Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Generella & specifika tankar kring svart

Diskussion i 'Diskussion' startad av Carl-klock, 12 mars 2014.

?

Funkar svart?

1. Ja, på rätt klocka spelar det ingen roll om det är PVD eller keramik

48,1%
  2. Ja, men bara om det är en keramisk boett

29,6%
  3. Nej, aldrig

22,2%
  1. Carl-klock
    Trådstartare

Carl-klock Torpare

Efter att ha varit en flitig besökare av forumet och följt många av de intressanta diskussionerna har jag nu något vettigt att ta upp!?

Vill dock börja med att berömma KS och dess medlemmar för en fantasiakt trevlig ton i nästan alla inlägg man läser, om ni frågar mig är det ganska unikt i forum-världen. Jäkligt kul att läsa och man blir verkligen sugen på att ge sig in i diskussionerna utan att vara rädd för att få hälsenorna avskurna (så länge man gillar Rolex och hatar Hublot ;)).

Åter till ämnet!

SVART

Vad tycker alla KSare om svarta klockor generellt och framför allt keramiska modeller, det pågår ju näst intill lynchning av alla som PVDar sin Rolex klockor och jag kan hålla med om att det i nästan alla lägen blir en klart fullare klocka däremot finns det något i mig som förstår tjusningen med att göra sin klocka mer unik.

Jag tänker istället främst på modeller där tillverkarna har tänkt sig att modellen helt enkelt ska vara svart och som sagt främst när det handlar om ett keramik boett.

Vad tycker ni går det bort helt eller finns det exempel där det funkar bra? Jag har själv några favoriter som ni kan se nedan för att dra igång tankarna.
    iwc_top_gun_doppelchronograph_dribbble.jpg mcchronoblack4.jpg PAM 317.JPG

Blev ett mastigt första inlägg men snart är detr ju lunchtid så då hinner ni läsa!

Brogren, Watch out, Mattias79 och 4 andra gillar detta.
  2. Rock_N_Ron

Rock_N_Ron Friends of KS

Varför inte? Vill man ha svart boett, så är det väl bara att köpa svart boett...

Tycker både IWC'n & Jaegern var rätt snygga. (förutom dom utomordentligt fula pilarna/hjärtana på kronan på den sistnämnda...)
    Paneraien; not so much...

3. Sputniq

Sputniq Borgare

Från:
    Göteborg
    Njea.. Har lite svårt för helt keramiska klockor. Men lite coola är de allt! :)

4. MJ24

MJ24 Friends of KS

Tycker det funkar på keramiska boetter som t ex Panerai.
    PVD behandlade Rolex o s v är inget för mig personligen.

Skolläraren gillar detta.
  5. Chrisse

Chrisse The King of Jesters

Från:
    Göteborg
    Matta keramiska klockor är coolt, men behövs komplement i klocklådan, svårt äga bara svarta

6. konkas

konkas Friends of KS

Inget för mig.

7. Knight

Knight Borgare

Från:
    Stockholm
    Svart och matt känns helt klart tidsenligt och snyggt. Jag älskar allt i gråskala och har alltid gjort.

/Tråkig skandinav

8. Skolläraren

Skolläraren Friends of KS

Jag tycker det flyger på vissa modeller, men som tidigare kommentarer ska det då vara keramiska modeller, och inte någon som har smittat en redan ypperligt fin Rolex med PVD-döden.

Panerai PAM 508 hade varit lite av en graal för mig om den inte var i den oaptitliga storleken som den är nu. 42 millimeter hade nog varit perfekt, 44 hade jag kunnat leva med men 47 är för stort för mig.

Sist, men absolut inte minst: Välkommen till forumet!

9. Aquaracer2

Aquaracer2 Groda

Från:
    Skärgården
    Tex Paneräjj har schysst schwarze dinkor...

K-S gillar detta.
  10. garfield

garfield Friends of KS

Svart är coolt tycker jag, hade gärna haft en svart klocka. Att däremot PVDa en klocka i efterhand är jag inte lika förtjust i.

Skolläraren, K-S och Rock_N_Ron gillar detta.
  11. Anfield

Anfield Borgare

Tycker dom är rätt coola att kolla på, men om jag skulle köpa en ?
    Nja det är ytterst tveksamt.

12. Mkarlsson

Mkarlsson Borgare

Från:
    Östersund
    Darksideofthemoon.JPG Omegas dark side of the moon tycker jag är ett bra exempel på att det funkar finfint med svarta case.

tim ur länk, ErikGBG, M.L. och 9 andra gillar detta.
  13. aljung

aljung Präst

Från:
    Uppsala
    Kronografer tycker jag allmänt funkar rätt bra med svart boett. Omegan ovanför är ett bra exempel. Den snyggaste svarta klockan jag sett är dock Rozzy s Heuer Pasadena som jag fick prova på en tillställning i höstas.

pasadena.JPG

Ako, Watch out, Ernesto och 2 andra gillar detta.
  14. Jakobb

Jakobb Friends of KS

IWC Top Gun är grymt snygg, synd bara den är 46 mm annars hade jag gärna ägt en. Jag tror 'hemligheten' till att folk inte tycker om PVD är för att man sett stålvarianten av klockan innan och folk som hoppade på den överprisade trenden med PVD för något/några år sedan var lite väl extravagant för klocknördar att relatera till.

15. Uffe

Uffe Biskop

Helt OK

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

16. Rozzy

Rozzy Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Pasadenan är också en av de första klockorna som kom ut i svart! (Klockan är från slutet av 70-talet)
    Tack för de vänliga orden dessutom! :happyhappy:

aljung gillar detta.
  17. K-S

K-S Biskop

Man kan absolut gå loss på en svart dinke-luring såtillvida att man har några alternativ, ska man han ETT enda ur är det ren idioti med ett svart isåfall, IMHO.

18. aljung

aljung Präst

Från:
    Uppsala
    Det är den definitivt värd :)

19. paradis

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    Nej, inget för mig, gillar inte att , :eek: hela klocka är svart..........

Omen gillar detta.
  20. Omen

Omen Goldmember

Nej det räcker med att tavlan är svart, blir för mycket av det goda...

paradis gillar detta.
  21. klockodile

klockodile Friends of KS

Från:
    Gbg
    Skall det vara svart, skall det vara matt svart. Inte blankt - det är grymt B.

Rozzy gillar detta.
  22. Svart? Grönt ska det vara...

jabla, don segundo och Rozzy gillar detta.
  23. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Enicar sherpa OPS är tuffa!

Och självklart Enzo :)

tim ur länk, M.L. och Rozzy gillar detta.
  24. Khaleesi

Khaleesi Bonde

Från:
    Sthlm
  25. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Svart hör hemma på urtavlor och läder/natostraps. Ingen annanstans! Möjligtvis i kombination med guld går det bra på bezeln, men inte annars.

26. Singular

Singular Företag Forumsponsor

Jag gillar helsvart. Hade inte bangat PVD-Rolex.

27. Bomier

Bomier Friends of KS

Från:
    Bangkok
    Hej,

Känner att jag vill ge mig in i denna diskussion ;)

Själv hade jag en gammal Rolex Explorer2 som nästan inte fick någon handledstid alls... Hade möjlighet att flippa den, men tyckte att jag ville göra något personligt med den....

Såhär ser den ut nu:

Jag lämnade in den och gjorde den Svart!
    Detta har resulterat i att jag fått en personlig klocka som är en av klockorna som får absolut mest tid nu på armen! Jag är tvär nöjd!!!

Nu kan tilläggas att denna klocka är inte tillsalu, jag har gjort den "till mig själv".
    Jag är dock tveksam om jag hade gjort detta om jag bara haft en klocka i samlingen...(då hade jag nog flippat och köpt något annat) ;)

Senaste modden är att jag bytt glas till en utan datum bubbla... Allt för att reta puristen... :)
    (Nu letar jag efter visare från en vit exp2 som hade gjort "pricken på i't").

Rätt eller fel??? (Ni får tycka vad ni vill, jag tycker jag fått en ball klocka) :)

Mvh
    Micke E

Watch out, Eurenius, tim ur länk och 5 andra gillar detta.
  28. don segundo

don segundo Biskop

Tycker det kan vara snyggt ibland med svart boett och ibland överraskas man av lyckade moddningar. Tyckte den gröntavlade Sub:en som Luxurywatches hade i någon gun metal PVD var riktigt cool. Något jag inte gissat om jag fått klockan beskriven för mig, men live såg det helt klart bra ut.

Angående keramiska boetter är väl det enda frågetecknet hållbarheten. Det florerar ju rykten om att de kan spricka, vilket i så fall är en riktig "fail". Att klockan inte faller sönder i delar vid en kraftig stöt måste ju så att säga vara högre prioriterat än reptålighet (som ju är en fördel med keramiska material). Av denna anledning har jag valt att hålla mig undan keramiska boetter hittils...

29. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Riktigt cool! Bra mycket bättre än ursprungsutförandet. Tudor blackshield vibbar. Ser fram emot den fortsatta moddningen!

30. OBRKV

OBRKV Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Kanske blir lite off topic nu och kan kanske framstå som lite dum. Nåväl, vi testar.
    Keramiska knivar är ju lite känsliga för hack i blad etc. Hur är det med keramiska boetter? Om man råkar slå till lite i bordskanten eller något.

Mårtenssons ur Brookfield