Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Glömt klocka - hur göra?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Ejnork, 12 oktober 2015.

1. Ejnork
    Trådstartare

Ejnork Friends of KS

Lyckades glömma min sub i stugan i helgen. Funderar lite på hur jag ska göra och det finns egentligen två alternativ.

1, Be min halvinkompetenta kusin att packa den säkert på något sätt och skicka den till mig med posten. Med risk att den försvinner eller att han packar som en mupp.

2, Låta den ligga i stugan till någon i familjen ska dit vilket borde ske inom 3-4 veckor.

Stugan är inte uppvärmd och det är kanske 4 grader i den. Är det någon risk för klockan att ligga i sådan temperatur några veckor? Gissar att det inte är det. Sen måste det tas i beräkningen att jag mår dåligt utan den på armen.

Hur ska jag göra? Att åka tillbaka och hämta den är inte ett alternativ. För långt och för lite fritid.

2. Greven

Greven Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Med tanke på hur du beskriver din kusin så är det alternativet inte att rekommendera. ;)
    Vågar inte svara på hur klockan klarar en månad i 4-grader, men jag hade låtit den vila där till någon i familjen åker dit.
    Se det positiva: nu måste du köpa en reservklocka att bära i fyra veckor! :)

DrSbaitso, Jimpa, Equilibrium och 1 annan gillar detta.
  3. alfgren

alfgren Biskop

Kan inte tänka mig att temperaturen är något större problem. Hur gör du när du är utomhus på vintern med klockan? :rolleyes:

Pilot gillar detta.
  4. KenKun

KenKun Biskop

Oroa dig inte över temperaturen. Det jag dock skulle oroa mig över är inbrottsrisken.

Glusch, rillesnille, Jonte73 och 3 andra gillar detta.
  5. Chagall

Chagall Stadsbo

Som tidigare nämnt så bör inbrottsrisken vara ett större problem än kylan. Tål inte klockan det så blir jag väldigt förvånad.

6. mackman

mackman Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Kylan är ABSOLUT inget problem!
    Men seriöst, en sub klarar mycket stötar och runtkastningar, be din halvkompetenta kusin att skicka ner den, så dum kan han väll inte vara. Be honom slå in den i tidningspapper och sätta en plastpåse över, och sen ner i en kartong. Efter det är det bara att skicka, och risken för att den tappas bort är rätt liten. Men risken finns ju alltid... :)

7. Norra

Norra Borgare

Hur glömmer man sin dinka..? Som att glömma ungen i bilen, fy skäms!

Skämt åsido, köp en s.k service-klocka, dvs någon billig men ändå respektabel klocka att ha på under tiden. Valfri Seiko Sport 5, man kan ju inte gå utan klocka (om du nu är owg). Under den tiden så skall du hoppas att det ej blir inbrott, men sen så tvivlar jag på att du skyltat med din Rolex.. :D

Glusch, Svanis115, Equilibrium och 1 annan gillar detta.
  8. marw

marw Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Jag skulle primärt oroa mig för vad din kusin kan ställa till med och inbrottsrisken.
    Klockan kommer klara sig fint dessa veckor även om temperaturen periodvis skulle bli ännu lägre.
    Du får således göra en riskanalys mellan kusinens inkompetens och risken för inbrott samt ev. naturkatastrofer i området.

9. Magnlar

Magnlar Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Temperaturen är inte något problem.
    Gasa ner och hämta klockan om du inte klarar dig utan den. Annars vänta en månad.
    Att skicka klockan bör göras med en värdefrakt dvs frakten är försäkrat, dock upp till max 50k. Kostar några hundra lappar.

Rivalen gillar detta.
  10. dauit

dauit Friends of KS

Från:
    Luleå
    Klockan klarar absolut inte temperaturen, åk iväg och hämta den nu på direkten.

vonbahr, yonsson, Scaramanga och 2 andra gillar detta.
  11. snoozarn

snoozarn Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jag hade inte klarat mig utan klockan (inte tagit av & glömt den heller) så åk & hämta..

12. David

David Bödeln

Eh.

DrSbaitso, Urkvinnan, K-S och 10 andra gillar detta.
  13. Rearden

Rearden Bonde

För guds skull, nu har du årets möjlighet att ta en natt extra i stugan med bra argument - åk och hämta!. Kör du inte tillbaka samma kväll så kan du dricka lite god öl, läsa en bok och njuta av ensamheten också. Åk redan idag!

eriksson850, Bodén, Rock_N_Ron och 5 andra gillar detta.
  14. Rearden

Rearden Bonde

Bastubad är något jag varit lite orolig för med min Omega, men verkar funka fint eller?

15. David

David Bödeln

Dusch-bastu-dusch flera gånger i veckan i flera års tid, aldrig haft några problem.

Rearden gillar detta.
  16. Magnlar

Magnlar Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Skönt med en KS:are som vet hur man använder klockor :)

Rearden gillar detta.
  17. Sjobedan

Sjobedan Präst

Från:
    Malmö.
    Köp en ny? ;)

Få kusinen att skicka den, försäkrat. Problem solved.

18. Christian.W

Christian.W Bonde

Kusinen kanske kan gå dit och gömma den eller ta med den till sig, så den ligger säkert åtminstone då behöver du inte vara orolig för inbrott.

19. Ejnork
    Trådstartare

Ejnork Friends of KS

Att klockan inte skulle förstöras av temperaturen förstod jag. Mer om den kunde ta skada av att ligga i sådan temperatur över tid.

Fan, mår ju dåligt att inte ha den på mig. Räcker det om han lägger den med massa tidningspapper i en kartong?

Stugan är 40 mil bort enkel resa. Hinner inte det helt enkelt :(.

Sista jag tänkte när jag åkte och jag såg klockan var "glöm den inte nu".

:banghead:

Inbrott är i det närmaste uteslutet. Även om klockan syns från fönster.

20. KenKun

KenKun Biskop

Oroa dig som sagt inte över temperaturen, det är en toolwatch, som ska klara av lite tuffare saker än deskdiving ;)

21. Magnlar

Magnlar Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Bubbelplast runt klockan med lite tejp, in i ett tjockt brunt kuvert som finns på posten. Voila.
    Som sagt, med värdefrakt, så har du den försäkrat. Svårare än så är det inte.

22. Akerhage

Akerhage Stadsbo

Från:
    Götelaborg
    Åh vad mysigt med en stuga! Vart ligger den mer exakt? ;)

Weberg, Osclat, DrSbaitso och 7 andra gillar detta.
  23. Savagear114

Savagear114 Friends of KS

Känner du dig inte lite febrig? Kanske bäst att vara hemma från jobbet några dagar.. ;)

24. Sorubim

Sorubim Biskop

Om beskrivningen av din kusin stämmer så måste det ju finnas tonvis med härliga anekdoter om honom. Låt höra. :hilarious:

KenKun gillar detta.
  25. månljus

månljus Borgare

Från:
    Stockholm
    Det här röstar jag för. Det första du borde göra är att be din kusin hämta klockan och ta hand om den, för mig hade det i alla fall känts bättre att veta att klockan var hos någon jag känner än att låta den ligga i en tom stuga. Efter det kan du fundera på om han borde skicka den eller inte. Även fast det inte hade gått mig obemärkt förbi att inte bära en klocka i några veckor så hade jag klarat mig och därför inte bett honom skicka den. Om jag gillade kusinen så hade jag nog till och med sagt till honom att använda den men att han skulle vara lite försiktig.

Samtidigt så är det inte speciellt svårt att packa en klocka på ett bra sätt så man kan skicka den. Om ni väljer att skicka den så är det värdefrakt som gäller.

26. Clark Kent

Clark Kent Präst

Jag hade tagit det som en utmärkt ursäkt till en road-trip med kaffe och bra musik. 80 mil ToR tar ju inte en evighet så det är bara att hoppa in i bilen :)

yonsson gillar detta.
  27. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Sjukskriv dig och kör över dagen. 80 mil är inga problem på en dag.

Fujoor, joh.jonsson och Omen gillar detta.
  28. Omen

Omen Goldmember

KS-bladet?

Fujoor och joh.jonsson gillar detta.
  29. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Sjukskrev mig. ;)
    Kommer nog köra varannan vecka ett tag.

30. Ejnork
    Trådstartare

Ejnork Friends of KS

Tack för all input. Ska ringa honom ikväll och höra hur han låter, tar ett beslut därefter! Lättast är ju att han skickar den men det gör mig orolig att han ska ordna med det. :shifty:

Vad kostar värdefrakt? Hittar inte på Postnords skitsida.

Mårtenssons ur Brookfield