• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Glömt klocka - hur göra?

Ejnork

Cartier
Lyckades glömma min sub i stugan i helgen. Funderar lite på hur jag ska göra och det finns egentligen två alternativ.

1, Be min halvinkompetenta kusin att packa den säkert på något sätt och skicka den till mig med posten. Med risk att den försvinner eller att han packar som en mupp.

2, Låta den ligga i stugan till någon i familjen ska dit vilket borde ske inom 3-4 veckor.

Stugan är inte uppvärmd och det är kanske 4 grader i den. Är det någon risk för klockan att ligga i sådan temperatur några veckor? Gissar att det inte är det. Sen måste det tas i beräkningen att jag mår dåligt utan den på armen.

Hur ska jag göra? Att åka tillbaka och hämta den är inte ett alternativ. För långt och för lite fritid.
 

Greven

Audemars
Med tanke på hur du beskriver din kusin så är det alternativet inte att rekommendera. ;)
Vågar inte svara på hur klockan klarar en månad i 4-grader, men jag hade låtit den vila där till någon i familjen åker dit.
Se det positiva: nu måste du köpa en reservklocka att bära i fyra veckor! :)
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Kan inte tänka mig att temperaturen är något större problem. Hur gör du när du är utomhus på vintern med klockan? :rolleyes:
 

Chagall

Cartier
Som tidigare nämnt så bör inbrottsrisken vara ett större problem än kylan. Tål inte klockan det så blir jag väldigt förvånad.
 

mackman

Cartier
Kylan är ABSOLUT inget problem!
Men seriöst, en sub klarar mycket stötar och runtkastningar, be din halvkompetenta kusin att skicka ner den, så dum kan han väll inte vara. Be honom slå in den i tidningspapper och sätta en plastpåse över, och sen ner i en kartong. Efter det är det bara att skicka, och risken för att den tappas bort är rätt liten. Men risken finns ju alltid... :)
 

Norra

Panerai
Hur glömmer man sin dinka..? Som att glömma ungen i bilen, fy skäms!

Skämt åsido, köp en s.k service-klocka, dvs någon billig men ändå respektabel klocka att ha på under tiden. Valfri Seiko Sport 5, man kan ju inte gå utan klocka (om du nu är owg). Under den tiden så skall du hoppas att det ej blir inbrott, men sen så tvivlar jag på att du skyltat med din Rolex.. :D
 

marw

Panerai
2-Faktor
Jag skulle primärt oroa mig för vad din kusin kan ställa till med och inbrottsrisken.
Klockan kommer klara sig fint dessa veckor även om temperaturen periodvis skulle bli ännu lägre.
Du får således göra en riskanalys mellan kusinens inkompetens och risken för inbrott samt ev. naturkatastrofer i området.
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Temperaturen är inte något problem.
Gasa ner och hämta klockan om du inte klarar dig utan den. Annars vänta en månad.
Att skicka klockan bör göras med en värdefrakt dvs frakten är försäkrat, dock upp till max 50k. Kostar några hundra lappar.
 

David

Bödeln
Eh.

141208-116613LB-07.jpg


141208-116613LB-06.jpg
 
Kusinen kanske kan gå dit och gömma den eller ta med den till sig, så den ligger säkert åtminstone då behöver du inte vara orolig för inbrott.
 

Ejnork

Cartier
Att klockan inte skulle förstöras av temperaturen förstod jag. Mer om den kunde ta skada av att ligga i sådan temperatur över tid.

Fan, mår ju dåligt att inte ha den på mig. Räcker det om han lägger den med massa tidningspapper i en kartong?

Stugan är 40 mil bort enkel resa. Hinner inte det helt enkelt :(.

Sista jag tänkte när jag åkte och jag såg klockan var "glöm den inte nu".

:banghead:

Inbrott är i det närmaste uteslutet. Även om klockan syns från fönster.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Att klockan inte skulle förstöras av temperaturen förstod jag. Mer om den kunde ta skada av att ligga i sådan temperatur över tid.

Fan, mår ju dåligt att inte ha den på mig. Räcker det om han lägger den med massa tidningspapper i en kartong?

Stugan är 40 mil bort enkel resa. Hinner inte det helt enkelt :(.

Sista jag tänkte när jag åkte och jag såg klockan var "glöm den inte nu".

:banghead:
Oroa dig som sagt inte över temperaturen, det är en toolwatch, som ska klara av lite tuffare saker än deskdiving ;)
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Att klockan inte skulle förstöras av temperaturen förstod jag. Mer om den kunde ta skada av att ligga i sådan temperatur över tid.

Fan, mår ju dåligt att inte ha den på mig. Räcker det om han lägger den med massa tidningspapper i en kartong?

Stugan är 40 mil bort enkel resa. Hinner inte det helt enkelt :(.

Sista jag tänkte när jag åkte och jag såg klockan var "glöm den inte nu".

:banghead:

Inbrott är i det närmaste uteslutet. Även om klockan syns från fönster.

Bubbelplast runt klockan med lite tejp, in i ett tjockt brunt kuvert som finns på posten. Voila.
Som sagt, med värdefrakt, så har du den försäkrat. Svårare än så är det inte.
 

månljus

Panerai
Kusinen kanske kan gå dit och gömma den eller ta med den till sig, så den ligger säkert åtminstone då behöver du inte vara orolig för inbrott.

Det här röstar jag för. Det första du borde göra är att be din kusin hämta klockan och ta hand om den, för mig hade det i alla fall känts bättre att veta att klockan var hos någon jag känner än att låta den ligga i en tom stuga. Efter det kan du fundera på om han borde skicka den eller inte. Även fast det inte hade gått mig obemärkt förbi att inte bära en klocka i några veckor så hade jag klarat mig och därför inte bett honom skicka den. Om jag gillade kusinen så hade jag nog till och med sagt till honom att använda den men att han skulle vara lite försiktig.

Samtidigt så är det inte speciellt svårt att packa en klocka på ett bra sätt så man kan skicka den. Om ni väljer att skicka den så är det värdefrakt som gäller.
 

Ejnork

Cartier
Tack för all input. Ska ringa honom ikväll och höra hur han låter, tar ett beslut därefter! Lättast är ju att han skickar den men det gör mig orolig att han ska ordna med det. :shifty:

Vad kostar värdefrakt? Hittar inte på Postnords skitsida.
 
Topp