Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Gay Freres Beads of Rice

Diskussion i 'Vintage' startad av Gummo, 8 mars 2015.

1. Gummo
    Trådstartare

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Jag ropade hem en härlig gammal (1935) tank från Kaplans för inte så länge sen.

IMG_0874.jpg
    När jag fick den i handen såg jag att länken var signerad av Gay Freres med ett lite hjorthuvud med ett G och ett F på vardera sida. Konsulterade eriksson850 som sa att länken förmodligen var värd mer än själva klockan.
    IMG_1131.JPG IMG_1130.JPG

Jag kollade lite listings på Vintage Rolex Forum och eBay och såg att det att de gått för flera tusenlappar. Nyfiken som jag är la jag upp bilder på VRF igår och frågade vad de trodde om värdet. Jag höll på att skita på mig. Vet inte vad det var för typer som svarade i min tråd men en tyckte klockan och länken var värd 7000usd en annan mellan 1200-2000 euro för länken.

http://www.network54.com/Forum/207593/message/1425734990/1935 tank with Gay Freres Beads of Rice

Vafan tror ni?

ROB-1832, solex, BCKSTRM och 36 andra gillar detta.
  2. Sandkvist

Sandkvist Friends of KS

Snygg klocka, och länk då!

Gummo gillar detta.
  3. luddviig

luddviig Borgare

Från:
    Norrköping
    ojdå, kul om länken skulle vara värd så mycket! Vill också bara säga, fan vilken snygg klocka :)

Gummo gillar detta.
  4. Fixoflex

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    Ingen dålig bonus!:)

Klockan i sig är ju också en höjdare!
    Skulle två köpare kriga om den ovanliga länken (BOR) kan slutpriset säkert landa i någon av ovanstående summor!

Pictor och Gummo gillar detta.
  5. Gummo
    Trådstartare

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Jag älskar worldwideweb :)

Fick ett trevligt mail av en kille från Nya Zealand som läst min fråga på VRF :

"Hey Jonas
    Paul from New Zealand here - how's it going ?
    I'm a Gay Freres bracelet fan so keep track of prices a bit. Great to hear that your watchmaker has pointed you in the right direction - they certainly are valuable and really sought after by the Rolex bubble back owners.
    If it helps, it may pay to be a bit strategic if you choose to sell the bracelet. I've seen a few trade on eBay over the past couple of years where I've been surprised by the relatively low price achieved ( US $600 - $700). Seems that sellers sometimes set low reserves hoping to get some real buyer activity going, and if the buyers aren't out there at the time the auction can close at a low price. That kind of sale price is nowhere near true value but just reflects that while GF bracelets are rare, buyers are not always out there.
    If you're not in a hurry , it may be worthwhile setting a fixed price that you'd be happy with and stubbornly sticking to that price. I'm thinking Mike Wood's suggestion on the VRF thread (€1,200 to €2,000) is close to the mark but remember that he runs a bricks and mortar shop (Southport , England) so perhaps the lower end of his suggested range may be realistic for a VRF or eBay sale. Your bracelet may be quite short at 165 mm too so that may knock a few potential buyers out. Bubble back heads are quite small so with the average fella nowadays being a lot bigger than they were in the 1940's they tend to need a longer length bracelet if they intend to wear the watch.
    Anyways, just thinking out loud really and thought I'd share my thoughts for what they are worth. Now that you've identified that you do a have a desirable item there, it would be good to get a nice result if you decide to quit the bracelet. Good luck !
    Cheers, Paul"

CarlTorkel, eriksson850, tobb3 och 22 andra gillar detta.
  6. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Haha, sjukt! Har alltid varit på jakt efter en länk som denna men att de skulle vara värda dessa pengar hade jag ingen koll på. Dessa länkar används till Rolex bubblebacks, Prince och gammelkronografer men även till gamla Pateks. Ser dock ut som att din är rätt smal? 15 mm ändlänk? Trode även att de skulle vara rolexmärkta för att vara riktigt dyra. Kanske skall lägga upp mitt GF-oyster med...

Icaras, Rozzy, eriksson850 och 1 annan gillar detta.
  7. Gummo
    Trådstartare

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    16mm :)

Ja, flippat. Tror att Rolex-märkning kom senare och Fabrique En Suisse också tyder också på att detta är en tidig variant.

Härligt med GF-Oyster! Bjussa på en bild.

Aurum gillar detta.
  8. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Shit! Grattis till fyndet! Det går att fynda på Kaplans mindre auktioner.

Gummo gillar detta.
  9. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Det är ju den som sitter på min BB. De två andra är GF bamboos.

image.jpg

JoberMan, solex, eriksson850 och 16 andra gillar detta.
  10. JohanHLM

JohanHLM Friends of KS

Låter totalt vansinnigt men det är ju bara att gratulera om det stämmer :)
    GF Bamboo har jag plockat hem 3st på tratten och de känns som relativt vanlig?
    Priserna varierar dock med allt från några hundralappar upp till ett par tusen vad jag kunnat se.
    Kan tänka mig att efterfrågan på GF länkar är betydligt högre utanför rikets gränser.

Gummo gillar detta.
  11. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Grattis ser ut som du dragit en jackpot . Helt sjukt vilka priser det kan bli .

Gummo gillar detta.
  12. Maro

Maro Friends of KS

Från:
    Varberg
    Riktigt kul Gunvor!!! Glädjs med dig!

vonbahr och Gummo gillar detta.
  13. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Jag tror inte den är värd något, så du kan skicka klockan och länken till mig, och Swisha mig en hundring för skrotningsavgiften ;)

Nej, men jag gillar verkligen länken och klockan. Påminner mig om klockan (någon här som kan lista ut vad det är för någon?) Leonardo DiCaprio bar i The great Gatsby. Bra fyndat!

Gummo gillar detta.
  14. Falcone

Falcone Stadsbo

Jag tror fortfarande på att det var en Tiffany & Co DiCaprio bar i filmen :)
    http://klocksnack.se/threads/traderavinst-reconvilier-watch-co.24459/#post-505599

Gummo och theargonaut gillar detta.
  15. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Biskop

Från:
    Ulricehamn
    Vilket fynd!
    Grattis! :D

Gummo gillar detta.
  16. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    Kul! Är väl bara att slänga ut en annons och vänta på napp :)

Både klocka och länk är fina! Gratulerar!

Gummo gillar detta.
  17. Savagear114

Savagear114 Friends of KS

Grattis till både en fin klocka och ett riktigt bingo på länken ;)

Gummo gillar detta.
  18. Kson

Kson Friends of KS

Bra köp :) Grattis

Gummo gillar detta.
  19. Weasel

Weasel Friends of KS

Från:
    Orten
    Jäkligt härlig tank, bra fyndat Gummo !
    Kul att det visade sig vara ett Riktigt fynd
    Mao får du bjucka på lunch nästa gång, nu när du kommit på grön kvist;)

Grafton, theargonaut och Gummo gillar detta.
  20. Pictor

Pictor Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Ber sent om sider att få gratulera dig . Underbar vacker länk. Gay Freres är en intressant person, polare med dom finaste
    silversmederna, formgivare o konstnärer. Har F.ö ett vanligt "ribband" märkt STEELINOX Fabrique en suisse.och hjort-
    huvudet stämpel lite otydlig. Om det är någon i vårt illustra sällskap som vill kröna sin gamling med en tidstypisk länk
    så hör av er. Återigen Gummo, Grattis!

Grafton, theargonaut och Gummo gillar detta.
  21. cjperry

cjperry Präst

Från:
    Norr
    Stort grattis!

22. luddviig

luddviig Borgare

Från:
    Norrköping
    Hur gick det sen med länken? Såg att du hade en annons uppe på vrf, fått den såld? :)

23. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Vad är ett vanligt ribband? Lägg gärna upp en bild.

24. Pictor

Pictor Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Samma band som du har på Jägern o tanken . S.k. Bamboos. För mej var utrycket okänt

Aurum gillar detta.
  25. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Kallas ibland bonclip med men det är ett varumärke. Förvånansvärt bekväma faktiskt.

Pictor gillar detta.
  26. BoEtt

BoEtt Borgare

Från:
    Örebro
    Kapar @Gummo ´s tråd för att peta upp ett par bilder på en GF länk.
    Inte mint condition direkt, lite bucklor på spännet. Bredd 16 mm, band och fästet. Packade upp den från lotlådan igår, så den är skitig som tusan.
    Så vad tycks @Aurum ?

GF5.JPG
    GF2.JPG
    GF4.JPG
    GF1.JPG

jabla, Weasel, Aurum och 6 andra gillar detta.
  27. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
  28. BoEtt

BoEtt Borgare

Från:
    Örebro
    Jepp, sliten sa Bull, SPA behandling så snart jag fått av det från klockan. Nån som har ett bra tips på vilket verktyg man använder till gamla stållänkar?

eriksson850 gillar detta.
  29. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Borde fungera med vanligt bandverktyg?

BoEtt gillar detta.
  30. BoEtt

BoEtt Borgare

Från:
    Örebro
    Det löste sig enkelt, säger bara lugholes, hur bra är inte det :p