• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Girighet och dubbelmoral på KS..

closetplayer

Rolex
2-Faktor
Girighet och dubbelmoral på KS


De flesta medlemmar poängterar att KS är ett entusiast forum vilket jag absolut instämmer i, där säljes, bytes och köpes, skall vara break evan..



Det jag reagerar emot girigheten ifrån en del medlemmar, ingen nämnd och ingen glömd;)


Det jag reagerar emot är många ” Prispoliser ” som tycker det är osmakligt att en klocka som köpts på detta Forum, landar under säljes, för 1 till 2K mer än den köptes för..


Märkligt att ingen reagerar för att medlemmar med många inlägg och ett flertal medlemsår, genom kontakter tecknar sig för en attraktiv Rolex som presenterats på Basel..


Ibland saknar girigheten alla gränser på detta Forum..En del medlemmar lyckas genom kontakter, landa på en kölista alltifrån nummer 1 till ..


Omedelbart efter att klockan hämtats ut ifrån Svensk AD, till den annonseras med 40000:- till 50.000:- högre än listpris..


Förvånad att ingen Forumspolis reagerar för denna gränslösa girighet..
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Visa gärna exempel på denna oerhörda orättvisa.
Har du något tips på hur man "bevisar" det, utan att gå på person? Att det finns personer på detta forum som är mer ute efter att tjäna pengar på andra forummedlemmar än att bedriva sitt intresse för klockor, är uppenbart. Utan att avslöja någon går det att läsa av vad som driver personer. Säljtråden är knappast en fyndlåda för klockintresserade längre som vill testa runt och sen sälja till ok pris så fler kan testa. Det finns ok prissatta klockor, men de har blivit färre. Jag som inte anser mig vara nybörjare kan lätt bli förbannad och bläddra vidare, men som vanligt drabbar det nya medlemmar som saknar erfarenhet. Jag tycker att de som skapat en affärsrörelse borde bli tydliga och köpa banners till deras "butik".
 
Senast ändrad:

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Har du något tips på hur man "bevisar" det, utan att gå på person? Att det finns personer på detta forum som är mer ute efter att tjäna pengar på andra forummedlemmar än att bedriva sitt intresse för klockor, är uppenbart. Utan att avslöja någon går det att läsa av vad som driver personer. Säljtråden är knappast en fyndlåda för klockintresserade längre som vill testa runt och sen sälja till ok pris så fler kan testa. Det finns ok prissatta klockor, men de har blivit färre. Jag som inte anser mig vara nybörjare kan lött bli förbannad och bläddra vidare, men som vanligt drabbar det nya medlemmar som saknar erfarenhet. Jag tycker att de som skapat en affärsrörelse borde bli tydliga och köpa banners till deras "butik".
Varför inte gå på person om man nu vill belysa ett problem som just handlar om enskilda personer på forumet? Självklart finns det både semi- och heltidsnasare på forumet på samma sätt som det finns snåljåpar. Som det ser ut nu så verkar @closetplayer bara vara en grinolle som på något konstigt sätt försöker rättfärdiga det ena nasandet framför det andra. Har han synpunkter så är det väl bättre att han bara belyser problemet i den tråd som finns istället för att bara posta något luddigt inlägg utan belägg.

Jag kan bara komma ihåg enstaka försäljningar där den nya daytonan sålts på det sätt som trådstartaren nämner. I det fall som jag känner till så var inte klockan uttagen i Sverige och med min vetskap så var den inte ens inköpt från AD utan snarare köpt av en privatperson som ville göra sig en snabb hacka. Sen så såldes väl inte heller de klockorna till ett överpris utan det är ju snarare marknaden i sig som skapat en hype där marknadspriset under en stund är mycket högre än listpriset. Återigen så ska det belysas att de fall jag känner till inte handlar om klockor som sålts från en svensk AD genom kontakter snarare än kölista. Rätta mig gärna om jag har fel.

Med fri tolkning så ska vi mao sluta gnälla på snåljåpar som profiterar på forumet? Eller så ska någon annan än trådskaparen också jaga de som trådstartaren anser säljer för profit men som på ett orättvist sätt inte nämns i sniktråden därför att de är kompisar med "forumpoliserna"?

Denna tråd blir spännande att följa såvida den inte bara integreras i den tråd som redan finns om oprisvärda klockor till försäljning. Jag ser mig en enorm kamp mellan ett fåtal snåljåpar.. förlåt; oskyldigt utpekade säljare och elaka "forumpoliser" samt näringsidkare som alla kämpar för rättvisa!
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Bättre att ge konkreta exempel på vad du tänker på. Kanske finns det en bra förklaring eller så är det girighet. Sen är det upp till var och en och bedöma hur det förhåller sig.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Har du något tips på hur man "bevisar" det, utan att gå på person? Att det finns personer på detta forum som är mer ute efter att tjäna pengar på andra forummedlemmar än att bedriva sitt intresse för klockor, är uppenbart. Utan att avslöja någon går det att läsa av vad som driver personer. Säljtråden är knappast en fyndlåda för klockintresserade längre som vill testa runt och sen sälja till ok pris så fler kan testa. Det finns ok prissatta klockor, men de har blivit färre. Jag som inte anser mig vara nybörjare kan lött bli förbannad och bläddra vidare, men som vanligt drabbar det nya medlemmar som saknar erfarenhet. Jag tycker att de som skapat en affärsrörelse borde bli tydliga och köpa banners till deras "butik".
Kasta inte sten i glashus nu. Ja, jag tänker på din 20kvadratare för 14k/ mån.

Dyrt? Absolut. Hyrs/ säljs det? Om svaret är ja har väl marknaden talat sitt tydliga språk ;)
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
Jag tror tyvärr att detta med priser är en never ending story. Det kommer alltid finnas priser som är lite för höga än vad andra tycker att de ska vara. Detta kan man påpeka i avsedd tråd. Dock är det utbud och efterfrågan som i slutändan avgör oavsett hur entusiastiskt forumet är. Sedan är min erfarenhet att 99% av alla köpare är oerhört prismedvetna med de möjligheter som finns idag att jämföra priser. Har också lite svårt att tycka synd om "nybörjaren" som råkar köpa en Daytona för 40' mer än han borde ha betalat. Visst jag har själv gått på någon liten mina ibland och betalat några tusen för mycket. Men det var pga att jag gjorde dålig research och jag hängde inte ut säljaren som en "nasare" efteråt, det var min egen tabbe.
 

Moffan

Rolex
2-Faktor
Verkar ju finnas lite undertryckta känslor som nu har chansen att komma till ytan. Så länge diskussionen inte blir alltför opolerad så tror jag det kan bli bra.
Men det är alldeles för få konkreta exempel och för många luddiga teorier om vad som skett/sker. Efterlyser tydlighet, annars tror jag diskussionen är döfödd.
 

Camo00

Patek
Girighet och dubbelmoral på KS


De flesta medlemmar poängterar att KS är ett entusiast forum vilket jag absolut instämmer i, där säljes, bytes och köpes, skall vara break evan..



Det jag reagerar emot girigheten ifrån en del medlemmar, ingen nämnd och ingen glömd;)


Det jag reagerar emot är många ” Prispoliser ” som tycker det är osmakligt att en klocka som köpts på detta Forum, landar under säljes, för 1 till 2K mer än den köptes för..


Märkligt att ingen reagerar för att medlemmar med många inlägg och ett flertal medlemsår, genom kontakter tecknar sig för en attraktiv Rolex som presenterats på Basel..


Ibland saknar girigheten alla gränser på detta Forum..En del medlemmar lyckas genom kontakter, landa på en kölista alltifrån nummer 1 till ..


Omedelbart efter att klockan hämtats ut ifrån Svensk AD, till den annonseras med 40000:- till 50.000:- högre än listpris..


Förvånad att ingen Forumspolis reagerar för denna gränslösa girighet..
Helt ointressant då vi ända sedan uppstart varit överens om att det handlar om att inte tjäna på att köpa billigt och sälja dyrt INOM FORUMET! Alltså köpa billigt här, och höja priset på en ny annons här...
 

Cristian

Rolex
2-Faktor
Helt ointressant då vi ända sedan uppstart varit överens om att det handlar om att inte tjäna på att köpa billigt och sälja dyrt INOM FORUMET! Alltså köpa billigt här, och höja priset på en ny annons här...
Men det skulle ju innebära att alla som har köpt en klocka via forumet, låt oss säga förra året, inte kan sälja dyrare nu på KS om marknadspriset har gått upp? Menar du då att man ska sälja för det pris man köpte klockan för?
 

Johan86

Panerai
2-Faktor
Så länge man inte lurar någon så är det väl fritt fram att sätta vilket pris man vill? När man säljer så dyra klockor tar jag gör givet att man som köpare kollar om priset är rimligt.

Att däremot köpa en klocka på forumet bara för att man ser att säljaren lagt ut den för billigt och sen direkt sälja den till högre pris är kanske inte så snyggt.

Men om marknadspriset går upp medan man äger en klocka så måste man få sälja för den rådande prisnivån.
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Girighet och dubbelmoral på KS


De flesta medlemmar poängterar att KS är ett entusiast forum vilket jag absolut instämmer i, där säljes, bytes och köpes, skall vara break evan..



Det jag reagerar emot girigheten ifrån en del medlemmar, ingen nämnd och ingen glömd;)


Det jag reagerar emot är många ” Prispoliser ” som tycker det är osmakligt att en klocka som köpts på detta Forum, landar under säljes, för 1 till 2K mer än den köptes för..


Märkligt att ingen reagerar för att medlemmar med många inlägg och ett flertal medlemsår, genom kontakter tecknar sig för en attraktiv Rolex som presenterats på Basel..


Ibland saknar girigheten alla gränser på detta Forum..En del medlemmar lyckas genom kontakter, landa på en kölista alltifrån nummer 1 till ..


Omedelbart efter att klockan hämtats ut ifrån Svensk AD, till den annonseras med 40000:- till 50.000:- högre än listpris..


Förvånad att ingen Forumspolis reagerar för denna gränslösa girighet..
Vare sig förstår eller är med på ditt resonemang. "Prispoliserna" fyller sitt syfte när något uppenbarligen är felprissatt i förhållande till marknaden. I synnerhet på objekt som inte är så vanliga att en enkel googling kan ge svaret direkt.
Om någon lyckas köpa till under marknadsvärde eller genom kontakter, stamkundstatus eller annat lyckas komma över klockor till listpris men som på marknaden går högre pga av begränsad tillgång och sen säljer med vinst är väl inget konstigt alls. I min värld är det inte girigt utan tvärt om, att inte sälja till marknadsvärde vore väl i det närmaste att kallas korkat.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag skiter rätt skarpt i om någon går med vinst på något de köpt av mig.

Ta exempelvis den 62MAS som @Ville_W köpte av mig nyligen. Den gick jag rätt gött + på. Vore ju konstigt annars i och med att den var ett strategiskt köp. Om Ville säljer den imorgon så kommer han troligtvis gå +5000-7000kr, ska jag då bli grinig för det? Aldrig! Köper man smart så förtjänar man att gå +.

Klockor som däremot medvetet är för högt prissatta får mig att få lite äcklig smak i munnen.
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Jag skiter rätt skarpt i om någon går med vinst på något de köpt av mig.

Ta exempelvis den 62MAS som @Ville_W köpte av mig nyligen. Den gick jag rätt gött + på. Vore ju konstigt annars i och med att den var ett strategiskt köp. Om Ville säljer den imorgon så kommer han troligtvis gå +5000-7000kr, ska jag då bli grinig för det? Aldrig! Köper man smart så förtjänar man att gå +.

Klockor som däremot medvetet är för högt prissatta får mig att få lite äcklig smak i munnen.
Och inte bryr jag mig om vare sig syfte eller vad @yonsson i sin tur gav för klockan. Tvärtom, extra kul när både säljare och köpare är nöjda.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Jag har inte betalat 110 000 kr för klockan så där har du fel.
Och där sätter du fingret på påståendet att visa medlemmar genom kontakter tar ut nya modeller och säljer med god förtjänst på KS.
De som läser annonsen har ju faktiskt ingen aning om vad säljaren betalat för klockan.

Jag trodde att du köpte den ny hos AD för ca 110 men det visade sig då vara fel.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Om klockan säljs för utsatt pris så är den väl värd det priset? Eller vad missar jag?
Tanken med Minst prisvärda-tråden är att upplysa andra medlemmar om att en viss klocka säljs för ett oskäligt högt pris vilket jag tycker är bra.
Som nybörjare kanske man hänförs av en bra skriven annons och tror att man gör ett kap när man i själva verket blir mer eller mindre blåst.
 

Joakim Svensson

Rolex
2-Faktor
Tanken med Minst prisvärda-tråden är att upplysa andra medlemmar om att en viss klocka säljs för ett oskäligt högt pris vilket jag tycker är bra.
Som nybörjare kanske man hänförs av en bra skriven annons och tror att man gör ett kap när man i själva verket blir mer eller mindre blåst.
Förstår det, men om klockan säljs inom några dagar så är den väl knappast fel prissatt. Efterfrågan sätter alltid priset, varför skulle @Guskleto sälja för 120k när han ganska lätt kan få 150? Bara en idiot och/eller ekonomiskt oberoende person skulle göra något liknande.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Många har synpunkter på när andra tjänar pengar. Få skulle tacka nej till att göra det själva när det väl kommer till kritan.

Personligen Lägger jag hellre ut till underpris för att snabbare kunna komma vidare men det är ju jag. Kunde inte bry mig mindre om andra lägger ut till överpris eller högre än vad de nyligen köpte för. Säljs objektet är det ju rätt pris. Förblir det osålt var tillfället eller prissättningen tokig. Då justerar man eller väntar. Det är ju lite självreglerande så att säga. Marknaden avgör.
Tycker att prispolisandet på forumet har gått lite över styr.

Som säljare bär du ansvar för prissättning och att objektet är som utlovat. Som köpare anser jag att bör bedöma prissättningen i förhållande till produkten. Vi snackar ju om vuxna människor som sprätter iväger tiotusentals pengar på lyxkonsumtion. Det veteendet i sig är ganska naivt men någonstans måste man ju utgå från att du faktiskt är mogen nog att fatta egna beslut.
 
Senast ändrad:
Topp