• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

GM 60-tals klockor.

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Tröttnade på att klockan i min gamla jänk inte tickade.
Tog tag i saken igår.
Satte mig på terassen och tog fram min mekarlåda, en öl och ett 12v agg.
Sen började pillet.
Underbar konstruktion i dessa klockor.
Vanlig dragfjäder som driver hela verket, med balans och allt.
Så tickar den 1,5 minuter varpå en solenoid drar upp fjädern igen med ett "klonk" sen fortsätter den ticka. :)
Efter tvätt osv så drog jag tillbaka solenoiden för hand och den tickade igång!! :D
Lyckan är total.
Gick ut en runda nu för att kolla att den fortfarande går, vilket den gör men den behöver ruckas! Hur??
Får kolla om där sitter någon justering på balansfjädern.
Bifogar bilder på verket när jag plockar ut den igen.
image.jpg
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Snyggaste Corvette modellen ever. Möjligen slagen av split-window versionen ?

Precis samma modell förutom just split window bak. Konsumenterna tyckte den delade rutan bak störde sikten så dom valde att göra nästa årsmodell med hel bakruta.
Jäkligt bittersött. Hade den delade bakrutan varit kvar hade det varit snyggare men då hade aldrig 63 års modell alias spilt window aldrig blivit den älskade klassikern den är idag.
Tror den glasfiberbiten som delar rutan på på Corvette C2 är världens dyraste glasfiberbit.
Skulle jag köpt en split så hade den kostar 150.000kr mer, bara för den glasfiberbiten. :)
 
Topp