Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Glas med torrsprickor, byta eller behålla?

Diskussion i 'Vintage' startad av eriksson850, 15 augusti 2016.

?

Ska glaset bytas mot ersättningsglas typ sternkreuz

1. Aldrig i livet, är du dum på något sätt?

2. Ja, absolut! plexiglas är förbrukningsvaror.

3. Jag vet inte.

Resultat är endast synlig efter lagd röst.
  1. eriksson850
    Trådstartare

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Jag brukar ju förorda att så lite delar som möjligt på klockan ska bytas, men blev lite nyfiken på vad ni tycker. Så vad tycker ni, borde glaset (original?) på klockan nedanför bytas ut?

IMG_20160815_085117_267.JPG
    IMG_20160815_085103_483.JPG

Bara för att få en uppfattning om hur ett ersättningsglas uppfattas kommer det här en bild på en liknande klocka som jag bytt glas på.
    IMG_20160815_090301_393.JPG

SSL, Weasel och Gummo gillar detta.
  2. ozzyozzy

ozzyozzy Friends of KS

Jag ser glas som förbrukningsvara och hade bytt, blir svårt att uppskatta tavlan annars.

JMolin, aptorsken och eriksson850 gillar detta.
  3. eriksson850
    Trådstartare

Från:
    烏普薩拉
    Det blir väl i så fall att glaset blir en del av tavlan och klockans uttryck, "patina"...
    Ska sägas att jag är tudelad själv i min åsikt, därav frågan. Förr bytte jag sådana här glas direkt, nu är jag inte lika säker längre.

4. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Hittar du något med samma/liknande profil, så är det väl bara att byta, annars vet jag inte. Beror som sagt på vad du uppskattar mest med klockan...

5. eriksson850
    Trådstartare

Från:
    烏普薩拉
    Exakt samma profil kommer det ju inte att bli, det blir ju isf ett sternkreuz low dome eller liknande standardglas.

6. BluesmanV8

BluesmanV8 Biskop

Den dag du slår i klockan och glaset splittras och förstör visare och tavla kommer du önska att du bytt glas.

JMolin, jabla, eriksson850 och 1 annan gillar detta.
  7. theargonaut

Från:
    Sthlm
    Bara det inte blir för högt och kantigt.

8. eriksson850
    Trådstartare

Från:
    烏普薩拉
    Njae, lite högre kanske men inte kantigt. Se bilden på touristen (hittade ingen bild i profil).

9. theargonaut

Från:
    Sthlm
    Bara glaset "följer och går i samma vinkel som glasringens förlängning", så att säga...

10. aptorsken

aptorsken Borgare

Från:
    Uppsala
    Jag hade bytt glas. Tycker tyvärr det ser för dassigt ut, även om det är en kul typ av patina.

11. 6r15c

6r15c Stadsbo

Oj så dana svåra frågor.
    Men jag tycker som föregående talare att ju mer transparent glas desto lättare att se underliggande skickt.
    Det ser ju ut att vara en fin tavla därunder som nu är svår att riktigt uppskatta och se hur trevlig den är IRL. :)

Hade tavlan varit i samma "dåliga" skick som glaset så hade jag inte bytt för då hade de haft en harmonisk framtoning tillsammans.. ;)

12. eriksson850
    Trådstartare

Från:
    烏普薩拉
    Vilka tråkiga ensidiga svar! :)
    Jaja får beställa ett nytt glas då. Tavlan är absolut fin där under...

IMG_20160815_104330_507.JPG
    IMG_20160815_104348_792.JPG

Bjoerlin76, David Paul, JMolin och 1 annan gillar detta.
  13. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Äsch, behåll det på.
    Btw, är det compressor boett? Schysst dinka!

eriksson850 gillar detta.
  14. JMolin

JMolin Präst

Från:
    STHLM
    Jag körde länge en dinka med ett torrsprucket och dimmigt glas. Har sin charm, visst, men när jag bytte ut det så blev det ju en helt annan klocka där den vackra tavlan under verkligen kommer till sin rätt och man lägger märke till en hel del andra kul detaljer. Du kommer inte ångra att du bytt :)

15. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Jag ångrar lite att jag polerade mitt repiga ph-500-glas men annars byter jag dem. Min sm300 hade ett riktigt torrsprucket glas men tyckte inte det var så trevligt i längden då man inte såg tavlan så väl.

Gummo, JMolin och eriksson850 gillar detta.
  16. eriksson850
    Trådstartare

Från:
    烏普薩拉
    Nee inte SC men en trevlig ganska kraftig 50-talare.
    Nu är det försent oavsett.glaset sprack när jag skulle sätta tillbaka det, så det får bli ett nytt...
    Egentligen uppskattar jag nog ett nytt glas mer, men det känns fel att plocka bort något som troligtvis var original på klockan. :)

David Paul, Gummo och JMolin gillar detta.
  17. Weasel

Weasel Friends of KS

Från:
    Orten
    Hade det inte spruckit och gjort valet lätt för dig hade jag också förespråkat att behålla.
    Det syns i helheten när alla bitarna varit med från början, något jag uppskattar mer och mer:)

18. JMolin

JMolin Präst

Från:
    STHLM
    Du börjar bli gubbe, med andra ord :D

Weasel gillar detta.
  19. Weasel

Weasel Friends of KS

Från:
    Orten
    Det har jag alltid varit:)

eriksson850 och JMolin gillar detta.
  20. JMolin

JMolin Präst

Från:
    STHLM
    Insåg kommentarens verklöshet i samma stund som jag postade. Vi är ju förtusan på vintageavdelningen. :oldman::pompus:

Weasel gillar detta.
  21. eriksson850
    Trådstartare

Från:
    烏普薩拉
    Men vad tusan, vart var du och @Gummo när jag behövde modet att behålla?! o_O

Gummo, Weasel och JMolin gillar detta.
  22. krämbulle

krämbulle Friends of KS

Finns det någon risk med ett glas med torrsprickor? Att fukt kan bli ett problem är ju självklart, men för övrigt?

Kan det gå bitar på insidan? Etc. etc.?

Jag upptäckte till min förvåning att ett av mina glas plötsligt hade två små sprickor. Som tur är har jag handlat på mig originalglas.

23. Gummo

Gummo Joker

Från:
    Stockholm
    Sorry semester!
    Såg ut som tidig epsa innan de blev supercompressor.
    image.png

24. eriksson850
    Trådstartare

Från:
    烏普薩拉
    Om det inte är fullt av sprickor (så som mitt var), skulle jag inte oroa mig märkvärt förutom försiktighet runt fukt. Är det torrsprickor eller vanliga sprickor?

Edit, beror ju på om det är en beater eller dressklocka, det är ju klart att glaset inte kommer ha riktigt samma hållfasthet mot smällar som ett nytt...

krämbulle gillar detta.
  25. krämbulle

krämbulle Friends of KS

Hur vet man om det är en torrspricka eller en 'vanlig'? :p

...det är en beater. Men en 70 år gammal beater är ju inte riktigt en beater. Så det där med slag är nog ingen större fara.

26. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    På ett sådant ur tycker jag tavlan bör komma fram i första hand. På sportigare och hårdare ur kan det vara ballt med både repor och sprickor. Min Tissot passade fint med repor tex.
    downloadfile.jpg
    Var coolare innan plexit putsades...

Weasel och eriksson850 gillar detta.
  27. Weasel

Weasel Friends of KS

Från:
    Orten
    Håller med om att det passar bättre på tool/dykare.. fan nu börjar jag sakna min Squale med sköna battlescars i glaset när jag såg din Tissot:)

LongCon och eriksson850 gillar detta.
  28. David Paul

David Paul Bonde

Från:
    Stockholm
    Kommer aldrig att byta glaset på den här. Är rädd för att det skulle ta bort lite av gubbigheten i den. Torrsprickorna tillsammans med fuktskadorna på tavlan får mig att vilja tro att den suttit på en söndersolad gubbarm vid Medelhavet.
    image.jpeg

JMolin, Weasel och eriksson850 gillar detta.
  29. Hexagon

Hexagon Präst

tycker att det går att bytas. Till viss del kanske patinan är härlig, men åandrasidan blir urtavlan, visarna och allt annat intressant sämre synligt. Ser hellre en patinerad urtavla väl än sprickor i ett glas.