• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Glöm inte att tvätta era länkar

Fistface

Friends of KS
Tänkte bara bjuda på några bilder. Fick hem ett armband igår. Anade lite skit mellan länkarna så fram åkte ultraljudstvätten.
Objektet:
Photo 15-09-15 19 07 00.jpg

I med lite diskmedel och en skvätt av det här:
Photo 15-09-15 19 11 27.jpg


Tio minuter egentid. Måste utnyttjas väl.
Photo 15-09-15 19 17 41.jpg

Tur att man tog sig en stryketår.
Photo 15-09-15 19 23 23.jpg

Nasty.
Photo 15-09-15 19 23 23.jpg

Var tvungen att köra tre vändor med lite gnuggande med tandborste däremellan. Kontentan - köp inte begagnade klocklänkar om du inte har en ultraljudstvätt. :hungover:
 
Senast ändrad:

Chuck

Patek
2-Faktor
Tänkte bara bjuda på några bilder. Fick hem ett armband igår. Anade lite skit mellan länkarna så fram åkte ultraljudstvätten.
Objektet:
Photo 15-09-15 19 07 00.jpg

I med lite diskmedel och en skvätt av det här:
Photo 15-09-15 19 11 27.jpg


Tio minuter egentid. Måste utnyttjas väl.
Photo 15-09-15 19 17 41.jpg

Tur att man tog sig en stryketår.
Photo 15-09-15 19 23 23.jpg

Nasty.
Photo 15-09-15 19 23 23.jpg

Var tvungen att köra tre vändor med lite gnuggande med tandborste däremellan. Kontentan - köper inte begagnade klocklänkar om du inte har en ultraljudstvätt. :hungover:
Inte lite skit du fick fram där!
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Tänkte bara bjuda på några bilder. Fick hem ett armband igår. Anade lite skit mellan länkarna så fram åkte ultraljudstvätten.
Objektet:
Photo 15-09-15 19 07 00.jpg

I med lite diskmedel och en skvätt av det här:
Photo 15-09-15 19 11 27.jpg


Tio minuter egentid. Måste utnyttjas väl.
Photo 15-09-15 19 17 41.jpg

Tur att man tog sig en stryketår.
Photo 15-09-15 19 23 23.jpg

Nasty.
Photo 15-09-15 19 23 23.jpg

Var tvungen att köra tre vändor med lite gnuggande med tandborste däremellan. Kontentan - köp inte begagnade klocklänkar om du inte har en ultraljudstvätt. :hungover:

Ehh, är vattnet helt svart? :nailbiting: o_O Blähh! :hungover:
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Fy!
Passade på att köpa hem en ultraljudstvätt när Clas Ohlson hade 20%.
Har dock inte fått använda den, eftersom jag fortfarande väntar på mina bandverktyg :(
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Tror inte rasslet uppkommer genom förslitning av stavarna/hålen. Snarare mindre fett och hudavlagringar som dämpar.:bored::wtf:
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Nu har jag läst hela tråden och har en fråga.

Hur kommer det sig att ingen använder sig av rengöringsvätskan som man kan köpa till? Det närmsta ett svar jag kan hitta är att det "nog kan göra mer skada än nytta".

Då undrar ju vän av ordning att om nu rengörningsmedlet är ineffektivt/farligt så varför säljer inte tillverkarna en diskmedelsblandning som är i princip gratis, kallar den för Mirakelvätska, och tar lika mycket betalt eller mer som för det man säljer idag?

Nu står det ju tyvärr ingen innehållsförteckning på Kjell&Co's hemsida, men någon vänlig själ kanske ändå kan förklara?

http://www.kjell.com/sortiment/hus-...ts-ultraclean-rengoringskoncentrat-1-l-p18360
 

Stomatologen

Patek
2-Faktor
Nu har jag läst hela tråden och har en fråga.

Hur kommer det sig att ingen använder sig av rengöringsvätskan som man kan köpa till? Det närmsta ett svar jag kan hitta är att det "nog kan göra mer skada än nytta".

Då undrar ju vän av ordning att om nu rengörningsmedlet är ineffektivt/farligt så varför säljer inte tillverkarna en diskmedelsblandning som är i princip gratis, kallar den för Mirakelvätska, och tar lika mycket betalt eller mer som för det man säljer idag?

Nu står det ju tyvärr ingen innehållsförteckning på Kjell&Co's hemsida, men någon vänlig själ kanske ändå kan förklara?

http://www.kjell.com/sortiment/hus-...ts-ultraclean-rengoringskoncentrat-1-l-p18360
Varmt vatten och diskmedel finns i hushållet hos varje lekman och således behöver man inte köpa till "rengöringsvätska".
 

Fistface

Friends of KS
Hur kommer det sig att ingen använder sig av rengöringsvätskan som man kan köpa till? Det närmsta ett svar jag kan hitta är att det "nog kan göra mer skada än nytta".
Precis som @Stomatologen skriver så har väl alla diskmedel hemma, vilket är fullt tillräckligt 9 gånger av 10. För de fall där enbart diskmedel inte biter på år av ingrott organiskt material, har jag och många andra kommit fram till att ett par droppar ammoniak (vilket också står och skräpar i skåpen hemma hos de flesta gör-det-självare) är billigare och mer effektivt än vilket färdigblandat rengöringsmedel som helst.
Sedan går det väl inte att komma ifrån att den svenske mannens stolthet bygger lite på att komma fram till sitt alldeles egna recept på lämplig häxblandning... ;) Nöta nato
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Precis som @Stomatologen skriver så har väl alla diskmedel hemma, vilket är fullt tillräckligt 9 gånger av 10. För de fall där enbart diskmedel inte biter på år av ingrott organiskt material, har jag och många andra kommit fram till att ett par droppar ammoniak (vilket också står och skräpar i skåpen hemma hos de flesta gör-det-självare) är billigare och mer effektivt än vilket färdigblandat rengöringsmedel som helst.
Sedan går det väl inte att komma ifrån att den svenske mannens stolthet bygger lite på att komma fram till sitt alldeles egna recept på lämplig häxblandning... ;) Nöta nato

Jo, det är jag helt med på....alltså att diskmedlet ju ändå står där. Det som jag blev mest brydd över var den oemotsagda kommentaren att det kan göra skada för länken. För övrigt så var det inte bara på Kjell&Co´s hemsida som det saknades innehållsförteckning över innehållet i rengöringsvätskan. Varken på flaskan eller på deras intranät fanns en enda ledtråd vad den är tillverkad av. Verkligen märkligt, och frågan är om det ens är lagligt att sälja en kemikalieprodukt utan att redovisa innehållet?

Underbar länk :)
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jo, det är jag helt med på....alltså att diskmedlet ju ändå står där. Det som jag blev mest brydd över var den oemotsagda kommentaren att det kan göra skada för länken. För övrigt så var det inte bara på Kjell&Co´s hemsida som det saknades innehållsförteckning över innehållet i rengöringsvätskan. Varken på flaskan eller på deras intranät fanns en enda ledtråd vad den är tillverkad av. Verkligen märkligt, och frågan är om det ens är lagligt att sälja en kemikalieprodukt utan att redovisa innehållet?

Underbar länk :)
Den vätskan de säljer är nog bra. Gissningsvis har den lite avfettande egenskaper och sedan lite amoniak i sig för att hjälpa till lösa upp smuts. Är det tillräckligt med effekt i maskinen så ska det inte behövas mer än diskmedel för att få rent länkarna, men visst så är nog deras lösning effektivare.
Jag har inte riktigt orkat läsa på ordentligt, men har läst i rolexforum folk påstå att ammoniak inte är bra alls att använda regelbundet då det kan ge upphov till korrosionsangrepp.
 

adress

Friends of KS
Inget problem med ammoniak i små mängder. Till en behållare - kanske en < kapsyl.
Behövs bara om det är riktigt smutsigt. Har använt det i 30 år - vid rengöring av glasögon och reservdelar - yrkesmässigt. Normalt sett räcker vatten med några droppar diskmedel för ytspenningens skull. Det är det som är vitsen med ultraljud - att rengöra med minsta slitage/ skonsamt - och med bästa resultat. Ytan på vattnet skall " krusas" när det är rätt mängd vätska i behållaren. :pompus:
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Här kommer en högst ovetenskaplig minirecension av ultraljudstvätt, inköpt på Kjell&Co, för 699sek.
http://www.kjell.com/sortiment/hus-...rengoring/ultraljudstvatt-cd-4800-70-w-p40491

Försöksobjekt...quartz-Seiko från 80-talet med en länk som har alla förutsättningar att dra åt sig smuts och som till synes också har gjort det.

IMG_6418.jpg
IMG_6420.jpg


Vad ingår då? Jo...maskinen så klart, en behållare, samt en tillsats där man kan spänna fast sin klocka om man inte skulle orka med att ta bort länken.
I produktbladet så erbjuder de vackert "fem olika program för varierad rengöring", men det är i själva verket bara olika längd på programmen.
Från 90 sekunder och därifrån med 90-sekundersintervaller upp till 480 sekunder. Behållaren är på 1,4 liter men man ska fylla med max 1 liter vätska.

IMG_6417.jpg


En bra detalj är att korgen har en ring i mitten med en upphöjd ram. Där är hålen något mindre och det passar utmärkt för bandstift och ändlänkar.

IMG_6421.jpg


Jag körde det långa programmet två gånger, sköljde av mellan gångerna och avslutade till sist med det kortaste programmet.
Så här såg det ut efteråt och nog var det effektivt, minst sagt. Jag trodde faktiskt inte att det skulle se riktigt så illa ut.

IMG_6426.jpg


Resultatet. Glad klocka, och jag vill tro att man faktiskt ser en viss skillnad. Framförallt på ändlänkarna men även på länk och bandstift.

IMG_6429.jpg

IMG_6427.jpg


Sammanfattningsvis så är jag väldigt nöjd med köpet. Den känns gedigen och hållbar trots plastchassit och det är så pass få lösa delar att jag har svårt att se hur man skulle kunna slita ut den, utan det lär fallera på elektroniken den dagen något går sönder. Den är också extremt enkel att använda.
Den låter heller inte överdrivet mycket, och jag som bor i radhus skulle absolut kunna använda den på nedervåningen utan att väcka någon på ovanvåningen.

Ska jag gå in och peta på detaljer så hade jag önskat någon form av handtag eller grepp om nedsänkningskorgen samt något som jag inte kan begripa saknas på så gott som varje nyttoprodukt, en sladdvinda. Men i stort så är jag mycket nöjd och resten av kvällen lär gå åt att tvätta resterande länkar.
 
Senast ändrad:

adress

Friends of KS
Bra recention.
Glöm inte ev glasögon - sol och vanliga. Vill du ha ett + i kanten - ta även tjejens smycken.
Passa lite grann bara om stenar finns med i bilden. Riktigt jobb - inga problem - men kvalite på infästningar kan variera. Smycken blir som nya.
 

GT_karl

Omega
Här kommer en högst ovetenskaplig minirecension av ultraljudstvätt, inköpt på Kjell&Co, för 699sek.
http://www.kjell.com/sortiment/hus-...rengoring/ultraljudstvatt-cd-4800-70-w-p40491

Försöksobjekt...quartz-Seiko från 80-talet med en länk som har alla förutsättningar att dra åt sig smuts och som till synes också har gjort det.

IMG_6418.jpg
IMG_6420.jpg


Vad ingår då? Jo...maskinen så klart, en behållare, samt en tillsats där man kan spänna fast sin klocka om man inte skulle orka med att ta bort länken.
I produktbladet så erbjuder de vackert "fem olika program för varierad rengöring", men det är i själva verket bara olika längd på programmen.
Från 90 sekunder och därifrån med 90-sekundersintervaller upp 480 sekunder. Behållaren är på 1,4 liter men man ska fylla med max 1 liter vätska.

IMG_6417.jpg


En bra detalj är att korgen har en ring i mitten med en upphöjd ram. Där är hålen något mindre och som passade utmärkt för bandstift och ändlänkar.

IMG_6421.jpg


Jag körde det långa programmet två gånger, sköljde av mellan gångerna och avslutade till sist med det kortaste programmet.
Så här såg det ut efteråt och nog så var det effektivt, minst sagt. Jag trodde faktiskt inte att det skulle se riktigt så illa ut.

IMG_6426.jpg


Resultatet. Glad klocka, och jag vill tro att man faktiskt ser en viss skillnad. Framförallt på ändlänkarna men även på länk och bandstift.

IMG_6429.jpg

IMG_6427.jpg


Sammanfattningsvis så är jag väldigt nöjd med köpet. Den känns gedigen och hållbar trots plastchassit och det är så pass få lösa delar att jag har svårt att se hur man skulle kunna slita ut den, utan det lär fallera på elektroniken den dagen något går sönder. Den är också extremt enkel att använda.
Den låter heller inte överdrivet mycket, och jag som bor i radhus skulle absolut kunna använda den på nedervåningen utan att väcka någon på ovanvåningen.

Ska jag gå in och peta på detaljer så hade jag önskat någon form av handtag eller grepp om nedsänkningskorgen samt något som jag inte kan begripa saknas på så gott som varje nyttoprodukt, en sladdvinda. Men i stort så är jag mycket nöjd och resten av kvällen lär gå åt att tvätta resterande länkar.
Kanon bra recension
 

Bruset

Panerai
Ett par sprut Cillit Bang i en skål med varmt vatten brukar jag köra. Låter länkarna ligga i ca 30 min. Tycker det funkar riktigt bra!
Nån mer som testat det?
 

Arsius11

Cartier
2-Faktor
Har länge gått i tanken på att köpa en ultraljudstvätt... Någon sommar erfarenhet av den från Clas Ohlson för 399? Ska man köra på den eller den från Kjell för 699?
 

maximuspro

Panerai
2-Faktor
Ja köpte Kjelles för 699, inte jämfört med något annat. Helnöjd. Visas saker har jag fått köra 2 gånget så ja tror att så mycket watt som möjligt och inte mer vatten än nödvändigt. Använder enbart diskmedel.

MEN undrar vad ammoniak tillför, ni som använt med och utan, vad är fördelen med även ammoniak?
 
Topp