• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Geografiska skillnader i tycke och smak? Vad är hett i olika delar av världen?

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Har klurat lite på det här ett tag med geografiska skillnader med tycke och smak avseende klockor. Vore intressant att se vad ni observerat "där ute". Såklart blir det starka generaliseringar.

Min uppfattning är naturligtvis att Rolex flyger överallt. Möjligt att Cellini är hetare i asien.

Panerai verkar ha ett jämt flöde världen över av hängivna paneristis, där ljustavlade versioner också verkar vara lite hetare i asien. Många italienare verkar tycka om just större klockor.Gäller det Rolex verkar Dipsys stå högt på önskelistan.

Tag Heuer är stenhårt i staterna.

Schweizarna har urintresset med sig i modersmjölken så där verkar klockintresset ha en touch av "special". Alla börjar med en Rolex, men de riktiga hardcoregrabbarna har ett urverk som ngn modifierat på parkeringsplatsen utanför Vacherons HK och mulat in i en boett i kevlar från Breguet.

Ryssar verkar ha en stark kärlek till stenar på sina klockor.

Örebroare älskar allt som är vitt.

Hiss eller diss? Tankar, funderingar? Fyll på med inlägg om hur just du upplever världen......
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Har klurat lite på det här ett tag med geografiska skillnader med tycke och smak avseende klockor. Vore intressant att se vad ni observerat "där ute". Såklart blir det starka generaliseringar.

Min uppfattning är naturligtvis att Rolex flyger överallt. Möjligt att Cellini är hetare i asien.

Panerai verkar ha ett jämt flöde världen över av hängivna paneristis, där ljustavlade versioner också verkar vara lite hetare i asien. Många italienare verkar tycka om just större klockor.Gäller det Rolex verkar Dipsys stå högt på önskelistan.

Tag Heuer är stenhårt i staterna.

Schweizarna har urintresset med sig i modersmjölken så där verkar klockintresset ha en touch av "special". Alla börjar med en Rolex, men de riktiga hardcoregrabbarna har ett urverk som ngn modifierat på parkeringsplatsen utanför Vacherons HK och mulat in i en boett i kevlar från Breguet.

Ryssar verkar ha en stark kärlek till stenar på sina klockor.

Örebroare älskar allt som är vitt.

Hiss eller diss? Tankar, funderingar? Fyll på med inlägg om hur just du upplever världen......

TAG är stort i SA också och Marc Ecko i söderort.
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Har läst någonstans att omega constellation som inte är så poppis här säljer väldigt bra till män i Asien. Vet inte om det är sant.
 

carlanton

Audemars
Ryssar gillar Hublot och allt som är dyrt och prestige. Patek är väldigt hett i Moskva, antagligen löjligt långa väntelistor på de populära modellerna. Stenar har jag inte sett på herrarnas klockor, men på lyxfruarnas klockor är det standard.

Glöm inte att en Vertu är lite av ett måste i Moskva!
 

Emil

Cartier
Har alltid haft en förkärlek till Breitling, varför kan jag tyvärr inte svara på. när ämnet togs upp med far min så visade han mig sin samling och då poppade det upp några gamla Breitling shark, superocean osv. dessa klockor lovordade han högt och menade på att som klockintresserad så borde detta finnas med om man var insatt i klockvärlden. gubben reste mycket i jobbet under -80 och -90 talet och köpte på sig klockor runt om i Europa som sedan oftast blev liggandes i en låda. Rolex var inget att satsa på, det var bara stockholmare och överklassen som inte visste bättre!
kan tillägga att jag är Göteborgare och väljer hellre Breitling före Rolex!

Breitling verkar förknippas med Göteborg av någon anledning, läste ett inlägg på flashback om klockor och även där var det solklart att Breitling bars av Göteborgare. mins väldigt tydligt ett inlägg där någon skrev att dörrvakterna på avenyn bar alltid Breitling och det gick aldrig att ta miste på detta, eftersom att jag jobbar i svängen så kollade jag runt lite och självklart bar inte alla Breitling men en hel del.

Sanningen i detta?
Rolex bärs oftast av stockholmare medans Breitling bärs av Göteborgare?
 

JayJay

Rolex
Jag har hört att Marc by Marc Jacobs är stort i nästan hela landet... Disel ska tydligen också var het som fan.

Jet Set känns ju också som ett stekhett märke ut i stugorna :happyhappy:

Vad avser Breitling så är jag uppvuxen med att det bara bärs av just dörrvakter och "andra med dålig smak" (verkligen inget illa menat men detta är vad jag blivit itutad under min uppväxt Stockholms norra förorter). Att göteborgare är en generell bärarkrets har jag lärt mig här på KS.

Förövrigt så tycker jag mig ha observerat att asiater generellt är mer tilltalade av mer utsvävade designer medans vi européer är mer konservativa.

Förövrigt tycker jag att den här trådidén är både rolig och intressant.
 

Vnagenius

Cartier
2-Faktor
Det är betydligt vanligare att springa in i en Bell & Ross i staterna eller GB är min uppfattning.
I Sverige för de en tynande tillvaro vilket jag kan tycka är lite synd då en del modeller är riktigt fräcka.
Satt och tittade på finprogrammet Million Dollar Listing ;) där en av mäklarna i NY bar en BR02 i guld.
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Det där med Breitling i GBG har jag aldrig hört. Skrönan att alla dörrvakter hade Breitling är ju självklart sann. Likaså att bilhandlare har rassliga 16613 som hänger nere på handen. Sant.

Tyskland? Är de hemmakära? Bara Glashytte Original som gäller?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
I princip alla lyxklockor man ser på låginkomsttagare är fake och i princip alla BMW/merca mm man ser samma personer köra runt i är belånade till max.

Hur smaken skiljer sig i vårt avlånga land är svårt att säga, men här på KS verkar det som om det är Rolexfeber i sthlm.
Uppfattningarna jag fått från bekanta är att Omega är the shit och att Rolex är för dyra, samt att Breitling bara är för folk som vill flasha.
 

Klockers

Cartier
Breitling har fått ett ganska oförtjänt dåligt rykte verkar det som.
Kan förstå att det känns jobbigt att pizzabagaren på hörnet har en på handleden, men det är fortfarande en klocka av rang.
 

Wi

NLA
2-Faktor
Sydamerika - Cartier, VC och IWC
Mellanöstern/Nordafrika - Guld och stenar, gärna på AP, Hublot, RM och Rolex
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Är sedan någon vecka i Kalifornien och har blivit förvånad över hur många Rolex Explorer vittavla jag sett, nästan lika många som subbara.. Sen är det många fula tag heuer link...
 
Topp