• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gilt-tråden

A.J.

Panerai
All lack kvar

IMG_0324.JPG
Stenhård!!:pirate:
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Vad är egentligen den vetenskapliga definitionen av gilt? Från jag också vara med och leka?
image.jpeg
Om du går tillbaka och läser tråden så står det mesta. Definitionen gilt i sig är att man har text och detaljer i ädelmetall. Pratar man klockor så brukar det nästan alltid handla om en lackerad yta där texten och detaljerna som syns är den galvaniserade bottenplattan. Dvs inte att det du ser är målat uppe på färgen utan snarare är under allt.

Det som är sällsynt och värdefullt är hur jämn och fin den klarlackade färgen är. Det eftertraktade är att ytan är helt spegelblank utan skador som gjort den matt.

Din klocka är inte gilt-tavlad.

Här är en perfekt gilt-tavla:

IMG_3636.JPG

IMG_3638.JPG


Här har du en svart gilt-tavla där klarlacken spruckit men där ytan fortfarande är glansig:

FullSizeRender.jpg


Här har du en gilt-tavla som skiftat färg från svart till brun:

IMG_6596.JPG
 
Senast ändrad:

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Om du går tillbaka och läser tråden så står det mesta. Definitionen gilt i sig är att man har text och detaljer i ädelmetall. Pratar man klockor så brukar det nästan alltid handla om en lackerad yta där texten och detaljerna som syns är den galvaniserade bottenplattan. Dvs inte att det du ser är målat uppe på färgen utan snarare är under allt.

Det som är sällsynt och värdefullt är hur jämn och fin den klarlackade färgen är. Det eftertraktade är att ytan är helt spegelblank utan skador som gjort den matt.

Din klocka är inte gilt-tavlad.

Här är en perfekt gilt-tavla:

IMG_3636.JPG

IMG_3638.JPG


Här har du en svart gilt-tavla där klarlacken spruckit men där ytan fortfarande är glansig:

FullSizeRender.jpg


Här har du en gilt-tavla som skiftat färg från svart till brun:

IMG_6596.JPG
Tack för att du tog dig tid att svara. Uppskattas.
 

jakob.dala

Oo=v=oO
2-Faktor
Kanske kan @jakob.dala bringa lite klarhet?
Är för dåligt påläst men tudors lack är välkänd för att släppa/försvinna vilket kanske ger intrycket av att trycket inte har samma djup. Enligt mig är tavlan helt korrekt som det ska va.
Min egen ser likadan ut och även där har lacket mestadels försvunnit.
image.jpg

@Per kanske är mer påläst hur tudor gjorde sina gilttavlor?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Ska inte svära.. Tror trycket är gjort uppe på tavlan till skillnad mot Rolex gilt där texten är den galvaniserade bottenplattan. Ta fram en lupp och kika. Eventuellt att chapterringen är under och resten är målat uppe på på dessa Tudors.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Är för dåligt påläst men tudors lack är välkänd för att släppa/försvinna vilket kanske ger intrycket av att trycket inte har samma djup. Enligt mig är tavlan helt korrekt som det ska va.
Min egen ser likadan ut och även där har lacket mestadels försvunnit.
image.jpg

@Per kanske är mer påläst hur tudor gjorde sina gilttavlor?
Fett cool den där. Vill ha!
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Ville ha den när den ursprungligen landade på KS via Lätt Åkaren men då var jag för dum i huvudet för att fatta... :facepalm:
Jo. Den är lika fantastisk nu som då. Jag har aldrig sett en Tudor-tavla som haft den gloss som denna har. Inget ens i närheten.. Att den sedan är tropical eller vad man nu ska säga gör den bara än bättre. One of a kind verkligen. Det tillsammans med en skarp, opolerad boett gör den till en keeper.
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Är det en 66? Vet i hundan om jag inte tyckte 67 var ett strå vassare ändå! Fast jag antar att gilt är gilt:)
Från -65. Två års skillnad.
De är nästan ojämförbara, tycker jag. Upplevelsen är väldigt olika iaf. :)

Men gilt är gilt. Logiken i sämre skick till dubbla priset... men logik drog inte in nån på det här forumet. :D
 
Topp