• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Glöm inte att tvätta era länkar

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Kanske inte det bästa sättet men av lathet har jag först haft mina rostfria stållänkar i vatten och yes sen diskat av med borste och till sist slängt in i diskmaskinen. Helt rostfria länkar har inte tagit någon skada och de blir hur fina som helst. Finns det invändningar mot lathetssystemet?

Satt också och tänkte på diskmaskin. Att köra länken i diskmaskin borde ju vara ett bra alternativ. Tror nog att man kan skippa handdisksteget. :)
 

JwJ

Omega
Satt också och tänkte på diskmaskin. Att köra länken i diskmaskin borde ju vara ett bra alternativ. Tror nog att man kan skippa handdisksteget. :)
Går absolut att skippa men om du har en riktigt grisig länk vill du kanske inte ha en massa gammal död gubbhud som åker runt i samma maskin där du annars diskar det du äter med. Men jo om du har en egen inte speciellt smutsig länk går det bra att kasta in den som den är.
 

JwJ

Omega
Satt också och tänkte på diskmaskin. Att köra länken i diskmaskin borde ju vara ett bra alternativ. Tror nog att man kan skippa handdisksteget. :)
Går absolut att skippa men om du har en riktigt grisig länk vill du kanske inte ha en massa gammal död gubbhud som åker runt i samma maskin där du annars diskar det du äter med. Men jo om du har en egen inte speciellt smutsig länk går det bra att kasta in den som den är.
 

adress

Friends of KS
78360 till min 1675. Körde i en ultraljudstvätt från Biltema. Tror inte jag körde med lite yes, gör det stor skillnad?
Kör med vanligt ljummet vatten. Så mycket att det täcker bara. Några droppar diskmedel i också. Ser du att det blir krusningar i vattenytan är det rätt. Behövs bara 5-6 minuter. Inget resultat - tillbaka till Biltema - och köp från Kjell@Co. Mellan 3-400kr. Fungerar toppen. :pompus:
 

noeLLY

Cartier
Vad tycker ni om denna då ? :)
smuts.JPG
 

Hmpson

Cartier
Hur är det med att smörja länkar? Om man nu rengör med allehanda medel och apparater: Försvinner inte diverse oljor som gör att länken inte slits? Bör man smörja sin länk?
 

haggan

Omega
Hur ofta tvättar ni länkarna? Har nog bara sköljt av min sub under kranen nån enstaka gång efter nån blöt utekväll. Kanske dags för ett dopp i grytan ändå!
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Har en känsla av att smörja länken verkligen ger smörja i länken. Ren och torr är nog det bästa receptet för ett långt liv.:pompus:
Nu smörjer jag ju inte mina länkar, men som gammal multisportare(mtb-åkare) så är jag nog skeptisk. En torr kedja på cykeln åt upp dreven rätt duktigt. Så smörja borde vara det "optimala" för minst möjliga metalslitage. Men det har ju andra bieffekter...

Vad säger @Apansson om lite orontas type b på länkarna? :)
 

Apansson

Torpare
Men du skulle väl inte få för dig att cykla utan en smord kedja? :) Vad jag menade var att om man är totalt anal och vill minimera "metallslitage" i klocklänken så borde smörja den vara det optimala.
Nej, då rostar den då den är utsatt för fukt och smuts!
Smörj drar åt sig smuts, och med tanke på att du har rörelse åt alla håll ofta i en länk så blir den nog bara onödigt skitig. Med tanke på hygienen så skulle jag nog inte heller göra det...
 

adress

Friends of KS
"Rolex klocka stål svart tavla trasig glas+kran mycket repig ".
Annonsen är från Tradera. Bara undrar vad som går att göra med ultraljud.
Undrar vilket som,är kran på klockan. :pompus:
image.jpg
 

Flow

KS Explorers Club
2-Faktor
När jag läser detta så tänker jag att jag måste ha en ultraljudstvättmaskin! Mycke man vill ha nu känner jag. :rage:
 

Greven

Audemars
"Rolex klocka stål svart tavla trasig glas+kran mycket repig ".
Annonsen är från Tradera. Bara undrar vad som går att göra med ultraljud.
Undrar vilket som,är kran på klockan. :pompus:
image.jpg
Aktuellt bud just nu: 30 800 kr. 91 bud. Say whaaat? :wtf: Behövs mer än ultraljud för att rädda den där klockan...;)
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Nu smörjer jag ju inte mina länkar, men som gammal multisportare(mtb-åkare) så är jag nog skeptisk. En torr kedja på cykeln åt upp dreven rätt duktigt. Så smörja borde vara det "optimala" för minst möjliga metalslitage. Men det har ju andra bieffekter...

Vad säger @Apansson om lite orontas type b på länkarna? :)

Smörj ALDRIG.

Jag brukade förut renovera gamla flipperspel och största felet av alla till varför spolar fastnade var just för att folk smörjde.
In kommer massa damm och skit och det sliter helvete på dom och tillslut antingen brinner spolen upp eller bara fastnar totalt.
En fastnad (ej brunnen) spole skulle alla andra byta. I verkligheten är det bara att skrapa rent, ja man får skrapa när 30 år gammal olja sitter i skiten, och sedan tvätta som en tok med T-röd.
Smörjer du så kommer du slita på den mer, det tror jag absolut.
Tvätta den ständigt så blir det bättre.
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Tror det skulle bli duktigt skitigt om det fanns olja/smörjmedel i länkarna :)

Men du skulle väl inte få för dig att cykla utan en smord kedja? :) Vad jag menade var att om man är totalt anal och vill minimera "metallslitage" i klocklänken så borde smörja den vara det optimala.

Nej, då rostar den då den är utsatt för fukt och smuts!
Smörj drar åt sig smuts, och med tanke på att du har rörelse åt alla håll ofta i en länk så blir den nog bara onödigt skitig. Med tanke på hygienen så skulle jag nog inte heller göra det...

Smörj ALDRIG.

Jag brukade förut renovera gamla flipperspel och största felet av alla till varför spolar fastnade var just för att folk smörjde.
In kommer massa damm och skit och det sliter helvete på dom och tillslut antingen brinner spolen upp eller bara fastnar totalt.
En fastnad (ej brunnen) spole skulle alla andra byta. I verkligheten är det bara att skrapa rent, ja man får skrapa när 30 år gammal olja sitter i skiten, och sedan tvätta som en tok med T-röd.
Smörjer du så kommer du slita på den mer, det tror jag absolut.
Tvätta den ständigt så blir det bättre.

Kolla hur en wire blir när du smörjer, ni som kört cross/hållit på med cyklar vet. En ren wire håller hur länge som helst, så fort man smörjer blir det bra en stund sen samlas hur mycket skit och fukt som helst i höljet :facepalm:
 
Topp