• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gentas designarv 2014

Snyggast nutida iteration av Gentas designarv?

  • Ingenieur 3239

    Röster: 24 18.2%
  • Royal Oak 15400

    Röster: 54 40.9%
  • Nautilus 5711

    Röster: 54 40.9%

  • Totala väljare
    132

Whedda

Rolex
Inget fel på AP 15400, men som många redan sagt, 15202 känns som mest trogen Gentas originaldesign och den som ska jämföras med PP 5711. Men, jag vill inte välja dem emellan, de har båda sina styrkor, utan tänker inneha båda om än inte samtidigt beroende på ekonomi.


Håller helt med dig bortsett från att jag personligen tycker att 5711 och 15300 är den mest logiska jämförelsen. Bägge är moderna tolkningar av originalet i "samma" storlek men med nya inhouseverk, sekundvisare och något robustare känsla än 3700 och 5402.

Mellan dessa vinner 5711 med hästlängder då jag tyckte 15300 blev för kraftig. Däremot gillar jag verkligen 15202 pga att den till skillnad från 5711 är mer eller mindre identisk med originalet från 1970-talet bortsett från lite (i min mening) trevliga inslag som en fantastiskt graverad rotor, glasbaksida och modernare lås. Tavlan på den nya Jumbon är Otrolig och hade den bara burits något mindre hade jag nog slagit till på den. För mig är dock 5711 det självklara valet då den bärs bättre, tål mer och är billigare och serva.
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Nautilus lätt! Vad tror ni om en grön?

grönnautilus.jpg
 

Wangensten

Panerai
Av de du har på rosteren 5711 uten tvil, 15400 klarer jeg bare ikke:grumpy: IWC; is that a STD?:woot:

Men du skulle hatt 15202 som alternativ istellet. Koster det samme som 5711.

Så mitt valg er Royal Oak 15202
QMMyCLd.jpg
 

hedbrg

Panerai
Royal oak, men som alla andra säger en 15202. Tycker nautilus är alldeles för fyrkantig.
Sämsta förvaltningen av gentas arv skulle jag säga ROO. Vilket monster.
 

Svanis115

Cartier
2-Faktor
Har sedan tidigare en 5711 dock på läder, väntar på en ap15400 som är på g. Tråkigt att höra det missnöje som verkar vara över denna modell. Ska bli intressant att jämföra och kanske blir så att ap blir för stor. Dock van vid roo men det är en helt annan genre. Ni som testat både 5711 och 15400 är det stor skillnad i hur storleken upplevs?
 

Genta

Cartier
Har 5711 och AP ROC som inte är så långt från 15400. Sitter bra. Annorlunda än tunna 5711, men också helt annorlunda än ROO
 
Topp