Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Generiska boetter?

Diskussion i 'Vintage' startad av Aurum, 2 augusti 2014.

1. Aurum
    Trådstartare

Aurum Gubbsnygg

Finner det intressant att flera av de klassiska modellerna från anrika/kända tillverkarna delar boetter med varandra eller med mindre kända tillverkare. Detta beror på att man inte tillverkade boetterna själva och inte var så noga med mönsteskydd och rättigheter. Jag är långt ifrån påläst inom ämnet men finner det mycket intressant. Som vi har sett och behandlat här på forumet delade Heuer boetter med en rad olika urtillverkare, men vem mer? Vi vet att tex MRPSA och EPSA tillverkade boetter till många olika märken och vissa kostar idag mycket pengar. Jag snubblade in på något annat, dessa Omegas med raka bandhorn. Efter kontakt med NiklasArvid konstaterades det att det var Huguenin Freres som tillverkat dem. Varför funderade jag på det? Jo, min Autavia har en boett som är mycket lik. Även om inte min Heuer är märkt såg jag att de tidigare var märkta med just HF. Så min Heuer har kanske ingen HF boett, vem vet? Men den tillverkades i annat fall som en kopia av en, eller vad tycker ni? Nedan är en jämförelse mellan min Heuer och en sm300 med raka bandhorn.

image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg image.jpg

2. Jensab

Jensab Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Klara likheter!
    Kunskapsmässigt har jag tyvärr inget att tillföra.
    /j

3. _jonte

_jonte Friends of KS

Vet inte om jag tycker de är särskilt lika i profil? Men får hålla med om att de är snarlika. Mycket fina och eleganta sportisar hursomhelst.

4. Aurum
    Trådstartare

Aurum Gubbsnygg

Det är väldigt lika men definitivt inte samma. Ha även i åtanke att den ena huserar ett kronografverk och att de är polerade genom åren. Heuern är mer polerad än Omegan. Jämförelsen hade varit bättre om jag haft den tidigare Autavian som vi vet är tillverkad av HF.

5. medinfoto

medinfoto Präst

Från:
    Borås
    Har en Longines "Flagship" som är lite udda (men äkta enligt urmakaren) från 70-talet, och har sett exakt samma boett på ett par andra tillverkares klockor...

6. poormans

poormans Präst

denna har en klassisk generisk boett som mängder av tillverkare haft till sina klockor

här som en heuer prototyp med automatiskt urverk ifrån ca 1980 har sett den boetten som både automat och quartz, bla från heuer och CWC mfl

cheers
    christian

Darren Cal.11/12, WilhelmV, PR1973 och 3 andra gillar detta.
  7. mosse

mosse Bonde

Från:
    Lund
    Är nyfiken, varför rolex-spännet på omegan?

8. Aurum
    Trådstartare

Aurum Gubbsnygg

För att den är snyggare och lättare att hitta än Omegas länk.