• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Glycine Lagunare Certified Chronometer Ref. 3844

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Lagunare Certified Chronometer Ref. 3844


lag1-1.jpg



Hårda Fakta
Tillverkare: Glycine
Modellfamilj: Lagunare
Modell: Lagunare Certified Chronometer ref 3844
Urtavla: Svart/grå
Visare: nickel med SL
Vattenskydd: 300m

Material
Boett: Stål
Finish: satinerad/polerad
Glas: Safirglas
Band: Customized gummi samt läderband

Dimensioner
Bredd ex krona: 46mm
Tjocklek: 13mm
Lugs: 24mm

Urverk: ETA 2824-2, certified chronometer COSC

Listpris: modellen är slutsåld men dyker ibland upp begagnatmarknaden runt 10-12k


Inledning
Jag är ju lite av en Glycinoholic och har haft förmånen att ha haft åtminstone en klocka från samtliga Glycines modellserier i samlingen. Denna varianten på Lagunare är däremot en ny bekantskap för mig. Jag har provcyklat modellen men aldrig ägt en själv och tog chansen direkt när jag fick frågan om jag ville införskaffa en till samlingen. Särskilt kul då detta är COSC-modellen (den finns också i en variant med ”vanligt” ETA2824-2). Dessutom finns den i en limiterad modell med plongeurvisare (också den med COSC-verk) så min variant ligger väl någonstans mitt emellan dessa på fancy pancy-skalan. Nåväl, till saken.

lag5.jpg


Första intrycket
Lagunaren kommer med stor träbox och den sedvanliga utrustningen från fabrik (COSC-cert, garantikort, manual för verket, skruvmejsel och ett extra läderband. Inga konstigheter även om jag kanske skulle se någonting mer i lådan med tanke på dels att det trots allt handlar om en klocka som kliver en bra bit över 10k strecket och dels att det känns lite ”tomt” i boxen. Glycine borde åtminstone skicka med ytterligare ett extra band... Vad gäller själva lådan är den helt ok, trä med plastläder. Inga konstigheter, men å andra sidan så ”rycker det inte brallan”.


Kvalitetskänsla
Spontant känns den stabilt byggd. Tavla och visare har fin utformning med index och visare i nickel fyllda med SL. Kronorna skruvar i fint och känns rejäla, kronan kl 2 styr den inre vridringen och gör sitt jobb bra och den vanliga kronan kl 3 känns, som så ofta på Glycine gedigen och bullet proof. Själva tavlan då? Nja, säger jag. Har svårt för två saker, dels Glycineloggorna som täcker hela tavlan och dels nickelkanterna runt datumtavlan. Loggorna ger struktur till tavlan men personligen tycker jag det blir lite too much. Personligen skulle jag föredragit något mer enfärgat, kanske mörkt grått med ”borstning”? I kombination med nickelkanterna runt visare, index och datum blir det lite väl mycket impulsretning när man tittar på den, särskilt jobbigt blir det med silver/nickelkanten runt datumet...flash, flash liksom.
En annan svag punkt är glaset. Safirglas känns bra. Men ingen AR i denna prisklass känns lite märkligt.

leather1.jpg


På plussidan finns desto mer...det ÄR en ball klocka som känns väldesignad med bra balans i proportionerna. Trots storleken känns den inte överdrivet stor. Mycket tack vare att hornen droppar neråt hyfsat mycket. Detta går också att styra lite själv genom valet av band. Gummibandet är customized för att ligga dikt an mot boetten och med detta på blir klockan längre från än med läderbandet som viker av neråt, mot handleden. Klockan ser dock grymmare ut på det vaniljdoftande gummit så för mig är valet lätt. Båda banden håller hög kvalitet och historiskt sett vet jag att Glycines band har bra kvalitet. Banden fästs med skruvar vilket å ena sidan är snyggt men å andra sidan gör det pillrigt att byta band. Mycket pga att skruvarna består av två delar, en längre tub och en liten skruv (det är hög tappa bort-faktor på den lilla skruven...).

Boetten känns massiv och rejäl med fin avvägning mellan blankpolerade och satinerade ytor, den är dessutom skön mot armen så här finns inte mycket att kritisera.

lag6.jpg


Urverk
Urverksmässigt har jag heller inga invändningar. Glycine använder sig av mer eller mindre finisherade ETA verk vilket för mig känns helt ok. Kul med denna modell är att verket är kronometer certifierat, inte för att jag brukar vara missnöjd med tidhållningen i mina andra Glycines, men det adderar till coolhetsfaktorn.

Helhetskänslan är som jag ser det mycket god. Helt i par med andra tillverkare i denna prisklass men utan att sticka ut. Jag gillar den och den där känslan av att Glycine inte alltid gör allt 100% perfekt (tänker mest på tavlans design) bidrar till charmen. Kvaliteten är det inget fel på och gillar man designen och storleken så kan nog varianten utan COSC-verk betraktas som ett riktigt vettigt köp. COSC-varianten kan jag nog bara rekommendera till oss fan boys eller om just verket är en viktig parameter i köpet. I min bok motiverar verket i sig inte prisskillnaden.

lagunareWrist.jpg


Summa kardemumma
Jag gillar den, mycket för att jag samlat på Glycine. Kvaliteten är bra, designen är bra, kort sagt det är en bra klocka med egen stil. Frågan är bara om den är tillräckligt ”egen” för att konkurrera i prisklassen eller om det är en klocka som funkar där varumärket Glycine är starkt?

Konkurrenter finns det gott om och sett till priset så är det ju ett osäkert kort då klockor i denna prisklass kräver lite ”varumärke i ryggen” på andrahandsmarknaden. Microtillverkare och entusiastmärken i prisklassen 2-5k är det ju som köpare lite lättare att chansa på...men det krävs inte många tusenlappar uppåt för att det ska bli trögare på andrahandsmarknaden. Om man är spekulant på modellen och är sugen på Glycine så är mitt tips att i första hand jaga upp en Lagunare 1000 utan COSC-verk eller scanna marknaden efter en begagnad om COSC-verk känns viktigt.

Nåväl, jag är ju lite av en fan boy så för mig funkar denna klocka skarpt! Nu blev den iofs inte en keeper men det är en kul klocka för den som gillar de lite mer udda fåglarna...


Betyg: 8 av 12


Tack för titten! :geek:
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Bra skrivet! Gillar detta:
klocka som kliver en bra bit över 10k strecket och dels att det känns lite ”tomt” i boxen.
-Det tolkar jag som att du har höga förväntningar trots att du gilla Clycine. Det är många fanboys som blir helt partiska när de fastnar för ett märke, så det är en konst att hålla sig objektiv. Snyggt jobbat!

Känner mig för övrigt lite kluven angående Glycine. De gör vissa riktigt coola modeller med underbara former, men jag får ibland känslan att de sneglar för mycket på konkurrenterna när de gör sina klockor. Denna är för mig väldigt lik en IWC aquatimer. Det i kombination med en ETA 2824-2 får mig att dra öronen åt mig.

Det finns precis som du säger många boutiquemärken där ute som säljer klockor för halva ovan nämnda pris med samma urverk. Nu är ju detta en COSC-version, vilket du nämner, men en del småmärken har detta som tillval ändå för den kräsne, som t ex Stowa.

Jag jämställer inte Glycine med Steinhart eller andra efteraparmärken, men tyvärr har det inte blivit någon Glycine för mig av just de anledningar jag nämner ovan, trots att jag tycker vissa modeller är ruggigt snygga.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Personligen tycker jag Glycine gör helt rätt när de satsar på Airmanserien och olika kreativa versioner av Combat-linjen.

Dykarlinjerna är iofs coola men bortsett från 46mm Incursore med manuellt verk tycker jag inte någon av de andra modellerna riktigt landar rätt, som du säger är konkurrensen stenhård och Glycine har inget arv på dykarsidan de kan falla tillbaka på.

Airmanserien är däremot en helt annan femma. :cool:
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hej, köpte denna för ett tag sedan via forumet:

https://klocksnack.se/threads/tudor-glycine-borta-prissänkt-på-riktigt.31846/

Funderar på om den kan behöva en service då sekundvisaren inte "tickar" helt jämnt. den håller dock tiden bra.
Känner ni till något ställe som är bra på att serva Glycine?

//D


Det bästa är nog om du startar en ny tråd i forumets vintagedel. Ett tips är annars att kolla direkt med någon urmakare som kan bedöma eventuellt servicebehov. I Stockholm kan exempelvis Rob Engström vara en lämplig urmakare att kolla med. :)
 
Topp