• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Glappande bezel, normalt?

Lundin.Erik

Breitling
Hej allesammans!

Har en nyuttagen Superocean Héritage 46 som är ca 3 veckor gammal.
Av en slump märkte jag igår att bezelen "glappar" lite sidvägs.
Känns helt normal när jag snurrar på den och låter även så.

Har känt på andra klockor och där glappade inte bezelen på samma sätt om ens alls. Visserligen ingen annan breitling, utan Rolex/Omega och något billigare Poseidon dykarur.


Då pacnkingen sitter mellan glaset och boetten medan bezelringen bara är fastskruvad ovanpå kan jag ju känna mig trygg med vattentäthet osv. Men fortfarande. Är detta något jag borde lämna in den för eller kolla upp hos en urmakare?

Tack på förhand.
 

Bilagor

  • 10972842_10203768186944427_1434909021_n.gif
    10972842_10203768186944427_1434909021_n.gif
    1.8 MB · Visningar: 194

F-L-P

Panerai
Hej.

Tror att du kommer hitta en tråd angående precis samma sak om du söker lite. minns att det var en uppe med samma fråga för några veckor sedan.

om jag minns rätt var det någon som sa att det var för att kunna ta upp stötar utan att skada glaset men är lite ösäker...
 

Doncorleone

Cartier
Va precis samma på min Omega Seamaster och likadant på min Longines Hydroconquest.
Vissa klockor saknar O-ring under vridringen och därav uppstår glappet du känner.
Ska inte vara några konstigheter utan gör den (enligt annan forummedlem som förklarade detta för mig) tåligare för smällar.

Glappet bör däremot inte vara för stort, utan endast något märkbart om du trycker vridringen i sidled.
 

Doncorleone

Cartier
Verkar det inte överlag vanligare med o-ring mellan boett och vridring på klockor som har 60 klick än på klockor med 120 klick ?

Både min Certina DS Action Diver och Glycine CS har "stum" vridring utan spel och Seamstern och Hydron har båda 120 klick och spel/glapp.
 
Topp