Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Global blue

Diskussion i 'Diskussion' startad av jacob lagerborg, 16 april 2016.

1. jacob lagerborg
    Trådstartare

jacob lagerborg Torpare

GLOBAL BLUE TAX FREE
    Någon som har koll på hur det funkar? fått erbjudande att köpa klockan taxfree utanför eu's gränser med en taxfree blankett som ska stämplas i sista landet innan EU's gränser, min fråga är om man måste betala skatt i sverige för klockan? i så fall varför kallar dom det tax free och vad är global blues mening...
    tacksam för seriösa svar.

2. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Det är taxfree i det land du köper. Alternativet hade varit att betala skatt i landet du köper och sedan betala moms i Sverige. Du slipper alltså en av skatterna.

tissoter och nissehult gillar detta.
  3. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    Tja, du köper den ju utan att betala skatt för den i det land du befinner dig i eftersom den i lagens mening går på export.
    Sedan är det upp till ditt samvete att skatta för den när du kommer till tullen hemma i Sverige.
    Edit: tvåa på bollen.

4. jacob lagerborg
    Trådstartare

jacob lagerborg Torpare

nej man man betalar full pris i landet (ink moms) sen ska man få till baka momsen när man skickar in blanketten som skall vara stämplad av tullen.. ?

Seikosthlm gillar detta.
  5. Equilibrium

Equilibrium Friends of KS

Från:
    Island
    Ok, jag är inte kunnig inom detta tyvärr. Det finns säkert någon här som kan hjälpa till.

jacob lagerborg gillar detta.
  6. Spencer

Du slipper alltså betala moms två gånger.

7. Fido1

Fido1 Friends of KS

Från:
    Täby
    Yes.
    Du köper till fullt pris och säger till i affären att du vill ha en "tax free" blankett. Du kommer då få ett till papper där butiken skriver in deras uppgifter och du fyller på med din hemadress (styrker att du inte bor i landet) mm. Sen beroende på land kan du scanna ditt pass, kvitto och dra samma kort i en automat på flygplatsen och får tillbaka skatten. Alt du får gå till en disk och göra det manuellt.
    Om du har köpt för stora belopp och av någon anledning vill ha tillbaka summan kontant så var beredd på att det kan bli lite besvärligt då de i regel inte har så mycket kontanter liggande.
    Min erfarenhet är är att upp till 10k så har du det på kontot på ett par dagar och över 10k kan få vänta upp till en månad.

paradis gillar detta.
  8. jacob lagerborg
    Trådstartare

jacob lagerborg Torpare

okej men behöver jag då betal moms i Sverige sen ?

9. Spencer

Läs vad som skrivits ovan.

10. Fido1

Fido1 Friends of KS

Från:
    Täby
    Svar nej.

11. nissehult

nissehult Friends of KS

12. Fido1

Fido1 Friends of KS

Från:
    Täby
    nissehult gillar detta.
  13. Makkanxd

Makkanxd Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Hur funkar det egentligen..man ser ju små taxfree skyltar hos ads här i Sverige. Vem får utnyttja det? Kan jag säga att jag vill ha min klocka taxfree? o_O Skulle jag köpa en klocka i Frankrike och säga att jag vill ha den taxfree. Sedan momsa på Arlanda.

14. wayne

wayne Friends of KS

Du skämtar hoppas jag:eek:

15. Makkanxd

Makkanxd Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Nej varför skulle jag det?
    Om jag går in på franks ur där jag sett sådana skyltar, vem får utnyttja det? Är det en så dum fråga?

16. Rey

Rey Stadsbo

Från:
    Uppsala
    Turister ;) du kan inte claima pengarna tillbaka på flygplatsen i Sverige om du är svensk och bor i Sverige.

17. wayne

wayne Friends of KS

18. Makkanxd

Makkanxd Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Nae de förstod jag! Men man får alltså pengarna tillbaka på flygplatsen när man 'åker hem' sålänge 'hem' är utanför EU alltså

19. Rey

Rey Stadsbo

Från:
    Uppsala
    Du får de insatta på kortet inom några veckor :) man visar upp varorna och tax free kvittot och då får man ange kortnummer som de ska sätta in pengarna på alternativt cash även om det oftast är dålig växelkurs då!

Fido1 gillar detta.
  20. Makkanxd

Makkanxd Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Toppenförklarat! Tack så mycket :)

21. Kejsaren

Kejsaren Biskop

Från:
    Bjärred
    Borde funka om man bor i Skåne... eller?

yonsson och Makkanxd gillar detta.
  22. Rey

Rey Stadsbo

Från:
    Uppsala
    Nemas problemas!

Haha ja!!

Kejsaren gillar detta.
  23. Fido1

Fido1 Friends of KS

Från:
    Täby