• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Glashütte Senator Original m.m.

V

Cartier
Godkväll,
Nyss hemkommen från Berlin där jag ramlade in hos en urmakare av den äldre skolan med mängder av vintage. Främst fanns det flera Glashütte Original och Omega men även annat. Det fanns Glashütte från så långt tillbaka som 1945 och min fråga är hur äldre modeller från denna tillverkare står sig kvalitets- och prismässigt och är det något på bilderna som ni ser som sticker ut och ser extra intressant ut?
De äldsta Glashütte hade en annan logga än idag märkt GUB som efter en snabb googling står för Glashütte Uhrenbetriebe, och det var framförallt en rektangulär variant som fångade mitt intresse samt en vintage Senator.

Bilder kommer om någon minut.
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

V

Cartier
Fanns det ngt från Longines?

Ja, jag är tämligen säker på det men tyvärr tittade jag inte alltför noga. Men ska tillbaka dit senare i höst så om det är något speciellt du letar efter är det bara att säga till så kan jag se efter. Däremot ska jag vara ärlig att säga att jag inte har kompetens nog för att kunna gå i god för mer än yttre skick.
Det finns Longines med på bilden men det ser ut som att det bara är fickur.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Godkväll,
Nyss hemkommen från Berlin där jag ramlade in hos en urmakare av den äldre skolan med mängder av vintage. Främst fanns det flera Glashütte Original och Omega men även annat. Det fanns Glashütte från så långt tillbaka som 1945 och min fråga är hur äldre modeller från denna tillverkare står sig kvalitets- och prismässigt och är det något på bilderna som ni ser som sticker ut och ser extra intressant ut?
De äldsta Glashütte hade en annan logga än idag märkt GUB som efter en snabb googling står för Glashütte Uhrenbetriebe, och det var framförallt en rektangulär variant som fångade mitt intresse samt en vintage Senator.

Bilder kommer om någon minut.
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg

Inte stenkoll på Glashutte Original men det finns ju ett par tillverkare från bygden. GUB är inte Glashutte Original vad jag vet och därför inget speciellt kul enligt mig.
 

V

Cartier
Inte stenkoll på Glashutte Original men det finns ju ett par tillverkare från bygden. GUB är inte Glashutte Original vad jag vet och därför inget speciellt kul enligt mig.

Tittade på deras hemsida nu och samma logga, (GUB), finns både på tavlor samt även inne i urverken.
image.jpg
image.jpg
image.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tittade på deras hemsida nu och samma logga, (GUB), finns både på tavlor samt även inne i urverken.
image.jpg
image.jpg
image.jpg

Frågan är väl om man skall kalla det samma företag? Kvaliten är inte hög och personligen tycker jag inte det är något att lägga pengar på. För ärligt så har de typ ingen med Glashuette Original att göra. Men gillar man deras design och enkla verk är det bara att köra.
 

V

Cartier
Frågan är väl om man skall kalla det samma företag? Kvaliten är inte hög och personligen tycker jag inte det är något att lägga pengar på. För ärligt så har de typ ingen med Glashuette Original att göra. Men gillar man deras design och enkla verk är det bara att köra.

Det jag hade tänkt att eventuellt lägga pengar på är en Senator från -65. Självklart har inte GUB något med dagens Glashütte Original att göra i avseende kvalitet, men att det är en del av företagets historia torde ju vara en sanning då företaget självt visar upp loggan på hemsidan när man berättar om dess historia under rubriken "History of Glashütte Original".
 
Topp