• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gilt-tråden

_jonte

Patek
Bara att gå lös på VRF så hittar du nog flera olika teorier. Ser ingen direkt anledning till att plätera tavlan men vad vet jag. Gilt-färgen kan också variera väldigt och gå från väldigt gulbrun till nästan silver på i övrigt samma tavelmodell. Vet inte om guld kan patineras på det sättet utan spekulerar hejvilt. :)
Patineringen och variationer i färg borde väl bero mest på att den cellulosabaserade lacken åldras olika? (efter vad jag läst iaf) Men är det mässing under så är det såklart också variationer där med beroende på legering och ytbehandling. Guld patineras ju visserligen också med tiden, men tror det kräver kontakt med luft? Vilken iofs bör vara fallet för mässing med... :)
Kan egentligen inte heller komma på någon anledning att lägga guld. Polerad mässing har ju nästan samma färg.
Ju mer jag läser desto mer inser jag att ingen verkar veta säkert hur de gjort. Konstigt.. kanske söker jag dåligt.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Gilt wannabe

image.jpg
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Patineringen och variationer i färg borde väl bero mest på att den cellulosabaserade lacken åldras olika? (efter vad jag läst iaf) Men är det mässing under så är det såklart också variationer där med beroende på legering och ytbehandling. Guld patineras ju visserligen också med tiden, men tror det kräver kontakt med luft? Vilken iofs bör vara fallet för mässing med... :)
Kan egentligen inte heller komma på någon anledning att lägga guld. Polerad mässing har ju nästan samma färg.
Ju mer jag läser desto mer inser jag att ingen verkar veta säkert hur de gjort. Konstigt.. kanske söker jag dåligt.


Skulle det kunna vara att de lade guld ovanpå mässingen för att minimera risken för kemiska reaktioner över tid? Guld är ju ädlare och borde väl påverka andra metaller/lacker/färger mindre?
 
Läste genom tråden och kom direkt att tänka på den här Alpinan som hänger med som en av favoriterna. Tänkte ge mig på han med luppen, vad ska jag titta efter om jag ska få reda på om den har giltat dial?
image.jpeg
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Tror det ser ut så för bilderna ovan är tagna under glödlampsljus. Ska leta upp nån bild i dagsljus..
Nu blev jag dock osäker, men ganska säker på de är i stål.
Zoomade in lite och det kan nog vara som du säger. Korossionen luras lite. Första bilden ser de mer ss ut. :)

Den var fin regardless.
 
Topp