• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ghost Bezel Insert

Lyden

Panerai
Hej!

Skulle behöva lite tips ang. att bleka ett insert.
Hur har ni gjort, vad har ni använt och hur länge har det legat isf? Bildbomba gärna! :)
(Vet att det finns andra trådar, men finner inget direkt svar)

Tanken är väl att försöka få det att bli så ljust som möjligt, men ändå så att siffror och markeringar syns.. typ som på bilden nedan!
ghost.jpg


/Emil
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Hej!

Skulle behöva lite tips ang. att bleka ett insert.
Hur har ni gjort, vad har ni använt och hur länge har det legat isf? Bildbomba gärna! :)
(Vet att det finns andra trådar, men finner inget direkt svar)

Tanken är väl att försöka få det att bli så ljust som möjligt, men ändå så att siffror och markeringar syns.. typ som på bilden nedan!
ghost.jpg


/Emil
Vad är det för klocka och insert? Gör det inte på ett dyrt fint original insert! Bättre att köpa ett serviceinsert att bleka, eller leta upp ett redan naturligt blekt original.
 

Yrsnö

Cartier
Jag blekte ett AM pepsi insert till min seiko, använde klorin och badade den flera gånger ett par minuter åt gången. Tog ur insertet ur badet och sköljde av den mellan varje för att se hur den ser ut. Totalt 10min har jag för mig att sluttiden blev. Mina 2cent :)
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Man kan ju inte undgå att undra hur många insett som egentligen är naturligt blekta egentligen och hur många som har fått en hjälpande hand och sedan säljs som naturligt blekta...
OnT:
Blekte ett serviceinsekt för ett tag med bra resultat sedan enl följande:
1) Prova att nagga upp ytan på insertet med tex den gröna ytan på en kökssvamp (tar typ bort det skyddande lacket)

2) Lägg i ett vattenglas med ca 30/70 hushållsklorin/vatten

3) Låt ligga 1 min

4) Spola vatten i glaset för att få bort klorin -ta ej upp direkt då syret i luften ge extra blekeffekt

5) kolla effekten

6) repetera steg 2-5 tills du fått önskad effekt
Använde dock autosol innan och efter för att få en jämn nyans...
 

BCKSTRM

Rolex
Man kan ju inte undgå att undra hur många insett som egentligen är naturligt blekta egentligen och hur många som har fått en hjälpande hand och sedan säljs som naturligt blekta...
OnT:
Blekte ett serviceinsekt för ett tag med bra resultat sedan enl följande:

Använde dock autosol innan och efter för att få en jämn nyans...
Nog många med fakeblekning. Dock kan man ju kika på helheten (lumeplupp och jämnhet) samt helheten på klockan. Uppenbart är en helt jämngrå bezel till en 14060 inte naturligt faded :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
IMG_1490.JPG

Strax över två timmar i klorin.. Får se hur det ser ut i dagsljus imorgon!
Tack och godnatt!
Ser ju bra ut :). Nu har jag aldrig blekt just ett Rolex insert, men på dom jag gjort har det ju snarare handlat om 10minuter totalt för detta resultat. 2minuter, skaka runt, plocka upp och skölj av, repetera... Är du säker på att klorinet är kosher? Blev det någon färgfällning i klorinet?
 

Yrsnö

Cartier
IMG_1490.JPG

Strax över två timmar i klorin.. Får se hur det ser ut i dagsljus imorgon!
Tack och godnatt!

Riktigt snyggt resultat! :)
Tror säker de gått snabbare om man tar i och ur det med jämna mellanrum. Det kändes som det blev en hinna som man spolade/gnuggade bort varje gång och kanske exponerade ny metall som sedan bleks?

Bara en chansning men upplevde det så när jag gjorde min.
 

Lyden

Panerai
Ser ju bra ut :). Nu har jag aldrig blekt just ett Rolex insert, men på dom jag gjort har det ju snarare handlat om 10minuter totalt för detta resultat. 2minuter, skaka runt, plocka upp och skölj av, repetera... Är du säker på att klorinet är kosher? Blev det någon färgfällning i klorinet?
Riktigt snyggt resultat! :)
Tror säker de gått snabbare om man tar i och ur det med jämna mellanrum. Det kändes som det blev en hinna som man spolade/gnuggade bort varje gång och kanske exponerade ny metall som sedan bleks?

Bara en chansning men upplevde det så när jag gjorde min.

Plockade upp det var 5/10min, torkade av det, körde lite med en disksvamp också. Köpte nytt klorin igår precis innan jag satte igång. Blev ju små svarta pluttar mellan upplockningarna :)
 

Yrsnö

Cartier
Plockade upp det var 5/10min, torkade av det, körde lite med en disksvamp också. Köpte nytt klorin igår precis innan jag satte igång. Blev ju små svarta pluttar mellan upplockningarna :)
Precis så jag upplevde det också, förmodligen mycket bättre anodisering på en riktigt Rolex bezel än min Am. Men ändå lustigt att det tog sån tid när de gått så fort för andra.

Hur som helst, grattis till ett riktigt snyggt resultat :D
 
Topp