Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Geneve Seal och Patek Philipe

Diskussion i 'Diskussion' startad av Isodor, 10 april 2014.

1. Isodor
    Trådstartare

Isodor Partyprinsen från Säffle

Från:
    sthlm
  2. Whedda

Whedda Präst

Vad jag förstått så var det inte för att man inte klarade kraven utan för att man själv ställde HÖGRE krav än Geneva Seal och C.O.S.C.

Pateks krav på såväl finish som tidhållning är närmast absurt höga! Vill minnas att de tillåter ca +/- 1 sek per dygn...

Aquaracer2 och ROB-1832 gillar detta.
  3. Isodor
    Trådstartare

Från:
    sthlm
    "Of course all watches will continue to respect the exact standards of fit and finish that have always existed at Patek Philippe such as to meet a timing rate of -3/+2 seconds per day for watches with mechanical movements of more than 20 mm in diameter"

Från min länk.

Såg även att det var 2009 de slutade/blev av med geneve seal.

4. Whedda

Whedda Präst

Skall kolla i mina manualer jag fick med klockan när jag kommer hem..Tror det står vilka krav som ställs på de olika verken.

5. Guillbert

Guillbert Friends of KS

6. Whedda

Whedda Präst

Jag har iallafall väldigt svårt att se att de skulle blivit av med det pga att de inte kunde leva upp till Geneva Seal då de är en av de kommersiella tillverkarna med överlägset högst nivå.

Om vi tar AP till exempel så har de inga av dessa krav på sina Royal Oaks vilket är väldigt märkligt när man tillhör den heliga "treenheten".

Omen och Isodor gillar detta.
  7. Guillbert

Guillbert Friends of KS

8. Guillbert

Guillbert Friends of KS

När jag läser om det (PP seal) så är det tydligt att de vill ta ytterligare steg för att säkra sin otroligt höga standard.

Whedda gillar detta.
  9. konkas

konkas Friends of KS

Så har jag också förstått det.

Guillbert och Spencer gillar detta.
  10. China

China Guest

Patek Philippe har sedan länge haft en striktare intern standard än Geneva Seal (Poinçon de Genève), så det var nog en logisk utveckling att stärka sitt varumärke ytterligare. En faktor som säkert påverkade beslutet är att det droppar in nya tillverkare, och att Geneva Seal som länge förknippats med just Patek, blivit mindre exklusivt när allt fler använder sigillet. I samband med skiftet tog man också ett beslut om att erbjuda "livstids" service för alla klockor Patek tillverkat, ett klart trendbrott. Om inte annat så visar den nya servicepolicyn styrkan och den höga kompetens som finns hos Patek Philippe.

eriksson850, Bojke, Karatekid och 11 andra gillar detta.
  11. Teknikfreak

Teknikfreak Stadsbo

Någon som har koll på hur mycket Patek Philippe omsätter på världsmarknaden.

12. Isodor
    Trådstartare

Från:
    sthlm
    Tack för svar!

13. Genta

Genta Borgare

PP Seal är väl en slags produktspecifikation som beskriver vad som levereras. För inte är väl det någon oberoende part som certifierar att man lever upp till kraven?

14. China

China Guest

Helt riktigt, det är Patek själva som står för kvalitetskontrollen. Skall man vara lite kritisk så är det ingen oberoende certifiering, men å andra sidan är Patek Philippe erkända inom haute horlogerie sedan urminnes tider. Utan att nämna några av konkurrenterna, så tror jag inte att många t.ex. skulle kunna gå från "Swiss made" till ett eget sigill, utan att bli väldigt ifrågasatta.

paradis och Spencer gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield