• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Glashütte + Eiger Luxe

Bassman

Friends of KS
Har rotat lite i sonens klocklåda och hittade dessa:
image.jpg


Och

image.jpg


Putsade upp glaset lite på bägge, och boetten på Glashütten.
Bägge är automater, men bara Glashütten funkar.
Eigerns verk ser ut att vara av ganska bra kvalitet, men balansen går bara att vrida åt ett håll, åt det andra är det stopp. Jag ser att det fattas en liten skruv som ska fixera verket mot boetten, kanske är det den som har förirrat sig in i verket....?
Glashüttens verk ser enklare ut, Made in GDR.
Skulle vilja få igång Eigern, gillar utseendet på den. Tog bort automatiken, men hittade ingen lös skruv.
Tar kanske och demonterar vidare när jag känner mig lite modigare..
Antar att de inte har något monetärt värde.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Gillar också Eigern, riktigt fin faktiskt! Jag tycker helt klart den är värd att fixa till!

Edit: Eigern ser ut att ha ett ETA-verk, kika om du ser en fyrsiffrig sifferkombination under balansen

Edit 2: Om klockan har "hackfunktion" så är det ett vanligt fel på vissa etaverk att den delen lossnar från fästet och ligger mot balansen, det låter som att det kan vara felet.
 

Bassman

Friends of KS
Det är ju kul.
Glashütten håller tiden fint hittills i alla fall. Urtavlan är ju dock lite möglig, får se om den går att göra ren senare.
 

Bassman

Friends of KS
Om nu den saknade skruven i Eigern inte ligger i verket, var kan man få tag på en sådan?
Den lösa lilla brickan syns på bilden ovan i högerkanten av verket.
Gummipackningsringen är ju helt kass, behövs också ny.
Vore kul att kunna fixa till den själv, jag har ju pryat hos en urmakare, en gång i tiden för evigheter sedan...
Går det att skaffa reservdelar tro?
 

Bassman

Friends of KS
Succé!
Eigern tickar igen!
Den lilla skruven låg under balansen och låste den, så jag fick plocka bort balansen för att få fram den.
Det är ett ETA 2784 verk.
Allt såg rent och fint ut. Kan ju kanske må bra av service i alla fall.
Nu vågar jag ta isär allt så småningom, ska se hur den håller tiden nu bara.
Och putsa till plexit lite bättre.
Man känner sig nöjd...
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Succé!
Eigern tickar igen!
Den lilla skruven låg under balansen och låste den, så jag fick plocka bort balansen för att få fram den.
Det är ett ETA 2784 verk.
Allt såg rent och fint ut. Kan ju kanske må bra av service i alla fall.
Nu vågar jag ta isär allt så småningom, ska se hur den håller tiden nu bara.
Och putsa till plexit lite bättre.
Man känner sig nöjd...

Grattis! :)

Dock är den absolut värd en service, om du lämnar in den eller försöker dig på det själv är upp till dig. Dock får du ju räkna med att köpa en del verktyg och oljor för att kunna förvänta dig ett vettigt resultat. Lycka till!
 

Bassman

Friends of KS
Gillar den mer och mer. Passar fint till min hoj, också 70-talare ( för det är den väl?).
Blev plötsligt tvungen att slänga på "Vargmåne" på vinylsvarven för att få rätta känslan...
 

Bassman

Friends of KS
Ja, det är ett Nikon stereomikroskop, förstoringsgrad 10x - 50x, med extern halogenbelysning, som jag köpte tillsammans med ett Leitz stereomikroskop med lite mindre förstoring, av en farbror, som sålde av sin samling.
Det är jäkligt häftigt att titta på små ting genom det, eftersom det är stereo, så man har ju kvar djupseendet. En mygga blir stor som en kanin...
Vartenda litet dammkorn syns i klockan.
Jag använde min mobiltelefon för att ta bilderna ovan. Bara att sätta framför okularet, men det är knepigt att centrera, eftersom minsta rörelse gör att bilden blir svart, det måste centreras perfekt.
Saker man trodde har en jämn yta, visar sig vara helt skrovliga osv.
Rekommenderas varmt för den nyfikne!
Sedan har jag förstås också ett vanligt genomlysningsmikroskop, men det funkar ju inte så bra med Klockor...
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Ja, det är ett Nikon stereomikroskop, förstoringsgrad 10x - 50x, med extern halogenbelysning, som jag köpte tillsammans med ett Leitz stereomikroskop med lite mindre förstoring, av en farbror, som sålde av sin samling.
Det är jäkligt häftigt att titta på små ting genom det, eftersom det är stereo, så man har ju kvar djupseendet. En mygga blir stor som en kanin...
Vartenda litet dammkorn syns i klockan.
Jag använde min mobiltelefon för att ta bilderna ovan. Bara att sätta framför okularet, men det är knepigt att centrera, eftersom minsta rörelse gör att bilden blir svart, det måste centreras perfekt.
Saker man trodde har en jämn yta, visar sig vara helt skrovliga osv.
Rekommenderas varmt för den nyfikne!
Sedan har jag förstås också ett vanligt genomlysningsmikroskop, men det funkar ju inte så bra med Klockor...


Coolt, ett sådant skulle jag vilja ha! vad får man ge för ett ok stereomikroskop? :)
 
Gillar också Eigern, riktigt fin faktiskt! Jag tycker helt klart den är värd att fixa till!

Edit: Eigern ser ut att ha ett ETA-verk, kika om du ser en fyrsiffrig sifferkombination under balansen

Edit 2: Om klockan har "hackfunktion" så är det ett vanligt fel på vissa etaverk att den delen lossnar från fästet och ligger mot balansen, det låter som att det kan vara felet.
@Weasel @eriksson850 @Aurum @Fixoflex
Eigern är faktiskt fin och värd lite pengar. Ser ut att vara en solid konstruktion av känd boettillverkare.

Eiger har tillverkat fina ståldressare! Hoppas att du får igång maskineriet!
IMG_0775.JPG

Är någon av er så pass insatta i "Eiger" så att ni har koll på vad detta är för modell jag har? Vad är skillnad mellan Eiger Luxe och Eiger? :)
 
Senast ändrad:
Topp