Laddar...
Nymans Ur 1851

Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Glasen bara spricker.

Diskussion i 'Hemslöjd, modd och fix' startad av Jacob.Joha, 31 oktober 2014.

1. Jacob.Joha
    Trådstartare

Jacob.Joha Torpare

Från:
    Göteborg
    Jag har nu försökt att pressa i två stycken plast glas i två olika boetter men dom bara spricker. Finns det nått knep eller liknande som jag har missat?

Hur skall jag nu gå till väga när jag köper nytt glas. Så jag får rätt dimension, design och liknande.
    Tacksam för svar

2. alexndr

alexndr Borgare

Från:
    Stockholm
    Du kanske använder fel storlek på "pucken"? Den skall kupa glaset något när man pressar.

Kanske sitter det gamla rester av glas kvar i boetten? (ser inte ut så bilden i och för sig)

Eller så försöker du helt enkelt pressa i glas med fel storlek. Mät innerkanten på boetten med skjutmått för att få fram rätt storlek.

Ett bra alternativ till pressen för glas utan spännring är glastången. Då får du även den fina fördelen att du enkelt kan plocka bort glas utan att öppna boetten.

Lycka till.

Camo00, Jacob.Joha och eriksson850 gillar detta.
  3. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Jag föredrar ju Crystal lift . Så att man kan pressa ihop glaset innan man sätter det i boetten . Var lägger du boetten .I nedre delen ? Boetten skall ligga i nedre koppen och glaset måste vara pressas i boetten och inte tvärtom .Typ ...

images (3).jpg 7549twentyeight.jpg

JaTack, Camo00, Jacob.Joha och 1 annan gillar detta.
  4. plattfot

plattfot Friends of KS

Från:
    Norrort Sthlm
    Är det rätt storlek på glasen? Väljer du rätt puckar? Skador i boetten som ger fel spänningar i glaset?

Jag hade som rogart-63, vänt på de plana/konkava puckarna - även om det inte borde vara avgörande.

5. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Man brukar väl ha en liiiiten marginal och använda glaspacknkng för att täta mellan glas och boett? Kör du med eller utan packning?

6. plattfot

plattfot Friends of KS

Från:
    Norrort Sthlm

Ingen packning på plastglasboetter.

eriksson850 och yonsson gillar detta.
  7. rogart-63

rogart-63 Biskop

Från:
    Vettet.
    Finns boetter som har packningar även om glaset är av plast .T.e.x Tissot Sideral .

eriksson850 gillar detta.
  8. Jacob.Joha
    Trådstartare

Jacob.Joha Torpare

Från:
    Göteborg
    Tacksam för alla svar. En glastång skall införskaffas.
    Det som var det största felet var nog att jag helt och hållet har missat hur man skall jobba med glas pressen. Jag tog bara 2 "puckar" som jag tyckte kändes bra. Jag hade helt fel.
    Boetten var ultraljuds tvättad så den var ren och glaset var de gamla, det var bara jag som hade fel teknik.
    Gick in till Verkmästarna och dom visade hur det funkade och hjälpte mig att pressa i ett nytt glas.

Nu är klockan i hopp monterad samt att jag knappade i hopp ett litet mocka band. Flickvännen blev kalas glad för den.
    Tack för alla tips hoppas jag klarar de bättre nästa gång.
    10733569_10154819782025220_1194792833_n.jpg

10733569_10154819782025220_1194792833_n.jpg

Bifogade filer:

plattfot, eriksson850, Camo00 och 7 andra gillar detta.
  9. Jacob.Joha
    Trådstartare

Jacob.Joha Torpare

Från:
    Göteborg
    Oj det blev fel när jag la upp bilderna
    ImageUploadedByTapatalk1414852061.320561.jpg ImageUploadedByTapatalk1414852073.252020.jpg

Camo00 gillar detta.
  10. Jacob.Joha
    Trådstartare

Jacob.Joha Torpare

Från:
    Göteborg
    Oj det blev fel när jag la upp bilderna
    ImageUploadedByTapatalk1414852301.453072.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1414852317.052063.jpg

Camo00 gillar detta.
  11. Sullstrom

Sullstrom Friends of KS

Från:
    Västerås
    Tur att det löste sig! Mockabandet såg fint ut, passade bra på klockan!

Jacob.Joha gillar detta.