• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Glöm inte att tvätta era länkar

adress

Friends of KS
Ja köpte Kjelles för 699, inte jämfört med något annat. Helnöjd. Visas saker har jag fått köra 2 gånget så ja tror att så mycket watt som möjligt och inte mer vatten än nödvändigt. Använder enbart diskmedel.

MEN undrar vad ammoniak tillför, ni som använt med och utan, vad är fördelen med även ammoniak?

Utdrag från Wikipedia:
Användningsområden för ammoniak
Ammoniak används som rengöringsmedel, till exempel fönsterputs, hårfärg, ugnsrengöring och rengöring av guld samt vid tillverkningen av handelsgödsel, salpetersyra och plaster. [källa behövs] Det används även som köldmedium i köldmaskinerier.
 

Arsius11

Cartier
2-Faktor
Jag kör med clas ohlsson tvätten och tycker att den fungerar riktigt bra. När man rengör de största delarna (t.ex.bakstycket) på en väggklocka är det bara precis så det går ner i badet.
Jag vet inte vilken som rengör bäst av dessa två men jag har inga klagomål på min och kan rekommendera den. :)
Låter schysst, tack för feedback :)
 

DrKlocka

Audemars
Den här tråden fick mig att gå iväg och köpa en ultraljudstvätt från Clas Ohlson. Det blir ju renare, men tycker det är lite dålig klös i den ändå? Helt rena blir dessa flexlänkar inte.
 

N.Bathes

Cartier
Den här tråden fick mig att gå iväg och köpa en ultraljudstvätt från Clas Ohlson. Det blir ju renare, men tycker det är lite dålig klös i den ändå? Helt rena blir dessa flexlänkar inte.
Kanske man får köra länken längre tid?...
Lämnat in guld armband en gång men dom efterpolerar säkert, fast det jobbet ser man ju inte som kund...:pompus:
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Den här tråden fick mig att gå iväg och köpa en ultraljudstvätt från Clas Ohlson. Det blir ju renare, men tycker det är lite dålig klös i den ändå? Helt rena blir dessa flexlänkar inte.

Du får räkna med att köra ett par omgångar per länk, plus att en del i tråden tillsätter en skvätt ammoniak om det är extra smutsigt.
 

adress

Friends of KS
Flexlänkar är ett helvete att rengöra har jag insett. Vanlig länk går bra.
Då är inte blandningen rätt - eller inget krut i maskinen. Prova enligt tidigare inlägg med varmt vatten - några droppar diskmedel. För ännu mer effekt - en matsked ammoniak.
Vätskan skall precis täcka föremålet med några millimeter - inte mer. Har rengjort flexlänk utan problem
 

Dr666

Omega
Jag har själv längekört snik varianten med yes,varmt vatten& ammoniak.......
Tycker ni likasinnade vänner att ultraljudet gör en stor hjälp??
Tips på den maskin som uppvisat bäst&längts effekt?? Tack på förhand....
 

jabla

Sarlacc
Jag har själv längekört snik varianten med yes,varmt vatten& ammoniak.......
Tycker ni likasinnade vänner att ultraljudet gör en stor hjälp??
Tips på den maskin som uppvisat bäst&längts effekt?? Tack på förhand....
Har haft den lilla från Kjelle i över fem år, funkar bra när man fyller med varm tvättlösning.
 

zazuki

Omega
Fyfan, brukar köra mitt halsband i sambons "smyckeskvätt", men nu kanske borde jag ha något liknande för mina klockor. Är dock inget fan av länkar så det är väl inte superaktuellt
 

crille_ap

Breitling
Jag brukar bara köra en gammal tandborste och lite varmt vatten. funkar fint! Man får dock tänka på att ta bort själva klockan ifall den inte är tät.
 

maximuspro

Panerai
2-Faktor
Bara tvål och vatten vad jag har hört. Om gummit börjar hårdna/spricka ska man tydligen kunna göra det mjukt och följsamt igen med glycerin/glycerol (från apoteket), men det är egentligen värt en egen tråd :)
Använd såpa, förnyar gummit. Gammalt klassiskt trick till gummimattor till bilen, blir snygga och ej hala som vinylglans blir.
 
Topp