• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Glycine eller Tudor?

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Hur ställer ni er till dessa två märken i en jämförelse? Modellerna jag vill jämföra är Combat Sub med Black Bay/Pelagos.
Glycine ligger på 6-8000 och Tudor snackar vi 20-30 000 kr.
Hjälp mig att välja. Det ekonomiska är naturligtvis viktigt. En Glycine kan jag skaffa mig i dag men med pågående renovering och utbygge får en eventuell Tudor vänta. Hur hade ni gjort? Är ens klockorna jämförbara (jag tycker det)?.
Behöver stöttning. :cool:

Här följer bilder på klockorna:
3863.19AT2C-LB7.jpg

3863.399C6-TB9.jpg

3863.99AT9N8-TB2.jpg

Tudor+Black+Bay+Snowflake+on+strap.jpg

TUDOR-Pelagos-01-620x620.jpg
 

David

Bödeln
Har själv klämt på just Black Bay och Combat Sub och konstaterat att de inte går att jämföra. Det är Rolex-finish på Black Bay, det är det absolut inte på Combat Sub.
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
David skrev:
Har själv klämt på just Black Bay och Combat Sub och konstaterat att de inte går att jämföra. Det är Rolex-finish på Black Bay, det är det absolut inte på Combat Sub.

Tänkte precis klargöra att jag inte klämt på någon av klockorna ;)
Men tack för inputen.
 

Gavve

Greven
2-Faktor
David skrev:
Har själv klämt på just Black Bay och Combat Sub och konstaterat att de inte går att jämföra. Det är Rolex-finish på Black Bay, det är det absolut inte på Combat Sub.

+1.

Däremot har de ju samma urverk så man kan ifrågasätta om utsidan är värd 20 lök extra,
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Har faktiskt ägt en Glycine Combat Sub (dock inte Special Edition), och har just nu en Tudor Black Bay.

Glycinen är störtskön, men för mig var den för "spetsig" och klen. Jag avskydde bezeln, som jag personligen tycker är svår att snurra på - stenhård och man fick inte riktigt grepp om den.
Jag VILLE tycka om Glycinen, men i den färgkombon jag hade gick det inte (svart tavla, orange detaljer). Ogillade även gummit den kom på, och länken ska tydligen vara "sådär"(?)
Tilläggas bör att jag är tramsigt förtjust i GoldenEye-varianten och var nära att köpa en för ett tag sedan. Tycker att den är hemskt fin.

Som David skriver, Black Bay har Rolex-finish. Finns inget som rasslar, glappar eller kompromissar.
Länken och länklåset är riktigt skönt, kan dock ibland önska att Pelagos länklås hamnade på Black Bay'n också.
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Haha, ni gör det väldigt mycket lättare för mig. NOT!;)
Köpa Glycine idag (golden eye, antagligen) och vänta tills sista fakturan för utbygget är betalt om se vart man står då?
På så sätt stillar jag hungern efter något nytt men ger inte upp tanken på den "bättre" Tudor?
För att hitta en beggad Black Bay för under 20 lär bli svårt eller? Och om, hur mycket lägre?
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag tror det största problemet här är att det ska jämföras mellan två klockor i två helt olika prisklasser.

Glycine gör grymma klockor och Combat Suben är kanon (har ägt ett gäng olika). I sin prisklass (under 10k). Ännu bättre är den om du kan fiska upp en begagnad.

Tudorn står ju ett par snäpp över prismässigt, vilket också återspeglar sig i att kvalitet/finish ligger (och ska ligga) ett par snäpp upp.

Jag tycker du ska köpa en Tudor om du vill ha en Tudor och en Glycine om du vill ha en Glycine. Att köpa en Combat Sub istället för en Black Bay kommer aldrig göra dig nöjd (precis som en Black Bay aldrig kommer göra dig nöjd om du köper den istället för en Combat Sub). Båda är bra köp, i sin respektive prisklass.

Om du är sugen på båda klockorna är det ju bara att slå till på den du har möjlighet att köpa först... :cool:
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Som de brukar säga när någon velar mellan en tudor flinga och en rolle sub.
Det är ju bättre att vänta och köpa det man verkligen vill ha.
Men jä*lar vad svårt det är...
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Svaret är jätteenkelt!!
Köp en beggad Combat Sub NU!! Sälj den när du har resten av slantarna för köp av Tudorn (oavsett modell) Du slipper "kliandet" och har möjlighet att testa 2 kanondinkor :)
End of discussion! :D
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
slimjim skrev:
Som de brukar säga när någon velar mellan en tudor flinga och en rolle sub.
Det är ju bättre att vänta och köpa det man verkligen vill ha.
Men jä*lar vad svårt det är...

Väntan är fienden.
 

m_s

Patek
2-Faktor
RicVin du och jag tänker exakt likadant - Precis så hade jag gjort.

Jag har ägt båda, Black Bayn är en relativt speciell klocka med tanke på färgval (vilket även Combat Sub kan vara beroende på vad man väljer). Risken med Black Bayn är att man "tröttnar" på att den sticker ut så mycket som den gör (det jag gjorde).

Men ja, förslaget är att plocka upp förslagsvis den Golden Eye som ligger nu här på Klocksnack till försäljning och sedan har du goda chanser att leva med den ett tag, vill du sedan plocka upp en Black Bay framöver så får du utvärdera då, kanske har du råd med båda? :)
 
RicVin skrev:
Svaret är jätteenkelt!!
Köp en beggad Combat Sub NU!! Sälj den när du har resten av slantarna för köp av Tudorn (oavsett modell) Du slipper "kliandet" och har möjlighet att testa 2 kanondinkor :)
End of discussion! :D


Håller med. en Glycine får du strax över 5000 beggad och sedan kan du nog sälja den med liten eller utan förlust när du har cash till Tudorn...
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
masterkiller skrev:
RicVin skrev:
Svaret är jätteenkelt!!
Köp en beggad Combat Sub NU!! Sälj den när du har resten av slantarna för köp av Tudorn (oavsett modell) Du slipper "kliandet" och har möjlighet att testa 2 kanondinkor :)
End of discussion! :D


Håller med. en Glycine får du strax över 5000 beggad och sedan kan du nog sälja den med liten eller utan förlust när du har cash till Tudorn...

Vilken Combat Sub tror du jag löser för strax över 5?
Tips på aktuella ur till salu?
Börjar intala mig själv att detta är vägen att gå.
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Denna har jag för mig att jag fick ca 5k för.. Å den var i princip ny.
IMGP3307.jpg

Å den här hittade jag för mellan 3-4k på tradera i början av min klock"karriär"
87017378.jpg

Den satt på orginallänken.
Släng ut en WTB på forumet så får du säkert svar.
 

David

Bödeln
Det har sålts en Golden Eye på de svenska forumen för runt det priset ganska nyligen, och om jag inte är helt felunderrättad dyker det snart upp ytterligare en Golden Eye till försäljning. Min åsikt är för övrigt att Golden Eye är den enda Glycine-Sub:en som gäller.

Annars har övriga postare sammanfattat läget väl, du kommer aldrig vara nöjd med en Glycine efter att ha fingrat på en Tudor, men du borde inte förlora mycket, om något alls, på att köpa en Glycine till bra pris och sälja när resurser för Tudorn är i hamn. Därmed inte sagt att en Glycine är en dålig klocka på något sätt, den spelar bara inte i samma division.

För övrigt borde du kunna hitta en ny Black Bay på läder för ca 18k om du inte har något emot en kort Europa-semester.
 
Intressant tråd detta må jag säga.
Jag fick precis idag hem en Glycine GoldenEye som skickades från en trevlig karl i Göteborg igår.

Jag kan lägga upp lite bilder och lite allmän text kring klockan under helgen, men mitt första intryck är att den är JÄVLIGT snygg rent estetiskt för småpengar.
Kvalitetsmässigt är den ungefär vad man kan förvänta sig för pengarna. Den känns inte som en 30k++, men den kostar inte heller det.

Den sitter dock väldigt skönt på min arm, men armbandet är relativt stelt än så länge. Vi får se hur den passar efter ett par dagar.

Initialt så kan man dock säga att klockan är barnsligt prisvärd, och det diskreta datumet på den skämmer inte ut den övriga designen. Iaf jag gillar datum då jag kan vara lite tankspridd ibland. :lol:
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Norrlänningen skrev:
Intressant tråd detta må jag säga.
Jag fick precis idag hem en Glycine GoldenEye som skickades från en trevlig karl i Göteborg igår.

Jag kan lägga upp lite bilder och lite allmän text kring klockan under helgen, men mitt första intryck är att den är JÄVLIGT snygg rent estetiskt för småpengar.
Kvalitetsmässigt är den ungefär vad man kan förvänta sig för pengarna. Den känns inte som en 30k++, men den kostar inte heller det.

Den sitter dock väldigt skönt på min arm, men armbandet är relativt stelt än så länge. Vi får se hur den passar efter ett par dagar.

Initialt så kan man dock säga att klockan är barnsligt prisvärd, och det diskreta datumet på den skämmer inte ut den övriga designen. Iaf jag gillar datum då jag kan vara lite tankspridd ibland. :lol:

Kul att du är såpass nöjd. Lägg gärna upp tonvis med bilder och intryck.

@David - Måste jag verkligen ta mig ut på Europasemester för att ha hem en Black Bay för 18? Eller hur menar du?
 
David skrev:
Det har sålts en Golden Eye på de svenska forumen för runt det priset ganska nyligen, och om jag inte är helt felunderrättad dyker det snart upp ytterligare en Golden Eye till försäljning. Min åsikt är för övrigt att Golden Eye är den enda Glycine-Sub:en som gäller.

Annars har övriga postare sammanfattat läget väl, du kommer aldrig vara nöjd med en Glycine efter att ha fingrat på en Tudor, men du borde inte förlora mycket, om något alls, på att köpa en Glycine till bra pris och sälja när resurser för Tudorn är i hamn. Därmed inte sagt att en Glycine är en dålig klocka på något sätt, den spelar bara inte i samma division.

För övrigt borde du kunna hitta en ny Black Bay på läder för ca 18k om du inte har något emot en kort Europa-semester.


Skicka gärna PM om BB för 18k, jag är intresserad. :)
 

David

Bödeln
DW6900MS skrev:
@David - Måste jag verkligen ta mig ut på Europasemester för att ha hem en Black Bay för 18? Eller hur menar du?

Jag har inte hört att någon svensk handlare varit beredd att gå så lågt, men jag har inte hårdprutat än eftersom jag inte haft kontanter i hand.

Kanske kan tyska eller italienska handlare skicka en Black Bay, men jag vill i alla fall inte köpa en klocka utan att ha provat det specifika exemplaret först.
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
David skrev:
DW6900MS skrev:
@David - Måste jag verkligen ta mig ut på Europasemester för att ha hem en Black Bay för 18? Eller hur menar du?

Jag har inte hört att någon svensk handlare varit beredd att gå så lågt, men jag har inte hårdprutat än eftersom jag inte haft kontanter i hand.

Kanske kan tyska eller italienska handlare skicka en Black Bay, men jag vill i alla fall inte köpa en klocka utan att ha provat det specifika exemplaret först.

Ok då förstår jag vad du menar.
Så här ser det ut på Chrono24:
http://www.chrono24.se/search/index.htm ... =S%C3%B6ka
19 215 för billigaste exet oprutat.
Om man köper på länk, följer då läderbandet med?
 
DW6900MS skrev:
Hmm, när det är dags lär man väl vilja ha bådeoch?

Du ha rnatirligtvis helt rätt i det du säger. Det ena behöver inte utesluta det andra, och klockorna är väldigt olika så det känns inte som att man har en billigare och dyrare variant av samma klocka.
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Norrlänningen skrev:
DW6900MS skrev:
Hmm, när det är dags lär man väl vilja ha bådeoch?

Du ha rnatirligtvis helt rätt i det du säger. Det ena behöver inte utesluta det andra, och klockorna är väldigt olika så det känns inte som att man har en billigare och dyrare variant av samma klocka.

Nu syftade jag förvisso på band samt länk till Black Bay.
Men du har naturligtvis rätt i det du säger :)
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Blev så nyfiken på Pelagos att jag åkte och prövade en idag.
Låset är helt underbart, men jag kan inte motivera det högre priset i jämförelse med BB.

Titan är vad det är... Den kändes lite för lätt för min smak.
Släpp en Pelagos i stål så är jag eld och lågor. :)
 
David skrev:
Har själv klämt på just Black Bay och Combat Sub och konstaterat att de inte går att jämföra. Det är Rolex-finish på Black Bay, det är det absolut inte på Combat Sub.
Jag kände på båda igår. Tudor Black bay och Glycine med svart tavla och brunt bezelinlägg.
Tudorn har bättre finish och är snyggare. Glycinen är också en fin klocka, satt bättre på armen på mig.
De har väl i stort sett samma urverk.
18.000:- mera för Tudorn? Nej, inte för mig.
Kanske en begagnad Black Bay? Hmmmm....
 
Topp