Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Glappande bezel, normalt?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Lundin.Erik, 23 mars 2015.

1. Lundin.Erik
    Trådstartare

Lundin.Erik Torpare

Från:
    Göteborg
    Hej allesammans!

Har en nyuttagen Superocean Héritage 46 som är ca 3 veckor gammal.
    Av en slump märkte jag igår att bezelen "glappar" lite sidvägs.
    Känns helt normal när jag snurrar på den och låter även så.

Har känt på andra klockor och där glappade inte bezelen på samma sätt om ens alls. Visserligen ingen annan breitling, utan Rolex/Omega och något billigare Poseidon dykarur.

Då pacnkingen sitter mellan glaset och boetten medan bezelringen bara är fastskruvad ovanpå kan jag ju känna mig trygg med vattentäthet osv. Men fortfarande. Är detta något jag borde lämna in den för eller kolla upp hos en urmakare?

Tack på förhand.

Bifogade filer:

2. F-L-P

F-L-P Borgare

Från:
    Uppsala
    Hej.

Tror att du kommer hitta en tråd angående precis samma sak om du söker lite. minns att det var en uppe med samma fråga för några veckor sedan.

om jag minns rätt var det någon som sa att det var för att kunna ta upp stötar utan att skada glaset men är lite ösäker...

Lundin.Erik och Doncorleone gillar detta.
  3. Doncorleone

Doncorleone Borgare

Från:
    Söder om Söder
    Va precis samma på min Omega Seamaster och likadant på min Longines Hydroconquest.
    Vissa klockor saknar O-ring under vridringen och därav uppstår glappet du känner.
    Ska inte vara några konstigheter utan gör den (enligt annan forummedlem som förklarade detta för mig) tåligare för smällar.

Glappet bör däremot inte vara för stort, utan endast något märkbart om du trycker vridringen i sidled.

Lundin.Erik gillar detta.
  4. Holmqvist

Holmqvist Friends of KS

Från:
    Södraste Sverige
    Var samma på min GMT C. Blev orolig också så jag gick till Rolex AD och kollade det. Skulle vara så. :)

5. David Eriksson

David Eriksson Biskop

Från:
    Stockholm
    Instämmer med kören, standard. Inget att ligga sömnlös över.

Doncorleone och Lundin.Erik gillar detta.
  6. David Eriksson

David Eriksson Biskop

Från:
    Stockholm
    Mea Maxima Culpa.:(

Doncorleone gillar detta.
  7. Lundin.Erik
    Trådstartare

Lundin.Erik Torpare

Från:
    Göteborg
    Tusen tack för responsen! Bra forum!

8. Spindel

Spindel Biskop

Jasså "det skall vara så"? :rolleyes:

9. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    På VISSA märken. :)

Har skrivit detta tidigare, men vissa märken har en packning för att eliminera glapp medan andra märken valt att inte ha någon packning. Det finns fördelar och nackdelar med både och.

10. Doncorleone

Doncorleone Borgare

Från:
    Söder om Söder
    Verkar det inte överlag vanligare med o-ring mellan boett och vridring på klockor som har 60 klick än på klockor med 120 klick ?

Både min Certina DS Action Diver och Glycine CS har "stum" vridring utan spel och Seamstern och Hydron har båda 120 klick och spel/glapp.

Mårtenssons ur Brookfield