• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Glöm inte att tvätta era länkar

BCKSTRM

Rolex
Jag var på Clas Ohlsson och plockade upp en ultraljudstvätt för endast 399 :) Kom hem och tog isär klockan min från -95 med väldigt skitig länk.
image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Dags att förbereda tvätten :)
image.jpeg
En kanna med varmt vatten.
image.jpeg

Häller på tills jag skäms.
image.jpeg

I med några droppar diskmedel.
image.jpeg

image.jpeg

Rör om lite i grytan.
image.jpeg

Sänker sedan ner länken.
image.jpeg

image.jpeg

Slår på 8 minuter och väntar....
image.jpeg

Tar upp länken efter färdigt program och konstaterar att jag behöver köra igen eftersom det är rätt mycket skit kvar!
image.jpeg

image.jpeg

Upprepar processen och kör igen....
image.jpeg

......fortfarande massa skit kvar... Kör igen
image.jpeg

Tredje gången gilt!
image.jpeg
image.jpeg

Nu ser det lovande ut :)
image.jpeg

Ja!! Inte mycket skit kvar att snacka om!
image.jpeg

Färdigt! Nu ska den bara torka innan den åker på klockan igen!
image.jpeg

Som ny!
image.jpeg

Njuter av en ren och fin klocka igen :)
image.jpeg

image.jpeg
Så varmt vatten och diskmedel funkar bra i en Ultraljudstvätt?
Har bara kört kallt rent vatten men tycker inte det funkade så bra...
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
En fråga som gnager mig är:

Vänder man upp och ned på tvätten för att slå ut det skitiga vattnet efter körning eller är vattenbehållaren löstagbar?
 

Schildfat

Cartier
Kom över en video på youtube när jag sökte efter en recension.. Så här kan man också tvätta den, verkar bli riktigt nice:

Men kanske ska skaffa en ultraljudstvätt också :)
 

Choppe

Rolex
2-Faktor
Ingen länkfråga men relaterat till ultraljudstvättar. Kan man köra kronan med axel i ul-tvätten eller finns det något annat sätt att föredra? Vill nämligen försöka få bort eventuell skit som finns i den skruvade kronan.
 

Jooiie

Omega
Även jag införskaffade mig en ultraljudstvätt från Clas Ohlson, tyckte den funkade helt okej. Länken på min SMPc blev ren i alla fall. Tyckte däremot det var svårare att få rent smycken. Testade med några av min kära mors halsband men de blev inte alls lika rena trots flera körningar.
 

maximuspro

Panerai
2-Faktor
Även jag införskaffade mig en ultraljudstvätt från Clas Ohlson, tyckte den funkade helt okej. Länken på min SMPc blev ren i alla fall. Tyckte däremot det var svårare att få rent smycken. Testade med några av min kära mors halsband men de blev inte alls lika rena trots flera körningar.
använde du ammoniak?
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Tror att det kan bli riktigt snyggt med det tropic-band som jag fick med när jag köpte klockan, men det luktar som en fukt- och mögelskadad stenkällare i Gamla Stan. Så nu ska det "kemtvättas" tropic. Men jag låter bli att koppla in maskinen och nöjer mig istället med att använda behållaren. 0,5liter ättika och sen locket på så får vi se i morgon bitti om det har givit resultat. Vet inte om det är det bästa sättet, men ättika brukar ju vara effektivt att få bort dålig lukt i gamla bilar och kylskåp så jag håller tummarna.

IMG_0637.jpg
IMG_0639.jpg
IMG_0640.JPG
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Någon som kör med Rapidex i ultratvätten?
Vi använde det på jobbet förut, funkade mycket-mycket bra till ändamålet.
Ändamålet var då färg/smuts på stål.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Tror att det kan bli riktigt snyggt med det tropic-band som jag fick med när jag köpte klockan, men det luktar som en fukt- och mögelskadad stenkällare i Gamla Stan. Så nu ska det "kemtvättas" tropic. Men jag låter bli att koppla in maskinen och nöjer mig istället med att använda behållaren. 0,5liter ättika och sen locket på så får vi se i morgon bitti om det har givit resultat. Vet inte om det är det bästa sättet, men ättika brukar ju vara effektivt att få bort dålig lukt i gamla bilar och kylskåp så jag håller tummarna.

IMG_0637.jpg
IMG_0639.jpg
IMG_0640.JPG

Mission Not accomplished! Lukten är kvar efter 1 1/2 dygns ättikskur.
Minns att min kockkompis hade något typ av metalltvål för att få bort dålig lukt från t.ex. fisk, men det lär ju inte fungera.
Jag får gå andra vägen och försöka tvätta med god doft istället. Trägen vinner...förhoppningsvis.
 

jabla

Sarlacc
Mission Not accomplished! Lukten är kvar efter 1 1/2 dygns ättikskur.
Minns att min kockkompis hade något typ av metalltvål för att få bort dålig lukt från t.ex. fisk, men det lär ju inte fungera.
Jag får gå andra vägen och försöka tvätta med god doft istället. Trägen vinner...förhoppningsvis.
Vi var några stycken som försökte bli kvitt lukten i den här tråden.
Här är mina misslyckanden. :)
https://klocksnack.se/threads/tropic-band-på-omega-forums.46568/page-3#post-1150867
https://klocksnack.se/threads/tropic-band-på-omega-forums.46568/page-5#post-1163853
https://klocksnack.se/threads/tropic-band-på-omega-forums.46568/page-5#post-1163923
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor

Haha...underbart :) Det verkar som att det blir till att ta den långa vägen och använda bandet så mycket som möjligt.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ingen länkfråga men relaterat till ultraljudstvättar. Kan man köra kronan med axel i ul-tvätten eller finns det något annat sätt att föredra? Vill nämligen försöka få bort eventuell skit som finns i den skruvade kronan.
Om du har tvättvätskor för urverk (typ elma röd) och sköljer med dest vatten och ipa efteråt så funkar det.
 
Topp