• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gmt 1675 i för bra skick?

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Hej! Har hittat en Rolex gmt 1675 från år 1968 som jag är sugen på. MEN!
Den ser oanvänd ut. Eller mer troligt totalservad, dvs nytt allt?! Kan det vara serviceboett osv?
Jag har såklart mailat säljaren, men inte fått svar ännu, och jag kollar gärna med KS för att få extra koll.

Iallafall så reagerade jag på att boetten, att bevels'en var skarpa, smala, fina och att poleringen överlag såg krisp ut. Har jag rätt eller fel!?
Jag vet nämligen inte hur det ska se ut här, så upplys mig gärna.
Allt på tavlan och visarna ser dessutom kritvit ut, vilket jag då tänker direkt skulle vara serviceprylar?

Skicket ser onekligen riktigt bra ut för mig som okunnig gmt-are, men jag undrar om den är "rätt" polerad etc, OM den nu är fixad.
Vilket den borde vara med tanke på priset, som är satt mellan 50-60K. Gissar att en som hade vart oanvänd hade kostat betydligt mycket mer?
Handlaren har jag sett att flera på forumet handlat utav och vart nöjda med. Men hade vart skönt att låta juryn hjälpa mig innan jag köper.

Så:
-Är det något att hänga i granen?
-Vad tror ni om skicket på utsidan? Ser den korrekt ut?
-Något ni reagerar över som är skumt?

Här nedan kommer bilder på klockan.
Tack på förhand!

4174594b_xxl.jpg
4174594d_xxl.jpg
4174594e_xxl.jpg
4174594f_xxl.jpg
4174594g_xxl.jpg
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
När man sett vad michael young i hongkong kan göra med lasersvetsning och sedan polering så vet man inte vad man ska tro. Verkar ju osannolikt att någon köpte klockan 68 och la den i kassaskåp i snart 50 år.
Jo men det är precis det jag menar. Skicket ser i mina okunniga ögon väldigt bra ut. Så expertutlåtande på poleringen osv hade varit guld värt.
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Det är precis det som det ser ut som. Bytt tavla, visare och bezelinlägg och sedan en nyskuren boett med en modern länk.
Okej, tack! Jag gillar ju att den är "ny" men gammal. Men frågan är om det kanske är skitkasst egentligen?
Bättre att köra på någon klassisk med lite patina?
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Servicetavla och visare samt nyhyvlad boett kanske?

Snygg och prydlig men inte så mycket charm imho.

Vi har säkert nån mästare här som kommer upplysa oss!

Edit: @Per hann bekräfta mina teorier medan jag skrev :)
 

JohnDoe

Rolex
Senast ändrad:

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Jämför med den här som har ett mycket mer realistiskt skick http://www.chrono24.se/rolex/vintage-gmt-master-blue--red-pepsi-bezel--id4155875.htm
Tror den italienska säljaren du hittat klockan hos har totalrenoverat den. Den ser ju helt ny ut. Vilket är helt orimligt. http://www.chrono24.se/rolex/gmt-master-1675--id4174594.htm
Och just därför startade jag tråden :) den första du länka måste ju ha servicevisare/bytta visare va? Med tanke på patinaskillnaden..?
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Summasumarum är det alltså knäppt att köpa den såhär? Jag menar, är det sämre värde osv att den är så pass helservad? Även om den skulle vara servad/fixad av rolex?
 

JohnDoe

Rolex
Och just därför startade jag tråden :) den första du länka måste ju ha servicevisare/bytta visare va? Med tanke på patinaskillnaden..?
Självklart fattar jag att det var därför du startade tråden. Oavsett visare o tavla så är boetten i för bra skick. Den jag länkade till hade ett mer rimligt slitage på boetten. Visare och tavla kan ju bytas i oändlighet för att matcha men om hela boetten är "återuppbyggd" så är ju det tveksamt om klockan har något vintagevärde längre.
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Självklart fattar jag att det var därför du startade tråden. Oavsett visare o tavla så är boetten i för bra skick. Den jag länkade till hade ett mer rimligt slitage på boetten. Visare och tavla kan ju bytas i oändlighet för att matcha men om hela boetten är "återuppbyggd" så är ju det tveksamt om klockan har något vintagevärde längre.
Amen precis. Nja vintagevärde tappar den ju helt såklart. Lite klokare. Tack för hjälpen
 

JohnDoe

Rolex
Har läst att det nytillverkas boetter av dyra vintagemodeller som man bygger franken med. För att "tro" på skicket måste de ha en fullständig historik på klockan och orsaken till att den är oanvänd. Typ farfar köpte den ny och dog dagen efter han köpte den. Farmor lät den ligga och nu dog hon .... osv...
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Självklart fattar jag att det var därför du startade tråden. Oavsett visare o tavla så är boetten i för bra skick. Den jag länkade till hade ett mer rimligt slitage på boetten. Visare och tavla kan ju bytas i oändlighet för att matcha men om hela boetten är "återuppbyggd" så är ju det tveksamt om klockan har något vintagevärde längre.
Varför skulle boetten vara återuppbyggd? Den är nyligen polerad av någon som har tillgång till en lapping machine. Den hade settt ut så om den var lasersvetsad och sedan nyskuren men det kan lika gärna bara blivit nyskuren från en sliten eller felpolerad boett.
 

rekacj

Omega
2-Faktor
Kan ta upp mitt exemplar av 1675, som så vitt jag vet har en servicetavla, är ifrån 1968 med slitet boett och nyservad. Blev erbjuden 6k usd när jag var i NYC i november, priset på exemplaret som johndoe länkade känns därför som ett bra riktmärke i Europa. Menar då att exet som du länkar troligtvis är för bra för att vara sant, tyvärr, men kanske vettigt pris om det framgår att uret är renoverat. Kanske svamlar men ursäktar mig isåfall med att jag druckit några öl. Trevlig kväll
 

JohnDoe

Rolex
Varför skulle boetten vara återuppbyggd? Den är nyligen polerad av någon som har tillgång till en lapping machine. Den hade settt ut så om den var lasersvetsad och sedan nyskuren men det kan lika gärna bara blivit nyskuren från en sliten eller felpolerad boett.
Helt sant. Tyckte bara den klarat sig för bra under nästan 50 år utan några djupare dings som poleringarna behövt ta mer material för att få bort.
 
  • Like
Reactions: B62

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Kan ta upp mitt exemplar av 1675, som så vitt jag vet har en servicetavla, är ifrån 1968 med slitet boett och nyservad. Blev erbjuden 6k usd när jag var i NYC i november, priset på exemplaret som johndoe länkade känns därför som ett bra riktmärke i Europa. Menar då att exet som du länkar troligtvis är för bra för att vara sant, tyvärr, men kanske vettigt pris om det framgår att uret är renoverat. Kanske svamlar men ursäktar mig isåfall med att jag druckit några öl. Trevlig kväll
Jo men exakt. Hade på ett sett vart nice att hitta en som är i sådär skarpt skick i botten. men somsagt och som jag misstänkte så måste ju det här vara lite väl.
 

JohnDoe

Rolex
Vintage är sjukt lömskt. Finns massa guldkorn men en hel del ruttna ägg. Överallt där det finns pengar att göra på vintage finns det fejk o fusk :(
 

rekacj

Omega
2-Faktor
Jo men exakt. Hade på ett sett vart nice att hitta en som är i sådär skarpt skick i botten. men somsagt och som jag misstänkte så måste ju det här vara lite väl.
Precis, hade man hittat ett sådant ex med den åldern hade nog inte 100k räckt till skulle jag tro. Glad att jag lyckades knipa mitt ex för lite mer än ett år sedan för en överkomlig summa. Framför allt när man ser vart det landat nu när till och med ex med servicetavlor börjar kosta över 50k
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Bandhornen ser verkligen polerade ut. Nu finns det ingen bra bild på hur mycket stretch det är på länken mer tror det är en del.
 

Rivalen

Rolex
Och de som fixar gamla boetter till nyskick vet väl hur man åstadkommer så att den ser rimligt och naturligt åldrad ut också, så att man kan hävda "untouched" eller liknande utan att det är lätt för köparen att fatta misstanke? Kommer detta att sänka vintagemarknaden på sikt? Kommer marknaden om x antal år att vara översvämmad av laserrenoverade vintageklockor i kanonskick via lasersvetsning och slipning/polering/konstlad åldring utan att det går att upptäcka? Om high end vintage får stryk av för många renoverade objekt, påverkar det "vanlig" värdeökning för t ex Rolex också?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Och de som fixar gamla boetter till nyskick vet väl hur man åstadkommer så att den ser rimligt och naturligt åldrad ut också, så att man kan hävda "untouched" eller liknande utan att det är lätt för köparen att fatta misstanke? Kommer detta att sänka vintagemarknaden på sikt? Kommer marknaden om x antal år att vara översvämmad av laserrenoverade vintageklockor i kanonskick via lasersvetsning och slipning/polering/konstlad åldring utan att det går att upptäcka? Om high end vintage får stryk av för många renoverade objekt, påverkar det "vanlig" värdeökning för t ex Rolex också?
Jag tror att det är klokt att inte uttala sig alls om saker som man inte kan och som man inte förstår.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag frågar och hoppas på ett svar från de som kan nåt...
Du antyder en jävla massa saker. Hittills har jag inte sprungit på något tillfixat som inte tydligt sett just uppfixat ut. Om nu saker kan lasras och sen slipas på ett korrekt sätt för att sen patineras så skulle det vara tacksamt med belägg för det. Dina påståenden är ungefär som att säga att det trycks miljarder med svenska 500kr-sedlar som är omöjliga att skilja från äkta. Finns inga belägg, exempel eller annat som stöder din tes. Det går absolut att lasra boetter men jag är väldigt tveksam till att detta är ett utbrett problem inom high-end vintage som dessutom inte går att identifiera...

Det är snarare en bra sak inom billig vintage då dåliga klockor snarare får ett nytt liv. Folk som handlar med dyra klockor klarar av att se vad som är vad.
 

Rivalen

Rolex
Det är lugnt Per, jag tog en sväng till Rolexforums och hittade en del svar där. Att se om det är lasersvetsat med blotta ögat är . om det är väl gjort, inte möjligt enligt några där som själva lasersvetsar. Åsikterna om välgjord lasersvetsning med välgjord slipning/polering är en värdesänkare av mått går isär beroende på hur omfattande jobb det handlar om. Klart att de flesta föredrar en orörd klocka, men eftersom det påstås att Rolex lasersvetsar/reparerar vid service, så finns det andra som menar att en välgjord lserrenovering är inte så mycket att bli upprörd över. Att renovera sin klocka med laser var Ok för många, men att renovera för att sälja utan att beskriva vad klockan varit med om ansåg många förkastligt. Jag undrade i tidigare inlägg om det sistnämnda på lite längre sikt kan skaka vintagemarknaden. Det är det nog inte många som tror idag.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Det är lugnt Per, jag tog en sväng till Rolexforums och hittade en del svar där. Att se om det är lasersvetsat med blotta ögat är . om det är väl gjort, inte möjligt enligt några där som själva lasersvetsar. Åsikterna om välgjord lasersvetsning med välgjord slipning/polering är en värdesänkare av mått går isär beroende på hur omfattande jobb det handlar om. Klart att de flesta föredrar en orörd klocka, men eftersom det påstås att Rolex lasersvetsar/reparerar vid service, så finns det andra som menar att en välgjord lserrenovering är inte så mycket att bli upprörd över. Att renovera sin klocka med laser var Ok för många, men att renovera för att sälja utan att beskriva vad klockan varit med om ansåg många förkastligt. Jag undrade i tidigare inlägg om det sistnämnda på lite längre sikt kan skaka vintagemarknaden. Det är det nog inte många som tror idag.
Well. Jag vidhåller vad jag sa. Det syns när saker är lasrade. Visa gärna något exempel som stöder det du säger. Gärna på high-end som du själv kallade det. Jag har personligen haft boetter lasrade och vet hur det ser ut.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Hmm, om man svetsar upp en ovanlig veteranbil i samband med renovering är det att sänka värdet?

Kan man rädda en urkass boett med laser är det bara positivt i mina ögon. En sönderpolerat vrak gör ingen glad. Men man bör såklart vara öppen med vad man håller på med.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Well. Jag vidhåller vad jag sa. Det syns när saker är lasrade. Visa gärna något exempel som stöder det du säger. Gärna på high-end som du själv kallade det. Jag har personligen haft boetter lasrade och vet hur det ser ut.
Förmodar du aldrig sett/identifierat en fulsliten lasrad boett?
 
Topp