• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gigantic Fickur - swiss

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Hej, min flickvän tog fram detta från lådorna som hon fått av sin mor. Någon som vet mer om uret? Det tickar på fint om man drar upp det. Står bara Gigantic Geneve. 17 jewels incabloc och Swiss längst ner.

Hon låter mig inte öppna uret :shifty:

image.jpeg


image.jpeg
 

jabla

Sarlacc
Hej, min flickvän tog fram detta från lådorna som hon fått av sin mor. Någon som vet mer om uret? Det tickar på fint om man drar upp det. Står bara Gigantic Geneve. 17 jewels incabloc och Swiss längst ner.

Hon låter mig inte öppna uret :shifty:

image.jpeg


image.jpeg

Ser inte gigantisk ut! ;)

Vad tror hon om dig när du inte ens får öppna baklocket???
 

6r15c

Omega
Ingen aning.
Men man kan säga att det är rätt "ny" pjäs.
(I mina ögon.. eller så har jag blivit gammal å andra sidan..) ;)
När vi pratar fickur.. tillverkad efter 1934 i alla fall när den har incabloc..

lncabloc uppfanns 1934 av de Schweiziska ingenjörerna Georges Braunschweig och Fritz Marti, på Universal Escapements, Ltd, av La Chaux-de-Fonds, Schweiz.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ingen aning.
Men man kan säga att det är rätt "ny" pjäs.
(I mina ögon.. eller så har jag blivit gammal å andra sidan..) ;)
När vi pratar fickur.. tillverkad efter 1934 i alla fall när den har incabloc..

lncabloc uppfanns 1934 av de Schweiziska ingenjörerna Georges Braunschweig och Fritz Marti, på Universal Escapements, Ltd, av La Chaux-de-Fonds, Schweiz.
Håller med om att det troligtvis är ett nyare ur, skulle gissat 70-tal.
 
Topp