Laddar...
Nymans Ur 1851

Stockholms Auktionsverk
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Glycine

Diskussion i 'Vintage' startad av Rolfen, 7 september 2016.

Taggar:
  1. Rolfen
    Trådstartare

Rolfen Stadsbo

Från:
    GBG
    Glycine är ett märke som lever lite i skymundan i alla fall här i Sverige. Det är väldigt sällan det dyker upp här, på tradera eller på andra ställen. Dom är ju onekligen mest kända för sin Airman och Combat SUB men med tanke på att dom funnits sen 1914 så borde dom ju släppt hundratals till och med kanske tusentals modeller under åren.

Jag har på sista tiden aktivt letat Glycine för jag har blivit lite förälskad i dom, alltid lättare att gilla en underdog. Drömmen är en vintage Airman och en vacker dag skall en sådan in i min samling. Men tills ekonomin tillåter får jag nöja mig med billigare klockor.

Själv har jag snöat in lite på dessa udda filurer som skriker 70-tal och är stora nog att kännas rätt moderna, dessutom lär man inte springa på någon i mataffären med en likadan. Än så länge har jag tre olika med detta sköna hus men jakten går vidare då jag vet att det finns ytterligare några varianter av tavlor till dessa.
    Glycine70tal.jpg

Min mest udda Glycine är dock detta fickur
    GlycineRova.jpg

som inte alls är ett fickur utan ett litet smycke med fullt fungerande manuellt urverk.
    NyareGlycine.jpg

Överbevisa mig nu att jag har fel och ös på med bilder i denna tråd på alla vintage Glycine klockor ni har liggande. För det är kanske så att det är ett vanligt märke trots allt...

M.L., theargonaut, remag och 7 andra gillar detta.
  2. LongCon

LongCon Miss Softie

Från:
    Vallentuna
    @Denke

Kul att du snöat in på Glycine. Kan tyvärr inte bidra med någon bild då den enda jag ägt var en modern.

3. Hr_Proos

Hr_Proos Präst

Fulsnygg boett det där! Har sneglat på en del med den boetten, men aldrig slagit till.

Här är ett syskon till din quartzare med ref 3767 (antar att den har den reffen), fast denna är klädd i Combat-kostymen! Från -97, så den är väl inte vintage ännu. Den har en länk också, men den gillar jag inte speciellt mycket. image.jpeg

Rolfen gillar detta.
  4. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Har en Glycine med bumperverk i min låda.
    Den är från sent 30 tidigt 40-tal och modellen är en av världens tidigaste serietillverkade automatiska klockor.

IMG_20160311_113621_826.jpg 20151216_145937.jpg

Skickade iväg ett mail till Glycine och fick svar.

thank you for contacting Glycine heritagedepartment.

A wonderful timepiece you have there,congratulations. Black dial watches are always premium especially in original faded colour condition like yours.

Unfortunately we don't have manufacture records covering that period ( our handwritten records which were saved from floods start from 1953 only ). Whate we can say by looking at the movement and style it is a late '30s or early '40s manufacture,more leaning towards WW II inter war era.The jewel count in earlier versions are 17, so this one having 18 is an upgraded and later version.

We can also say that the number on lugs were apractise in the US, so it would have been exported to the American market. You may see a three letterimport code 'BXP'on the movement, maybe under the automatic module confirming this also.

The movement may be our in-house Glycine manufacture movement,Felsa and/or FHF. Because back then Glycine's patented movements were integrated with Super Holding and helped also developing Felsa 690 Bydinator the first bi-directional automatic rotor movement.

In case if it may need service please let us know we can share experienced watchmakers contact within EU who already worked on these early automatic movements.

We hope that our response is convenient for you, please let us know if we can assist you in any way.

We remain with best wishes and kindest regards,

Emre Kiris, Documentaliste

on behalf of

---
    Glycine Heritage

Montres Glycine SA
    Maison d'Horlogerie La Glycine
    Ring 18,2500 Bienne,Suisse

Senast ändrad: 7 september 2016
    Weasel, -JL-, theargonaut och 8 andra gillar detta.
  5. Rolfen
    Trådstartare

Rolfen Stadsbo

Från:
    GBG
    Otroligt läcker!

eriksson850 gillar detta.
  6. Rolfen
    Trådstartare

Rolfen Stadsbo

Från:
    GBG
    Oj så nytt, hade gissat på sent 80 tidigt 90-tal. Även min hade länk, men jag avskyr verkligen länkar så dom går alltid fetbort.

7. Hr_Proos

Hr_Proos Präst

Jag mailade Glycine och frågade lite om modellen och fick bl a till var att den är från -97.

Mycket fin och vilket trevligt svar från Glycine.

Rolfen och eriksson850 gillar detta.
  8. Denke

Denke Drottning Kristina Admin

Från:
    Stockholm
    Emre är en vandrande uppslagsbok när det kommer till vintage Glycine. Kul att även Glycine själva gett honom ett erkännande som deras egna expert! :)

NiklasArvid och eriksson850 gillar detta.
  9. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Ja verkligen, tror han har fått tillstånd att forska i deras gamla arkiv (det som finns kvar). Kul när tillverkare bemödar sig att lägga lite tid till att svara ägare av gamla klockor. Enligt mig måste det här vara ett av de långsiktigt bästa sätten att sälja nya klockor och bygga varumärke.

NiklasArvid, Aurum och Denke gillar detta.
  10. fredriikohlsson

fredriikohlsson Torpare

Från:
    Karlskrona
    Som student och hyfsat nybliven klocknörd blev min första "riktiga" klocka en Glycine Combat sub. Har dock redan fattat tycke för klockor som överstiger min studentbudget flera gånger om...:banghead:
    IMG_4566.JPG

grodslukarenx gillar detta.
  11. grodslukarenx

grodslukarenx Borgare

Från:
    Höllviken, Skåne
    Fin klocka - fel del av forumet bara ;)

12. Felan

Felan Torpare

IMG_0756.JPG Här kommer en bild på min Glycine Compressor Automatic.

Trevlig helg! :)

Weasel, seikoswede, theargonaut och 10 andra gillar detta.
  13. WKM

WKM Torpare

Kul att sticka ut lite, Glycine har mycket fina klockor!

Rolfen gillar detta.
  14. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Min första och enda Glycine, Airman från 1968.

20161018_000054.jpg 20161018_211433.jpg 20161104_090917.jpg 20161108_081358.jpg 20161202_180947.jpg

Weasel, seikoswede, -JL- och 7 andra gillar detta.
  15. Rolfen
    Trådstartare

Rolfen Stadsbo

Från:
    GBG
    theargonaut gillar detta.