• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gerald Genta C-design

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Hej,
Jag läste en artikel om Gerald Genta och hans inblandning i diverse Omega Constellation.
En som han lär ligga bakom är C-shape Constellation (tex ref.168.009 nedan);
constellation-c.jpg

Denna designades tydligen i slutet av sextiotalet.
Källa:http://www.fratellowatches.com/gerald-genta-it-even-gets-better/

Nu till min hypotes: Denna C-shape (beskriver boettens form som ett långt utdraget "C" blev ju väldigt populärt och tidstypiskt för sjuttiotalet. Är detta Gentas förtjänst? Eller hakade han bara på någon trend? Eller var det så att alla andra plankade Genta? Detta måste ju ha varit före han blev ett stort namn med Royal Oaken (1972) och Nautilusen (1976).

Mina engna C-shape;

Bucherer:
DASHK.jpg


Jaquet-Droz;
IMG_8875.JPG


Lauridium;
gkjcgxf.jpg


Men det finns ju otaliga andra exempel, som andra stora hus som hade samma formspråk - IWC tex (inte min klocka tyvärr);
yc1.jpg



Någon som vet mer och kan bringa klarhet i frågan? Och när vi ändå håller på, visa upp era C-shape!

Vänligen,
Rozzy
 

_jonte

Patek
Bra fråga.. har tyvärr inget bra svar. Men kan tycka modellen i sig är lite väl generisk för att kunna härledas till endast Genta. Men vad vet jag.. Naturlig utveckling från kuddformade boetter kanske?
 

Nicklas H

Cartier
Hej,
Jag läste en artikel om Gerald Genta och hans inblandning i diverse Omega Constellation.
En som han lär ligga bakom är C-shape Constellation (tex ref.168.009 nedan);
constellation-c.jpg

Denna designades tydligen i slutet av sextiotalet.
Källa:http://www.fratellowatches.com/gerald-genta-it-even-gets-better/

Nu till min hypotes: Denna C-shape (beskriver boettens form som ett långt utdraget "C" blev ju väldigt populärt och tidstypiskt för sjuttiotalet. Är detta Gentas förtjänst? Eller hakade han bara på någon trend? Eller var det så att alla andra plankade Genta? Detta måste ju ha varit före han blev ett stort namn med Royal Oaken (1972) och Nautilusen (1976).

Mina engna C-shape;

Bucherer:
DASHK.jpg


Jaquet-Droz;
IMG_8875.JPG


Lauridium;
gkjcgxf.jpg


Men det finns ju otaliga andra exempel, som andra stora hus som hade samma formspråk - IWC tex (inte min klocka tyvärr);
yc1.jpg



Någon som vet mer och kan bringa klarhet i frågan? Och när vi ändå håller på, visa upp era C-shape!

Vänligen,
Rozzy
Så snygg Jaquet Droz:woot:
 

Falken

Panerai
Gillar min Constellation! Kanske inte samma ref som ovanstående men lik. Ingen som har mer info angående om Genta designat?
image.jpeg
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Favoriten med den formen bland mina klockor...

enicar.jpg
enicar2.jpg
Eriksson, har du denna kvar? Ganska lik min, i alla fall tavlan;
image.jpeg

Gillar min Constellation! Kanske inte samma ref som ovanstående men lik. Ingen som har mer info angående om Genta designat?
image.jpeg
Sedan jag skrev inlägget har jag ju som sagt ganska nyligen införskaffat min första C Constallation. Den har ju inte alls dagvisning som jag skrev ovan.
image.jpeg


Det är lite konstig layout på din tavla. Omvänd ordning på tavlan, ingen stjärna samt att datumramen ser fel ut (inte den speciella Constellation fasade ramen
som både min och Pie-panen har). Har du sett flera med detta utseende?
 

Falken

Panerai
Eriksson, har du denna kvar? Ganska lik min, i alla fall tavlan;
image.jpeg


Sedan jag skrev inlägget har jag ju som sagt ganska nyligen införskaffat min första C Constallation. Den har ju inte alls dagvisning som jag skrev ovan.
image.jpeg


Det är lite konstig layout på din tavla. Omvänd ordning på tavlan, ingen stjärna samt att datumramen ser fel ut (inte den speciella Constellation fasade ramen
som både min och Pie-panen har). Har du sett flera med detta utseende?
Nja sett och sett, har hittat någon bild. Ärvd från farfar som köpte den för bra många år sedan. Kom med någon flexibel guldpläterad länk. Men tickar på bra när den får rörelse. Bytt glas hos Bergströms så tvivlar på att något skulle vara fuffens med den men ja, varför omega loggan är där nere har jag inget svar på :)
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Nja sett och sett, har hittat någon bild. Ärvd från farfar som köpte den för bra många år sedan. Kom med någon flexibel guldpläterad länk. Men tickar på bra när den får rörelse. Bytt glas hos Bergströms så tvivlar på att något skulle vara fuffens med den men ja, varför omega loggan är där nere har jag inget svar på :)
Först måste jag säga att jag faktist trodde det var något fel med klockan (kopia eller dylikt) men söker man så finns din klocka. Tydligen lite senare än min sextiotalare, din snarare tidigt sjuttiotal. Ref 168.056
https://www.kalmarantiques.com.au/product/1973-omega-constellation-c-case/
image.jpeg
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
image.jpeg
C-boetter, sjukt underskattade!
Jag är väldigt nöjd med min stämgaffel, dock är den på spa nu. Även automaten är där, dock med ett jäkla renoveringsbehov... Pm:a om någon vill ha ett billigt renoveringsobjekt.
 

Innuce

Breitling
Är C-shape samma sak som cushin case, eller skiljer sig dessa typer av boetter från varandra?

Kanske överlappar de varandra till viss del då vissa cushin cases inte alltid är formade som ett C.

Vissa av klockorna i tråden skulle jag definiera som cushin case.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Är C-shape samma sak som cushin case, eller skiljer sig dessa typer av boetter från varandra?

Kanske överlappar de varandra till viss del då vissa cushin cases inte alltid är formade som ett C.

Vissa av klockorna i tråden skulle jag definiera som cushin case.
C shape kan säkert vara en cushin (kudde). Formen bestäms främst av glasets/tavlans utformning. Se;
image.jpeg


Denna moderna Cartier är tex en cushin
image.jpeg
 
Topp