• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gentas designarv 2014

Snyggast nutida iteration av Gentas designarv?

  • Ingenieur 3239

    Röster: 24 18.2%
  • Royal Oak 15400

    Röster: 54 40.9%
  • Nautilus 5711

    Röster: 54 40.9%

  • Totala väljare
    132

Donkii

Boushh
2-Faktor
Intressant, har totalt missat denna modell


Jag for med osanning i texten. Den är inte ritad av Genta. Jag och Aurum pratade om det en sväng men nu efter några timmars googlande kan jag snabbt konstatera att han faktiskt inte haft något med denna klocka att göra. Det har påståtts så men det finns ingen som kan bekräfta det och GP har aldrig nämnt honom vilket dem borde ha gjort om han låg bakom den :)
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Jag for med osanning i texten. Den är inte ritad av Genta. Jag och Aurum pratade om det en sväng men nu efter några timmars googlande kan jag snabbt konstatera att han faktiskt inte haft något med denna klocka att göra. Det har påståtts så men det finns ingen som kan bekräfta det och GP har aldrig nämnt honom vilket dem borde ha gjort om han låg bakom den :)
Låt oss säga att den bara är kraftigt inspirerad av Gentas design... :D
 

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
Varför inte 15202?! Oavsett vinner RO men en vittavlad Nautilus nosar på pokalen. Nautilus med mörk tavla har jag aldrig riktigt gillat, den tappar krispighet upplever jag det som.
 

Espresso

Cartier
Lämnar dessa modeller något och slår ett slag för en annan Genta inspirerad klocka som nog flutit under radarn för dem flesta här inne. Den har influenser från klockorna i tråden. Dessa ligger i prisklass kring 10k och under för stålvarianten. En cool Genta-affordable. Klockan är alltså ritad av en anställd på GP och inte ritad av Genta himself. Men ska man vara ärlig har man lånat en hel del från AP med krona, tavla, visare. Patek med länken osv..

Edit: Hela inlägget föll typ platt i och med att det inte är en Genta ritad klocka, sorry

Girard Perregaux Laureato 8010 med in-house verk cal. 3100. Ø38mm
Det känns som någon sort hybrid mellan en PP och en AP, spontant vet jag inte om jag känner att det var en helt lyckad mix.

Som övrigt svar i tråden så faller min röst på PP i det här läget.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
I TS uppställning valde jag 5711 oaktat prisbilden

Ska 15202 in mixen blir det svårare, 5711 är nog lite mer elegant medan 15202 är råare och tuffare....
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Den är groteskt stor och tjock. Blir inte alls en slimmad sportklocka som ursprunget är. Man har behållt urverket från 15300 och således är datumets placering off enligt mig.

Att den är groteskt stor tycker jag är lite överdrivet, det är ingen Offshore vi pratar om.
Visst är den större än den ultra tunna 15202 men den har fortfarande en slimmad och elegant profil.
Jag är så klart partisk men ingen annan klocka i samlingen ger så mycket positiva kommentarer som den vita 15400.

Så klart bara mina personliga åsikter och i ärlighetens namn så är den otroligt välbalanserade 15202 en av mina största grails, synd bara på den väldigt begränsade tillgången.
image.jpg
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Att den är groteskt stor tycker jag är lite överdrivet, det är ingen Offshore vi pratar om.
Visst är den större än den ultra tunna 15202 men den har fortfarande en slimmad och elegant profil.
Jag är så klart partisk men ingen annan klocka i samlingen ger så mycket positiva kommentarer som den vita 15400.

Så klart bara mina personliga åsikter och i ärlighetens namn så är den otroligt välbalanserade 15202 en av mina största grails, synd bara på den väldigt begränsade tillgången.
image.jpg
Groteskt stor är att ta i :)
Stor är klockan, och upplevs större än sina 41mm som står i specen.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Jag for med osanning i texten. Den är inte ritad av Genta. Jag och Aurum pratade om det en sväng men nu efter några timmars googlande kan jag snabbt konstatera att han faktiskt inte haft något med denna klocka att göra. Det har påståtts så men det finns ingen som kan bekräfta det och GP har aldrig nämnt honom vilket dem borde ha gjort om han låg bakom den :)
Ja, jag tyckte det lät konstigt. Då borde GP ha stoltserat med detta. Nu är Laureaton riktigt fin och jag har tidigare varit nära att köpa en Oympico (kronograf).
Var hittar du dessa för under 10-lappen?
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
I pollen valde jag 5711 direkt. Men som många andra varit inne på hade det vart betydligt svårare om det hade handlat om 15202 istället.
Fick chansen att klämma på en 3700 hos Rob E i torsdags och det var en mycket trevlig upplevelse. Hade nog valt 3700 över 5402 idag, men imorgon hade det kanske blivit tvärtom.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
1. IWC
2. AP
3. PP

Ska jag vara ärlig så tycker jag att Nautilus är en hemskt ful klocka, har alltid tyckt det och kommer antagligen alltid att tycka det. Skulle jag vilja ha en? Ja. Skulle den få någon handledstid? Antagligen inte. Aquanaut däremot :hungry:
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Ja, jag tyckte det lät konstigt. Då borde GP ha stoltserat med detta. Nu är Laureaton riktigt fin och jag har tidigare varit nära att köpa en Oympico (kronograf).
Var hittar du dessa för under 10-lappen?
Var en på WUS för 9k som jag fortf inte vet om den är såld och en gick på bukten förra veckan för strax över 7k :)
 

_jonte

Patek
Har läst mig till att han ligger bakom den med, dock inte 100% säker. Jäkligt läcker den med i vilket fall, och känns verkligen Genta.
Edit: hittade en artikel av Singular där han bekräftar att Genta ligger bakom Bvlgari-designen:
http://www.manolo.se/artiklar/artikel/20110922/klockvarldens-25-klassiker-bulgari-bulgaridiagono
Mer bra info av Rozzy här också:
https://klocksnack.se/threads/nyinkommet-udda-fågel-eller-snarare-fisk-bulgari-diagono-sd42s.19553/
IMG_20141112_155501_1.jpg
 

Andado

Omega
Tycker AP:n är nr1 och bland det snyggaste som finns i urväg.
Men IWC:n är också en fantastisk klocka men når inte upp till AP nivå.
PP:n är kanon men slår inte dessa två.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Jag vill ha en sådan. Jag älskar Girard Perregaux. Tipsa mig gärna när en 8010 dyker upp. Jag vill dessutom även ha första Laurenton som var kvarts.
Donkii, jag lovar visa upp min Flyback när tid ges.


Så fort jag ser en så ska jag tipsa dig :)
Hmm, kvartsaren är en lite svårare historia. I'll do my best. Ser fram emot flybacken!
 

Enfant Terrible

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Det som vinner är PPs tavla och boett, APs länk men IWC som helhet. En blandning lite grann. Jag är inte partisk... Men hade jag kunnat välja: Nautilus!
d82c1e370c2170e2d7ec6ea8eb23235f.jpg
 

Genta

Cartier
Inget fel på AP 15400, men som många redan sagt, 15202 känns som mest trogen Gentas originaldesign och den som ska jämföras med PP 5711. Men, jag vill inte välja dem emellan, de har båda sina styrkor, utan tänker inneha båda om än inte samtidigt beroende på ekonomi.
 
Topp