• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Global shipping program via Ebay.

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Tyvärr enda ställen det lämnar landet är NY. Sen är USA ganska stor land/kontinent :) USPS tar alltid några dagar att gå igenom alla stationer. Är det Flat rate priority han skickades till dig?

Så här det står det i annonsen:

"USPS First Class Mail International / First Class Package International Service"
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
:/ ej prority tyvärr. Skillnader där.

1st class är billigare alternativ, Priority är snabbare och försäkrad.

Ok, då ska jag be om det nästa gång. Den här frakten kostade $23 och jag betalar mer än gärna för snabbare leverans. Går det att säga ungefär hur mycket det skiljer sig mot Priority, eller har det även med klockans värde att göra?
 
Ok, då ska jag be om det nästa gång. Den här frakten kostade $23 och jag betalar mer än gärna för snabbare leverans. Går det att säga ungefär hur mycket det skiljer sig mot Priority, eller har det även med klockans värde att göra?

Nej Priority Flat rate är typ fixad pris sen har det med vikten att göra.

S får plats med typ 2-3 plånbok
M får plats med Rolex box
L lite större, så 1/1,5 Rolex box

Uppskattad storlek, skickar M kostar 67$
L kostar typ 75? Kommer ej ihåg exakt med några kr dyrare än M

S är typ 50-55
 
Vad jag menar med vikten så har USPS olika mängder med olika box storlek/utseende. Man kan tejpa 2 boxar och skickar som ett då gäller inte Flat rate då räknar dem in vikten.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Nej Priority Flat rate är typ fixad pris sen har det med vikten att göra.

S får plats med typ 2-3 plånbok
M får plats med Rolex box
L lite större, så 1/1,5 Rolex box

Uppskattad storlek, skickar M kostar 67$
L kostar typ 75? Kommer ej ihåg exakt med några kr dyrare än M

S är typ 50-55

Grym info, supertack!

Kommer definitivt att begära priority nästa gång, det hade blivit M i och med att klockan kommer med box...men så värt det.
 
Grym info, supertack!

Kommer definitivt att begära priority nästa gång, det hade blivit M i och med att klockan kommer med box...men så värt det.

Så här ser det ut när den har anlänt och kan hämtas
 

Bilagor

  • IMG_0256.JPG
    IMG_0256.JPG
    77.8 KB · Visningar: 52

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Suck vad segt det är. Nu har det gått en vecka utan uppdateringar, och om det stämmer att klockan då fortfarande inte har lämnat USA är det ju dubbelsuck :(

Skärmavbild 2017-05-04 kl. 08.34.35.png
 
San Fran är långt från NY, sen han körde billigaste frakt. Du lär vänta bra många dagar till.

Normalt så ska det ta 4-5 dagar att anlända till NY slut station.

Saker som skickas igenom US beror på vilken sorts frakt så tar det 3-5 dagar om man kör Flat rates. Sen har dem 2 days/3 days by Air också 1 day express.

Inom USA, då är det vikten som gäller (+grund priser) dessa kommer med UPS.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Känns som att det är något generalfel när det inte har varit en enda uppdatering på två veckor vart paketet befinner sig :(

Skärmavbild 2017-05-11 kl. 07.55.51.png
 
Känns som att det är något generalfel när det inte har varit en enda uppdatering på två veckor vart paketet befinner sig :(

Skärmavbild 2017-05-11 kl. 07.55.51.png


Ja du... USPS som den skickas med generellt brukar normalt inte uppdateras heller. Dem slänger utan att skanna bar code. Jag väntade upp mot 2 månader när man skickar som han gjorde.

Det är ingen prioritet paket, lite som Kina paket typ.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Ja du... USPS som den skickas med generellt brukar normalt inte uppdateras heller. Dem slänger utan att skanna bar code. Jag väntade upp mot 2 månader när man skickar som han gjorde.

Det är ingen prioritet paket, lite som Kina paket typ.

Ok, då ska jag sluta hålla koll från och med nu så får det bli en positiv överraskning istället när/om den dyker upp :)
 

Ltvik

Breitling
Tullen är också en slumpgenerator när det gäller tid. Ibland går paketet rakt igenom och vid något tillfälle har det fastnat 3 dgr....
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Nån som vet vad det levereras med för företag? Tracking koden på Ebay sägger att den blivit levererad till Oskarshamn. Sen då? Den ska ju till Kalmar?
Tydligen olika men jag har alltid fått det via posten, postnord de gånger grejer kommit via Global shipping program.

Handlar inte nåt som går genom Global shipping program längre. Det är skojarvarning på dem! De tycks i vissa fall ta ut orimliga priser som inte är i paritet med de avgifter man får betala i tull och moms i Sverige. Exemplen från där de tar ut för dubbel moms är flera. Köper man nån äldre klocka, exempelvis antika amerikanska fickur eller vad som helst i samma ålder som har cirka 11%moms (osäker i hastigheten på exakta procentsatsen eftersom jag är trött:hungover:, kan vara 12%) alltså mindre än halva vanliga momsen struntar de i det och tar ut efter 25% i alla fall. Klagar man så uppger de helt fräckt (via nåt som verkar vara automatsvar. De tycks alltså vara förberedda på protester?) att det inte är någon skillnad på moms beroende på objektets ålder och karaktär vilket är en idiotisk lögn eller i bästa fall oursäktlig okunnighet. Om det går att läsa till exempel på tullverkets hemsida om jag minns rätt. De ska alltså tjäna extra pengar på de affärerna men blånekar till att de gör det. Har hört med säljare i USA som slutat med Global shipping program eftersom flera intressenter har blivit tveksamma att bjuda på eller köpa saker som går genom dem eftersom det kan bli ganska mycket dyrare än annars.

Visst är det skäligt att de gör vinst men då ska det vara ärligt och inte slingrande genom felaktiga, missledande påståenden som de verkar hålla på med.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Kapar den här tråden igen. Har bara gjort ett köp på eBay och minns inte riktigt hur det gick till på slutet.

Är det som Tradera att man inte har en chans att återkomma med ett högre bud, eller förlängs auktionen på något sätt om det kommer in högre bud i sista sekunden? 10 minuter kvar till auktionen avslutas och det skulle vara bra att veta så att man kan lägga upp taktiken :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Kapar den här tråden igen. Har bara gjort ett köp på eBay och minns inte riktigt hur det gick till på slutet.

Är det som Tradera att man inte har en chans att återkomma med ett högre bud, eller förlängs auktionen på något sätt om det kommer in högre bud i sista sekunden? 10 minuter kvar till auktionen avslutas och det skulle vara bra att veta så att man kan lägga upp taktiken :)
När tiden är ute är tiden ute, högst bud när sekunderna tickat ner vinner.
 
Topp