• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Generiska boetter?

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Finner det intressant att flera av de klassiska modellerna från anrika/kända tillverkarna delar boetter med varandra eller med mindre kända tillverkare. Detta beror på att man inte tillverkade boetterna själva och inte var så noga med mönsteskydd och rättigheter. Jag är långt ifrån påläst inom ämnet men finner det mycket intressant. Som vi har sett och behandlat här på forumet delade Heuer boetter med en rad olika urtillverkare, men vem mer? Vi vet att tex MRPSA och EPSA tillverkade boetter till många olika märken och vissa kostar idag mycket pengar. Jag snubblade in på något annat, dessa Omegas med raka bandhorn. Efter kontakt med NiklasArvid konstaterades det att det var Huguenin Freres som tillverkat dem. Varför funderade jag på det? Jo, min Autavia har en boett som är mycket lik. Även om inte min Heuer är märkt såg jag att de tidigare var märkta med just HF. Så min Heuer har kanske ingen HF boett, vem vet? Men den tillverkades i annat fall som en kopia av en, eller vad tycker ni? Nedan är en jämförelse mellan min Heuer och en sm300 med raka bandhorn.

image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

_jonte

Patek
Vet inte om jag tycker de är särskilt lika i profil? Men får hålla med om att de är snarlika. Mycket fina och eleganta sportisar hursomhelst.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vet inte om jag tycker de är särskilt lika? Men får hålla med om att de är snarlika. Mycket fina och eleganta sportisar hursomhelst.

Det är väldigt lika men definitivt inte samma. Ha även i åtanke att den ena huserar ett kronografverk och att de är polerade genom åren. Heuern är mer polerad än Omegan. Jämförelsen hade varit bättre om jag haft den tidigare Autavian som vi vet är tillverkad av HF.

45118014b2814024c901debafe8ab504.jpg
 

leicaphile

Panerai
Har en Longines "Flagship" som är lite udda (men äkta enligt urmakaren) från 70-talet, och har sett exakt samma boett på ett par andra tillverkares klockor...
 
Topp