• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Gmt 1675 i för bra skick?

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Att det går att lasra snyggt är inget nytt. Då ser det fortfarande NOS eller nygjort ut. Vi pratade om high-end vintage som lasras och sen patineras. Jag vill gärna se exempel av det. För mig så är det verkligen ingen issue i dagsläget. Och absolut inget som påverkar marknaden. Det finns duktiga verkstäder i både Italien och USA som gör förträffligt arbete men då ser det också nygjort ut. Jag ser för all del inga problem med det heller iom det räddar dåliga klockor men knappast att någon tar sin halvmiljonersklocka och lasrar den för att kalla den opolerad eller NOS. Det är ingen verklighet.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Förmodar du aldrig sett/identifierat en fulsliten lasrad boett?
Nä. Har du? Har någon annan? Jag har både lasrat själv och sett många andra lappade boetter. Jag har aldrig tvivlar över en opolerad boett. Ska sägas att dessa dessutom är jävligt ovanliga att springa på.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Nope, bara intresserad...
Jag har stor respekt för en diskussion i ämnet om de som kommer med påståenden faktiskt är insatta. Att det lasras och lappas klockor är inget nytt. Att det sker bland high-end vintage och är omöjligt att identifiera är än så länge ren spekulation. Jag vet fall där det är gjort på dyra, eftertraktade klockor men där är det heller inget prat om NOS eller opolerat. Klart som fan att det är roligare att ha en fin fixad klocka än en som är förstörd.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag har stor respekt för en diskussion i ämnet om de som kommer med påståenden faktiskt är insatta. Att det lasras och lappas klockor är inget nytt. Att det sker bland high-end vintage och är omöjligt att identifiera är än så länge ren spekulation. Jag vet fall där det är gjort på dyra, eftertraktade klockor men där är det heller inget prat om NOS eller opolerat. Klart som fan att det är roligare att ha en fin fixad klocka än en som är förstörd.
Förstår dig men är nog lite på andra sidan. Finns det pengar i det kommer det att ske. Om det sedan kommer ske inom det du kallar high end eller i den lite lägre prisklassen återstår att se. Trenden inom vintage är väl trots allt att man väljer bort nyhyvlade boetter för lite mer "slitna" repiga boetter. Känns som amerikanerna har legat lite efter här men allt förändras. Iom detta känner jag att fuskslitage inte är en omöjlighet framöver. Det är som du säger rent spekulativt men det svåra är ju att om det görs rätt kommer man typ inte kunna upptäcka det.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Förstår dig men är nog lite på andra sidan. Finns det pengar i det kommer det att ske. Om det sedan kommer ske inom det du kallar high end eller i den lite lägre prisklassen återstår att se. Trenden inom vintage är väl trots allt att man väljer bort nyhyvlade boetter för lite mer "slitna" repiga boetter. Känns som amerikanerna har legat lite efter här men allt förändras. Iom detta känner jag att fuskslitage inte är en omöjlighet framöver. Det är som du säger rent spekulativt men det svåra är ju att om det görs rätt kommer man typ inte kunna upptäcka det.
Skulle snarare säga att slitna boetter i fel form är i botten. Dvs det vanligaste och också det billigaste. Efter det kommer nyslipade boetter med risk för lasring. Skulle dock gissa att andelen nyhyvlade boetter som är laseravetsade är väldigt låg i jämförelse med slitna boetter som bara fått en slipning. Ett stort steg upp från det har du slitna boetter i rätt form. Sen använda boetter i rätt form och slutligen klockor som är NOS. Jag sticker ut hakan och säger att det är lätt att känna igen det mesta. Svårast är kanske helt NOS iom det finns så få klockor som faktiskt är orörda. Dock så blr ju en orörd NOS klocka ha allting perfekt. Dvs perfekt tavla, perfekta visare, perfekt boett, länk mm. Helhetsintrycket betättar för det mesta en historia.

Pratar vi billiga klockor så hade jag alla dagar i veckan valt en nyslipad framför en felpolerad klocka.
 

Rivalen

Rolex
Jag antar att man laserenoverar antingen för att man vill ha sin klocka i skick/reparerad, eller för att man vet att om allt annat utom boetten är attraktivt, så kan en laserrenovering ge möjlighet att sälja till ett högre värde? Om man inte känner att det finns tillräckligt mervärde att hämta, så tror jag ingen lasrar en redan värdefull klocka.

Om jag någon gång skall köpa en vintage i prisklass 50-100k, kan jag råka ut för en lasrad då? I vilken lägsta försäljningsprisklass är det intressant att bygga upp och slipa/polera om en boett? Finns det nån tumme/pek riktlinje?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Skulle snarare säga att slitna boetter i fel form är i botten. Dvs det vanligaste och också det billigaste. Efter det kommer nyslipade boetter med risk för lasring. Skulle dock gissa att andelen nyhyvlade boetter som är laseravetsade är väldigt låg i jämförelse med slitna boetter som bara fått en slipning. Ett stort steg upp från det har du slitna boetter i rätt form. Sen använda boetter i rätt form och slutligen klockor som är NOS. Jag sticker ut hakan och säger att det är lätt att känna igen det mesta. Svårast är kanske helt NOS iom det finns så få klockor som faktiskt är orörda. Dock så blr ju en orörd NOS klocka ha allting perfekt. Dvs perfekt tavla, perfekta visare, perfekt boett, länk mm. Helhetsintrycket betättar för det mesta en historia.

Pratar vi billiga klockor så hade jag alla dagar i veckan valt en nyslipad framför en felpolerad klocka.
Pratade inte om felpolerade boetter. Har lite svårt att se att tex dessa nyhyvlade milsubs var så fulpolerade, men jag har säkert fel och du rätt. Generella trenden inom vintage är iaf repat istället för nypolerat, men Rolex lever kanske i en egen bubbla även här?
 
  • Like
Reactions: Per

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Pratade inte om felpolerade boetter. Har lite svårt att se att tex dessa nyhyvlade milsubs var så fulpolerade, men jag har säkert fel och du rätt. Generella trenden inom vintage är iaf repat istället för nypolerat, men Rolex lever kanske i en egen bubbla även här?
Det finns så otroligt mycket svennebananpolerade klockor att en lasring makes sense. Ingen med en klocka med rätt form lasrar den. Finns noll mervärde med det. Nypolerade milsubs är väl först och främst knappast vanligt och när de väl dyker upp så är första gissningen att de fått tillbaka sina fasta bandstift snarare än något annat?

Jag antar att man laserenoverar antingen för att man vill ha sin klocka i skick/reparerad, eller för att man vet att om allt annat utom boetten är attraktivt, så kan en laserrenovering ge möjlighet att sälja till ett högre värde? Om man inte känner att det finns tillräckligt mervärde att hämta, så tror jag ingen lasrar en redan värdefull klocka.

Om jag någon gång skall köpa en vintage i prisklass 50-100k, kan jag råka ut för en lasrad då? I vilken lägsta försäljningsprisklass är det intressant att bygga upp och slipa/polera om en boett? Finns det nån tumme/pek riktlinje?
Man lasrar den mest troligt för att återfå rätt form. Man vill ha en fin klocka igen. I vissa fall vill ägare polera bort skador och då krävs det ibland mer material för att kunna dölja skadan och inte polera bort hela luggen.

Testa maila ABC Watchwerks och fråga om de kan lasra en boett och sen få den att se ut som den slitits i 40 år och se opolerad ut. Säg gärna att ni betalar extra och be om bilder på tidigare jobb. Jag är tveksam till att ni går bilder på klockor som för någon som kan något ser orörda ut.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Hur mycket lägre är värdet om det sitter servicetavla och visare i en 1675 jämfört med hyggliga originalgrejer?

Lite mellan tummen och pekfingret.
3000kr, 5000kr, 10000kr?

Vad tycker ni?
@Per @Aurum m fl
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Hur mycket lägre är värdet om det sitter servicetavla och visare i en 1675 jämfört med hyggliga originalgrejer?

Lite mellan tummen och pekfingret.
3000kr, 5000kr, 10000kr?

Vad tycker ni?
@Per @Aurum m fl
Helt och hållet beroende på modell men det är en stor del av priset. Svårt att säga en siffra då det är helheten som prissätts men självklart är det ett stort minus värdemässigt.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Vad menas med "slipad"? Lasrad + polerad?
Nä. Jag brukar kalla det slipad när de är polerade med hjälp av en lapping machine. Den skär snarare än polerar men det är inget konstigt i sig. Det är klart att föredra framför de som bara polerar boetten med vanliga slipdon.

Återigen så är lasersvetsade boetter väldigt ovanligt. Det är en nödlösning för att rädda saker. Antingen för skador eller för att helt enkelt lägga tillbaka material som polerats bort genom åren. Det kostar relativt mycket att få gjort och det är knappast något som man gör på sin vanliga klocka såvida inte klockan i sig har speciellt värde bara för dig. Det är en bättre affär att bara sälja den du har och köpa en bättre. Därav att det är sällsynt.
 
Senast ändrad:

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Vad kostar det att lasra/slipa/polera upp en dålig boett till NOS/Mint utseende?
Du lyckas som som jag sagt ungefär hundra gånger nu inte med att få det NOS/Mint. Att polera klockan liknande trådstarten kostar kanske ett par, tre tusen via de välkända kanalerna. Behöver du lasersvetsa boetten så kostar det iaf 10+. Priset kan säkert variera. De som jag vet gör detta är nedan nämnda. Finns andra också men dessa är de som skyltar med det. Kontakta dem direkt för mer exakt info.

http://www.laboratorioportanova.eu
http://www.abcwatchwerks.com

Micro-laser welding to remove dings and spot damage while maintaining the geometry and lines of your valued vintage wristwatch case (we cannot thicken ultra-thin over polished lugs so please do not ask)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Nä. Jag brukar kalla det slipad när de är polerade med hjälp av en lapping machine. Den skär snarare än polerar men det är inget konstigt i sig. Det är klart att föredra framför de som bara polerar boetten med vanliga slipdon.
Ok, tack för infon - jag googlade lapping lite. Är det alltså lättare men dyrare att få ett bra resultat med lapping än med bra polering? Alternativt lättare att göra fel med vanlig polering...? Vad använder Rolex själva när de fixar klockan?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Ok, tack för infon - jag googlade lapping lite. Är det alltså lättare men dyrare att få ett bra resultat med lapping än med bra polering? Alternativt lättare att göra fel med vanlig polering...? Vad använder Rolex själva när de fixar klockan?
Det kräver bara rätt verktyg. Finns de på forumet som har detta men det kräver rätt vassa skills för att göra det snyggt.

Rolex själva både lasrar och skär i vissa fall. Jag vågar dock inte säga om de duger till att få ett bra resultat numera.
 

Rivalen

Rolex
Tack!
Jag läste väl fel i Forbes länken, men där fick jag intrycket att det finns de som lyckas med det som du säger är omöjligt, men jag skall läsa en gång till.

Länken till Rolex Passion Report lade jag upp för att den var den utförligaste guiden till fällor och fel vid köp av begagnad Rolex som jag sett och inkluderade laserrenovering och visst bekräftar han delar av ditt resonemang och det är intressant, men framför allt är det massor av beskrivande bilder och det gillade jag och hoppades att andra som ligger mer på min kunskaps (eller brist på) -nivå skulle uppskatta.
 
Topp