• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Glycine - fram med snarret....

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har ju haft ett gäng Glycines men har bara två kvar efter att ha gjort en rejäl Glycine-tripp...

I samlingen nu finns dels en Glycine Incursore 46mm med manuellt verk:

00710AB7-11B3-48DA-8DDC-3F37203761BD-31436-000031848B763F6A.jpg


...och dels en Airman SST06 (pumkin, som är en reissue av den modell som nu går som mögelpassaround):

5F0DB567-53D9-496B-B923-2713EA0E1767-31436-00003184AAFB0602.jpg


Jag vurmar en hel del för märket och det vore kul att se hur många här på KS som har Glycines i lådorna, kanske någon tom har någon av mina gamla...så, show me the candy! :mrgreen:
 

John R

Panerai
Har aldrig haft någon Glycine. Gillar de nya Combat subbarna och givetvis Airman
gärna då vintage!

Hade vart kul om det bli lite snurr på denna tråden
så man blir lite läskad ;-)

/ John R
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
De där är ju lite speciella? Om jag minns rätt så finns det en särskild rättighet för någon liten tillverkare på Irland att använda varumärket Glycine. Vad jag har sett så gör de fickur och konstiga guldklockor som i princip bara säljs i deras butik.

Vart har du fått tag på den?
 
Denke skrev:
De där är ju lite speciella? Om jag minns rätt så finns det en särskild rättighet för någon liten tillverkare på Irland att använda varumärket Glycine. Vad jag har sett så gör de fickur och konstiga guldklockor som i princip bara säljs i deras butik.

Vart har du fått tag på den?

Av forummedlem på kompletterande forum, TTT. Om jag inte mins fel så köptes den på Irland. Verket är märkt Glycine.
Skall vara NOS från 60-talet.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
BluesmanV8 skrev:
Denke skrev:
De där är ju lite speciella? Om jag minns rätt så finns det en särskild rättighet för någon liten tillverkare på Irland att använda varumärket Glycine. Vad jag har sett så gör de fickur och konstiga guldklockor som i princip bara säljs i deras butik.

Vart har du fått tag på den?

Av forummedlem på kompletterande forum, TTT. Om jag inte mins fel så köptes den på Irland. Verket är märkt Glycine.
Skall vara NOS från 60-talet.

Då faller bitarna på plats! Det är en butik på Irland som har licens på att tillverka Glycinemärkta fickur. Är du säker på att den är NOS och inte nyare (jag säger inte att den inte är NOS men flaggar för att den kan vara nyare med tanke på skicket)?
 
Har svårt att själv avgöra det. Går på säljarens uppgifter.
Hursom har jag använt den 1 gång på en kompis bröllop, där satt den som en smäck!
Jo, just det! Min urmakare fick rengöra och smörja innan användning eftersom oljan var seg. Han trodde inte den var öppnad innan han gav sig in.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
BluesmanV8 skrev:
Har svårt att själv avgöra det. Går på säljarens uppgifter.
Hursom har jag använt den 1 gång på en kompis bröllop, där satt den som en smäck!
Jo, just det! Min urmakare fick rengöra och smörja innan användning eftersom oljan var seg. Han trodde inte den var öppnad innan han gav sig in.

Jag har som sagt ingen aning. :)

Ett bra fickur är basutrustning, även om man bara använder det en gång! :cool:
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har väntat i nästan två år på att få bumpa den här tråden! Inleder denna episka bump med att dunka upp mitt nuvarande Glycine-innehav… :D

Glycine Airman SST06, pumpkin…en av få reissues av gamla klockmodeller jag faktiskt gillar.




Glycine Incursore, 46mm med manuellt verk…här på vältajmat band från MJ Leather...




Glycine Incursore Half-hunter, manuell med, eh, lock...




Glycine Airman, vintage, med 24H-visning och fungerande hack-mekanism...




Så, fram med snarret! Visa era Glycines! ;)
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
Din Half Hunter är shef Denke. Värdig en godsägare! Visst följer det med en hagelbrakare när man köper en sån?
 

acce1999

Patek
2-Faktor
En sån där vintage-flygare, skulle jag kunna tänka mig... Bra storlek, skön stil, läcker komplikation. Snygg på läder, snygg på Nato.

A
 

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Klart som fan man har en Glycine :) Funderar också på en combat sub med grön ring, men är inte riktigt där än. 5D44CCBD-C693-4606-9112-980E13FB779C_zpsc6azanfp.jpg
Har den dock inte på mig idag så en lånad bild från förre ägaren (som av en händelse råkar vara trådstartaren) :woot:
Hej säger min Airman 9.
 
Topp