• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Genia - något som känner till något om klockan eller märket?

DrKlocka

Audemars
Köpte den här i en "loppislåda" för ett tag sedan. Fått den att gå ganska skapligt med en ny balans.
Märket har jag aldrig hört talas om förut och google verkar inte hjälpa mycket heller.
Tavlan är i riktigt fint skick faktiskt, dock är klockan väldigt liten och mäter 28mm utan krona. Ganska vanligt för sin tid vilket jag misstänker är 30-40-tal? Boetten är av någon form av fulmetall. Urverket är ett AS 1123.
Som ni ser är förutom en sifferkombination namnet "STAHLBODEN" ingraverat.
Någon som har någon idé vad det kan vara för typ av klocka eller bara mer info om märket överhuvudtaget?
IMG_20160219_200022.jpg
IMG_20160219_200037.jpg
IMG_20160219_200045.jpg
 

solex

Omega
Det spelar inget roll att du inte googlar ut något informationer av Genia klockmärke för där hittar man ett få procent om vintage klockmärke.
Detta viktig är att urverket har juveler, ett tecken på kvalitet urverk som man betalar klocka för.
Klockan ser ut som vintage militär armbandsur och i 30 till 40 talet var vanlig med sådan storlek för den ser ut för juniorklocka.
Hursomhelst är den en trevlig vintageklocka.
 

solex

Omega
Alla mekaniska urverk har juveler, varesig det är kvalitet eller inte.
Jag själv har haft många vintage armbandsur som finns bara med en juvel eller utan juveler.
Standar kvalitet manuellt mekaniska urverk från 30/40 talet och vissa från tidigt 50 talet brukade finnas 7 eller 15 juveler sedan från 50/60 talet förekom 17 juveler med standar men det hittar man ocxå extra modeller som finns 21 juveler redan kom från 50 talet.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Någon som vet något om detta fickur?
Pappa minns inte om det var hans far eller farfar.
image.jpeg
image.jpeg
 

solex

Omega
Det var kanske slutet av 30 eller tidigt 40 talet.? Jag har sett märket någon stan men inte kommer ihåg..;)
 
Topp