.
  22. OBRKV
    Trådstartare

OBRKV Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Ett hjul är slitet vilket orsakar att visarna inte hänger med som de ska.

23. alexndr

alexndr Borgare

Från:
    Stockholm

Vore intressant ur ett hobbyurmakarperspektiv förstå hur man undersöker om en olja smörjer tillräckligt eller inte. Oljans egenskaper försämras ju gradvis men antar att det tar ganska många år innan man kan uppskatta det med blotta ögat/luppen.

swedesoc gillar detta.
  24. poormans

poormans Präst

jag gav ett förslag där jag utgick jag ifrån infon i första inlägget, att bara minutvisaren inte hängde med, jag har själv varit med om att bla ett väl fungerande cal 30xx urverk, i en 16800 där en visare ej hängde med för att det varit fel friktion mellan axel och visaren

jag frågade även vad den hade för amplitud och gång differans för är amplituden låg så är det givetvis service som gäller

swedesoc och yonsson gillar detta.
  25. OBRKV
    Trådstartare

OBRKV Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Den tappade ca 1 sek på 24H enligt egna mätningar men det är bortsett från hur minutvisaren agerade. Ingen aning om amplitud.

26. Boris Balkan

Boris Balkan Fark you!

Så nästa gång läser du ikapp innan du kommenterar? :mad:

Rookien och StrawberryFields gillar detta.
  27. Erik1

Erik1 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Krävs mer att ljuga något rätt upp i ansiktet. Kontakta en seriös butik i staden som tar en titt på den efter att de har fixat (eller inte fixat) klockan? Kan såklart bli knepigt ändå om det i ett sådant läge visar sig att de inte gjort något
    Ändå.

28. poormans

poormans Präst

sen är det väl så att slitna hjul och dåliga oljor gör att hela urverket går dåligt, dvs låg amplitud och svårt att rucka/justera men då tappar den eller fortar sig men då går hela verket fel inte bara en visare

yonsson gillar detta.
  29. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Haha själv, du kan då kontrollera hur klockan går i en tex timegrapher. Går den ej korrekt så får de fixa lite till...

30. legshot

legshot Torpare

Från:
    Mörkret
    Dels så kan man ju se om oljorna/lagrerna ändrats något; blivit kladdigare, smutsigare, torrare. Friktionen ändras då mellan materialen, och delarna slits. :)

Mårtenssons ur Brookfield