• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Genuin eller allt för mycket bytt - Rolex Submariner

Wolfie

Breitling
Hittade en Rolex Submariner till salu men är lite undrande vad gäller hur mycket på den som är bytt. Tänker främst på urtavla, visare och krona.
Det skall enligt uppgift vara en 5513 med Serienummer 1655XXX vilket sätter den runt ca 1970 tror jag.
Dock så är mitt lilla kunnande dock som så att urtavlan på denna inte stämmer, det skall väl inte vara någon kant runt lumen på dessa årgångar?

Gärna tips och råd innan jag slår till :)
Köpvärd?
Värde?

79eecc1c06d7c875334dee2eb82effeb.jpg
f2589a2206ba8975411fb41d1d1ef4c2.jpg
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Wolfie!

Be admin flytta din tråd till diskussion eller vintage. Då får du fler svar direkt!:)

Tavlan kan inte vara från 1970 (den på bilden är sk vitguldsindex och hör 80-talet till). Visarna kan också varit utbytta tillsammans med tavlan vi någon service. Tror även insertet är ett sk service-insert!

Vänta så får du svar från någon som kan Rolex bättre än jag!:)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Klockan är från -67 och borde ha haft en matt meters first-tavla. Visare och bezelinlägg är också servicedelar.

Här kan du se en klocka med liknande serienummer som jag ägt. Den klockan var orörd as far as I know och är ett bra referensobjekt att utgå ifrån. Rosten är bonus. :)

image.jpg

image.jpg

image.jpg
 

Mr Chance

Kalmar
Klockan är från -67 och borde ha haft en matt meters first-tavla. Visare och bezelinlägg är också servicedelar.

Här kan du se en klocka med liknande serienummer som jag ägt. Den klockan var orörd as far as I know och är ett bra referensobjekt att utgå ifrån. Rosten är bonus. :)

image.jpg

image.jpg

image.jpg
Borde jag vetat, har haft en 67:a :banghead:
 
  • Like
Reactions: Per

Wolfie

Breitling
Som jag anade, inte första 5513 jag sprungit på med misstänkt utbytt urtavla.
Således inte köpvärd för 30+ tusen då antar jag..
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Som jag anade, inte första 5513 jag sprungit på med misstänkt utbytt urtavla.
Således inte köpvärd för 30+ tusen då antar jag..
Allt är relativt. Den är självklart värd mycket pengar och om man gillar den så är det väl inga problem. Skicket speglar priset. :)

En riktigt fin matt 5513 från 60-talet kostar minst 50k. Förmodligen betydligt mer. Sällan man kan göra kap på riktigt bra klockor så det är bara att betala och vara glad när man till slut hittar rätt exemplar.
 

CLT

Rolex
Skulle jag köpr en 5513 från 60-talet skulle jag velat ha den orginal. Målade index på matt tavla och visare orginal. Annars kan man likaväl köpa nyare...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Klockan är från -67 och borde ha haft en matt meters first-tavla. Visare och bezelinlägg är också servicedelar.

Här kan du se en klocka med liknande serienummer som jag ägt. Den klockan var orörd as far as I know och är ett bra referensobjekt att utgå ifrån. Rosten är bonus. :)

image.jpg

image.jpg

image.jpg
Där vill man ju inte ha rost. Var den tät?
 

Wolfie

Breitling
Behöver inte vara ett klipp så länge den inte är överprisad.
Vill ju i alla fall nån gång i framtiden kunna få igen merparten av vad man lägger ut.
 
Topp