• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Generella & specifika tankar kring svart

Funkar svart?


  • Totala väljare
    55
Efter att ha varit en flitig besökare av forumet och följt många av de intressanta diskussionerna har jag nu något vettigt att ta upp!?

Vill dock börja med att berömma KS och dess medlemmar för en fantasiakt trevlig ton i nästan alla inlägg man läser, om ni frågar mig är det ganska unikt i forum-världen. Jäkligt kul att läsa och man blir verkligen sugen på att ge sig in i diskussionerna utan att vara rädd för att få hälsenorna avskurna (så länge man gillar Rolex och hatar Hublot ;)).


Åter till ämnet!

SVART

Vad tycker alla KSare om svarta klockor generellt och framför allt keramiska modeller, det pågår ju näst intill lynchning av alla som PVDar sin Rolex klockor och jag kan hålla med om att det i nästan alla lägen blir en klart fullare klocka däremot finns det något i mig som förstår tjusningen med att göra sin klocka mer unik.

Jag tänker istället främst på modeller där tillverkarna har tänkt sig att modellen helt enkelt ska vara svart och som sagt främst när det handlar om ett keramik boett.

Vad tycker ni går det bort helt eller finns det exempel där det funkar bra? Jag har själv några favoriter som ni kan se nedan för att dra igång tankarna.
iwc_top_gun_doppelchronograph_dribbble.jpg
mcchronoblack4.jpg
PAM 317.JPG


Blev ett mastigt första inlägg men snart är detr ju lunchtid så då hinner ni läsa!
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Varför inte? Vill man ha svart boett, så är det väl bara att köpa svart boett...

Tycker både IWC'n & Jaegern var rätt snygga. (förutom dom utomordentligt fula pilarna/hjärtana på kronan på den sistnämnda...)
Paneraien; not so much...
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Tycker det funkar på keramiska boetter som t ex Panerai.
PVD behandlade Rolex o s v är inget för mig personligen.
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Matta keramiska klockor är coolt, men behövs komplement i klocklådan, svårt äga bara svarta
 

Knight

Cartier
Svart och matt känns helt klart tidsenligt och snyggt. Jag älskar allt i gråskala och har alltid gjort.

/Tråkig skandinav
 

Skolläraren

Panerai
Jag tycker det flyger på vissa modeller, men som tidigare kommentarer ska det då vara keramiska modeller, och inte någon som har smittat en redan ypperligt fin Rolex med PVD-döden.

Panerai PAM 508 hade varit lite av en graal för mig om den inte var i den oaptitliga storleken som den är nu. 42 millimeter hade nog varit perfekt, 44 hade jag kunnat leva med men 47 är för stort för mig.

panerai_pam508_ceramica_6_0.jpg


Sist, men absolut inte minst: Välkommen till forumet!
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
IWC Top Gun är grymt snygg, synd bara den är 46 mm annars hade jag gärna ägt en. Jag tror 'hemligheten' till att folk inte tycker om PVD är för att man sett stålvarianten av klockan innan och folk som hoppade på den överprisade trenden med PVD för något/några år sedan var lite väl extravagant för klocknördar att relatera till.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Kronografer tycker jag allmänt funkar rätt bra med svart boett. Omegan ovanför är ett bra exempel. Den snyggaste svarta klockan jag sett är dock Rozzy s Heuer Pasadena som jag fick prova på en tillställning i höstas.

pasadena.JPG
Pasadenan är också en av de första klockorna som kom ut i svart! (Klockan är från slutet av 70-talet)
Tack för de vänliga orden dessutom! :happyhappy:
 

Apansson

Torpare
Svart hör hemma på urtavlor och läder/natostraps. Ingen annanstans! Möjligtvis i kombination med guld går det bra på bezeln, men inte annars.
 

Bomier

Moderator
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hej,

Känner att jag vill ge mig in i denna diskussion ;)

Själv hade jag en gammal Rolex Explorer2 som nästan inte fick någon handledstid alls... Hade möjlighet att flippa den, men tyckte att jag ville göra något personligt med den....

Såhär ser den ut nu:



Jag lämnade in den och gjorde den Svart!
Detta har resulterat i att jag fått en personlig klocka som är en av klockorna som får absolut mest tid nu på armen! Jag är tvär nöjd!!!

Nu kan tilläggas att denna klocka är inte tillsalu, jag har gjort den "till mig själv".
Jag är dock tveksam om jag hade gjort detta om jag bara haft en klocka i samlingen...(då hade jag nog flippat och köpt något annat) ;)

Senaste modden är att jag bytt glas till en utan datum bubbla... Allt för att reta puristen... :)
(Nu letar jag efter visare från en vit exp2 som hade gjort "pricken på i't").

Rätt eller fel??? (Ni får tycka vad ni vill, jag tycker jag fått en ball klocka) :)

Mvh
Micke E
 
Tycker det kan vara snyggt ibland med svart boett och ibland överraskas man av lyckade moddningar. Tyckte den gröntavlade Sub:en som Luxurywatches hade i någon gun metal PVD var riktigt cool. Något jag inte gissat om jag fått klockan beskriven för mig, men live såg det helt klart bra ut.

Angående keramiska boetter är väl det enda frågetecknet hållbarheten. Det florerar ju rykten om att de kan spricka, vilket i så fall är en riktig "fail". Att klockan inte faller sönder i delar vid en kraftig stöt måste ju så att säga vara högre prioriterat än reptålighet (som ju är en fördel med keramiska material). Av denna anledning har jag valt att hålla mig undan keramiska boetter hittils...
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Hej,

Känner att jag vill ge mig in i denna diskussion ;)

Själv hade jag en gammal Rolex Explorer2 som nästan inte fick någon handledstid alls... Hade möjlighet att flippa den, men tyckte att jag ville göra något personligt med den....

Såhär ser den ut nu:



Jag lämnade in den och gjorde den Svart!
Detta har resulterat i att jag fått en personlig klocka som är en av klockorna som får absolut mest tid nu på armen! Jag är tvär nöjd!!!

Nu kan tilläggas att denna klocka är inte tillsalu, jag har gjort den "till mig själv".
Jag är dock tveksam om jag hade gjort detta om jag bara haft en klocka i samlingen...(då hade jag nog flippat och köpt något annat) ;)

Senaste modden är att jag bytt glas till en utan datum bubbla... Allt för att reta puristen... :)
(Nu letar jag efter visare från en vit exp2 som hade gjort "pricken på i't").

Rätt eller fel??? (Ni får tycka vad ni vill, jag tycker jag fått en ball klocka) :)

Mvh
Micke E
Riktigt cool! Bra mycket bättre än ursprungsutförandet. Tudor blackshield vibbar. Ser fram emot den fortsatta moddningen!
 

OBRKV

Cartier
Kanske blir lite off topic nu och kan kanske framstå som lite dum. Nåväl, vi testar.
Keramiska knivar är ju lite känsliga för hack i blad etc. Hur är det med keramiska boetter? Om man råkar slå till lite i bordskanten eller något.
 
Topp