• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gjuta eget spänne?

psj

Omega
Hej alla DIYare!
I julas fick jag idén att jag skulle göra mitt eget spänne i metall, brons såklart :)

Jag började googla lite på hur det skulle kunna gå till och hittade några sporadiska sidor men ingen bra guide eller liknande.

Är det någon som har erfarenhet kring att gjuta små detaljer och efterarbetet?
 

psj

Omega
Lite Bonsinfo:
Brons är en blandning av 85% koppar och 15% andra metaller, vanligtvis zink, tenn och ibland kisel, så kallad "silikonbrons". Brons har en smältpunkt på drygt 900 C. Gjuttemperaturen är olika för olika gjutmetoder, ca 1030-1180 C. Brons har använts för att gjuta konstföremål i 1000-tals år. Bronsets skönhet och hållbarhet är anledningen till att många av de stora mästarna som Michelangelo, Donatello och Rodin använde brons som slutmaterial för sina skulpturer.
 

psj

Omega
Någon som sätt grävlingsarmband tidigare?

För att inte sväva ut för mycket, någon som vet vart man kan beställa utskrift från 3D-skrivare. Skulle vara bra som grundmaterial för gjutning.
 

hedbrg

Panerai
Någon som sätt grävlingsarmband tidigare?

För att inte sväva ut för mycket, någon som vet vart man kan beställa utskrift från 3D-skrivare. Skulle vara bra som grundmaterial för gjutning.


Grävlingsarmband var de väl nån tävling nyligen som man kunde vinna just de i...

Ang 3d-print så är www.shapeways.com ganska smidigt. Du kan välja olika material och noggrannhet om du inte vill ha de vanliga FDM-skräpet.
 

Minuteman

Rolex
Med tanke på att man kan 3D printa i brons på t.ex. Shapeways då är det kanske ett alternativ till att gjuta överhuvudtaget.
Beror givetvis på antal och kostnad etc.
 

hedbrg

Panerai
Med tanke på att man kan 3D printa i brons på t.ex. Shapeways då är det kanske ett alternativ till att gjuta överhuvudtaget.
Beror givetvis på antal och kostnad etc.

Tekniskt sett printar du inte i brons utan bara gjutformen, men de är väl kanske av underordnad betydelse :)
Priset är $20 i hantering och $18 per kubikcentimeter. Håller man sig över en millimeter i väggtjocklek går det bra att printa.
 

psj

Omega
Grävlingsarmband var de väl nån tävling nyligen som man kunde vinna just de i...

Ang 3d-print så är www.shapeways.com ganska smidigt. Du kan välja olika material och noggrannhet om du inte vill ha de vanliga FDM-skräpet.


Så om jag förstår det rätt så skriver dom ut en 3D-modell och gjuter en bronskopia åt mig för några hundralappar? Det är ju grymt!
Det tar möjligen lite udden av att det ska vara DIY men man får designa själv iaf :)
 

hedbrg

Panerai
Så om jag förstår det rätt så skriver dom ut en 3D-modell och gjuter en bronskopia åt mig för några hundralappar? Det är ju grymt!
Det tar möjligen lite udden av att det ska vara DIY men man får designa själv iaf :)

Yes! Nu har jag inget spänne löst men har nån en mätkolv till hands är det lätt att mäta upp volymen på ett spänne så får du fram ett cirkapris kalassnabbt
 
  • Like
Reactions: psj

psj

Omega
Yes! Nu har jag inget spänne löst men har nån en mätkolv till hands är det lätt att mäta upp volymen på ett spänne så får du fram ett cirkapris kalassnabbt


Snackade med en polare om detta och han menade på att det finns olika sätt att göra en 3d utskrift och de som är i metall många gånger görs från ett färdigt ämne som man sedan fräser/bränner ut "utskriften" precis som en vanlig cn fräs.

Det gör ju att grejerna som man beställer förmodligen inte är gjutna utan urfrästa på något vis.
 

hedbrg

Panerai
De går självklart att göra på flera sätt, med en arcam-maskiner sintrar titan direkt t.ex. Att shapeways gjuter kan du dock läsa direkt på deras sida. Dom printar din modell i wax som dom gör en form runt, sedan smälts waxet bort och smält brons hälls i, varpå formen avlägsnas. Sedan följer ytbehandling efter önskemål.
 

psj

Omega
Någon som har tips på bra program för att skapa nödvändig fil? Tänkte spontant på Google sketchup pro, men det kanske finns något gratisprogram?
 

hedbrg

Panerai
Någon som har tips på bra program för att skapa nödvändig fil? Tänkte spontant på Google sketchup pro, men det kanske finns något gratisprogram?

Blender är gratis, men förmodligen sådär för ändamålet. Dom flesta program har någon typ av trial som går att nyttja. Rhino ger dig 25 sparningar innan dom vill ha pröjs.
 
Topp