• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gauss battle

Mkarlsson

Panerai
2-Faktor
Nya Millen är inget som faller mig i smaken direkt, en vintage däremot!
Har inte kännt på omegan irl än men den ser helt klart rolig ut.
 

mace

Cartier
2-Faktor
Jag gillar den vanliga svarta milgaussen bäst, å andra sidan är jag partisk.

Hur som tycker jag att omega känns lite väl mkt kopia/lillebror/kusinen från landet som kommit till storstan. Varför? Ja, löjligt likt namn, spexig sekundvisare, stark accentfärg. Synd på så bra urverk - tänk om de återuppväckt railmastern istället! (Ja, jag är medveten om att det fanns en railmaster för ett par år sedan, men detta hade blivit mer real deal.)
 

pnt

Rolex
2-Faktor
Hade knappast köpt någon av dem men om jag hade varit tvungen att välja en så hade det blivit Rolexen.
 

Johan M

Cartier
Helt klart Omega Aqua Terra >15.000 Gauss, den sopar mattan med Milgauss både utseendemässigt och funktionsmässigt.
 

Guillbert

Audemars
2-Faktor
Jag är tvärt om och bara älskar sekundvisarna, på båda! känns lite roligare och inte så jäkla klassiskt!
Jag hade nog valt Omegan, enbart pga jag hade Rolexen nyss och vill testa nytt!

Det är ju tur att smaken är olika. Om klockorna inte hade varit populära hade de inte funnits kvar.
 

DrDre

Patek
Om man är intresserad av historia och traditioner, så kan man väl kanske uppskatta varifrån design etc kommer.

Milgaussen har till stor del inspirerats av den här:






Omegan har till viss del inspirerats av den här (lånade bilder):



 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Gillar Rollen!
dsc_7223_zps0f9c45bd_375.jpg


Och särskilt sekundvisaren. Tror ett RubberB kommer bli perfa.
 
  • Like
Reactions: par

keroro

Rolex
2-Faktor
+1 för Omega! Men också +1 för Rolex... *beslutsångest* Gillar Omegas sekundvisare samtidigt som det gröna glaset på rollen är riktigt cool.
 
  • Like
Reactions: par

joF

Panerai
Jag är ju svag för Omegan. Att den sedan klarar betydligt högre magnetiska fält är ju bara trevligt :)
 
  • Like
Reactions: par
Ingen överdrift att säga att jag gillar Milgauss. Har både vita och GV varianten.
Jag gillar verkligen boettformen och den bär kalasskönt på armen. Uppskattar också de lite poppiga elementen med färgade stavindex och blixtsekunden (och det gröna glaset i fallet med GVn). Klart underskattad klocka.

Omegan är iofs också riktigt fin, men juryn är ute vad gäller sekundvisaren...

6412767255_7c2428b732_o.jpg


4857652132_7e6a3d9767_o.jpg
 

par

Patek
2-Faktor
Kul att vi alla tycker så olika! Själv gillar jag båda. Saknar min svarta Milgauss ofta.
Som jag skrev innan, det är visarna som gör det.
 

M021

Rolex
2-Faktor
tillägg på mitt tidigare inlägg, 15000 gauss Omega, 1000 Gauss Rolex, IWC ingenieur (800?) om jag inte minns helt fel. Sätter tekniken i perspektiv, vilket jag i detta fall kan tycka är ett intressant tillägg utifrån "syftet" med klockan. Kronograf vs kronograf eller gmt vs gmt är det lite mer smak och tyck vad gäller komplikationen, i viss mån även funktionalitet men 15ggr bättre tidtagning i en Daytona 4130 än PO 9300? Tveksamt.

Trevlig kväll!
 

joF

Panerai
tillägg på mitt tidigare inlägg, 15000 gauss Omega, 1000 Gauss Rolex, IWC ingenieur (800?) om jag inte minns helt fel. Sätter tekniken i perspektiv, vilket jag i detta fall kan tycka är ett intressant tillägg utifrån "syftet" med klockan. Kronograf vs kronograf eller gmt vs gmt är det ganska mer smak och tyck vad gäller komplikationen, i viss mån även funktionalitet men 15ggr bättre tidtagning i en Daytona 4130 än PO 9300? Tveksamt.

Trevlig kväll!

Det krävs dock en helt abnorm miljö för att uppnå 15 000 gauss (1.5 T). Men jag förstår vad du menar, dock blir det problematiskt att jämföra något så trivialt som tidtagning med en mer komplex fråga som magnetiskt skydd. Om en klocka hade skydd för uppemot 150 000 gauss, hade den fortfarande varit 10 gånger bättre än nuvarande 15 000 gauss? Antagligen hade det aldrig spelat någon roll, varför båda är lika bra :)
 

M021

Rolex
2-Faktor
Det krävs dock en helt abnorm miljö för att uppnå 15 000 gauss (1.5 T). Men jag förstår vad du menar, dock blir det problematiskt att jämföra något så trivialt som tidtagning med en mer komplex fråga som magnetiskt skydd. Om en klocka hade skydd för uppemot 150 000 gauss, hade den fortfarande varit 10 gånger bättre än nuvarande 15 000 gauss? Antagligen hade det aldrig spelat någon roll, varför båda är lika bra :)


Håller med om användningsområdet, men rent komplikationsmässigt kan man väl ändå utmana det faktum att 150000 gauss 10 ggr bättre än 15000, OM det behovet skulle förekomma. Behöver inte ta det längre, förstår vad du menar:) i slutändan handlar det mer om vad som triggar oss klocknördar alt. Vilken ursäkter/behov kan vi finna för att rättfärdiga ett nytt köp!
 
  • Like
Reactions: joF

joF

Panerai
Håller med om användningsområdet, men rent komplikationsmässigt kan man väl ändå utmana det faktum att 150000 gauss 10 ggr bättre än 15000, OM det behovet skulle förekomma. Behöver inte ta det längre, förstår vad du menar:) i slutändan handlar det mer om vad som triggar oss klocknördar alt. Vilken ursäkter/behov kan vi finna för att rättfärdiga ett nytt köp!

Ja jag håller fullständigt med dig :) Som jämförelse är det ungefär som att säga att en deepsea är mycket bättre att bada badkar i än en submariner, men som sagt, tekniken är ju mer raffinerad och det tycker vi nördar är roligt :)
 
Topp