Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

GMT 1675-Insert

Diskussion i 'Diskussion' startad av paradis, 24 april 2013.

1. paradis
    Trådstartare

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    Vill bytta insert på min GMT 1675,svårt att hitta.Vanliga Pepsi finns,men jag letade efter Pepsi Fat Font,dvs.tjockare nummer ock Faded,sliten,urblekt.En ville ha 600 Euro...Hittade den idag,fat font,faded.Vad tycker NI..[​IMG]

2. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    600 euro, inte en chans.

Hardy gillar detta.
  3. Jakobb

Jakobb Friends of KS

Kör en WTB på VRM? Låter lite väl kryddat med 600 euro.

4. paradis
    Trådstartare

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    Inte för denna,395 USD kostar denna .

5. hejo

hejo Borgare

Fadedmässigt ser den ju trevlig ut, dock enormt svårt att fota pesi så de gör rättvisa.
    Jag har länge brottats med vad som egentligen är FATFONT, jag kan ha fel men jag är inte helt
    säker på att det där är en fatfont, har sett betydligt fetare.
    Ett exempel att jämföra med:

http://www.network54.com/Forum/207673/message/1309803324/FS-+1675+fat+font+brick+inlay+late+60%B4s

Här är min 1675 (blå baksida) i jämförelse med en från en 16750 (röd baksida).
    Det är 16750 som sitter på.

Någon som är duktig på fatfont får gärna träda in och kasta ett ljus över detta. Lycka till i jakten /Henrik

Luckyluciano gillar detta.
  6. paradis
    Trådstartare

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    hi again,
    i have this one, first generation, 60´s mega fat font, beautiful fading.
    EUR 600,-
    let me know, as i want to list it on VRF.
    thanks,
    niels

7. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm

Mycket pengar för en marginell förändring...

8. paradis
    Trådstartare

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    Jag tror att,den som är på klockan,är 100% fat font,samma tjocka nummer som på min.Titta på den längst ner...han vill ha 600 Euro ock säger inte bara fat font ,utan SUPER Fat Font.......Såg nu att han har dragit tillbaka den.

9. hejo

hejo Borgare

Den sista ser fetare ut men som sagt mycket stålar.....

/Henrik

10. paradis
    Trådstartare

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    Det är samma "dyra" säljare som du hade tråd,med Niels,alltid mycket dyrt....

11. JS

JS Friends of KS

För mkt peng för liten pang :arghh:

12. hejo

hejo Borgare

En liten undran, vad är det för fel på din, har för mig att den är fin?

/Henrik

13. paradis
    Trådstartare

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    Du vet att mera vill ha mera....Tycker att den röda delen syns knappt,ock i den blå så är det några prickar,ock inte Fat font,vilket jag gillar så mycket att jag betalar 400 usd.Dom pengar är alltid säkra,som på banken.

Camo00 gillar detta.
  14. paradis
    Trådstartare

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    Insert ,finns som standard,medium ock fat font.Till detta tillkommer alla möjliga färg kombinationer.

15. Per

Per Björklövens finest

Det finns väldigt många versioner av fat font. Finns allt från jättetjock font till seriffer till halvfet till smal fat font till whatever till smala tråkiga. Jag har ännu inte sett någon bra jämförelse på alla modeller och jag har säkert ägt 5-6 olika sorter som skiljt sig på olika sätt.

Att vissa gör som Niels och tar bra betalt beror helt enkelt på att det alltid finns tokar som betalar snurriga pengar för att få ett insert som ser ut på ett speciellt sätt. Jag lägger hellre ut mycket pengar på ett jag gillar än att snåla in och köpa ett halvschysst för halvmycket stålars.

theargonaut, David och Spencer gillar detta.
  16. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Hur vet du att det bara finns tre versioner av font?

David gillar detta.
  17. paradis
    Trådstartare

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    Läste om det på ,Rolex Forums,dom hade en tråd om detta,ock om olika färger.

18. David

David Bödeln

Inte helt relevant kanske, men GMT-galningen Orchi har en hel del att säga i ämnet, bland annat:
    https://www.rolexforums.com/showthread.php?t=119682

Spencer gillar detta.
  19. David

David Bödeln

20. David

David Bödeln

Och så några 1675-tavlor, det ska inte vara lätt att köpa vintage-Rolex.

paradis gillar detta.
  21. Fabian

Fabian Manboy

Från:
    Stockholm
    haha den här tråden är så härligt nördig

yonsson gillar detta.
  22. paradis
    Trådstartare

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    Tack David,för att du letade upp detta....

David gillar detta.
  23. Per

Per Björklövens finest

Serif

Super fat font

Vanlig fat font

Lite annorlunda vanlig fat font (jämför den ganska mycket smalare 8:an med föregående)

Thin font

Det finns flertal fler modeller till också och jag tror att Rolex blandat och gett ganska friskt under åren. Tidiga 60-talare har riktigt fet font som sedan blir lugnare mot mitten, slutet av 60-talet. Under 70-talet dyker återigen supertjocka upp och sen dyker det upp lite odd birds som den med seriffer. Den gode Orchi kan massor men att påstå att det bara finns tre modeller är fel. Det håller han säkert också med om idag.

Inserts är riktigt nördigt skoj. Att hitta rätt kan vara ett neverending projekt. :)

Just saying. Rolex från denna tid är inte direkt vidare logiskt.

krämbulle och paradis gillar detta.
  24. David

David Bödeln

Jag har väl tur eftersom jag föredrar den tunna. De fetare är också okej, men serif-varianten är hemsk.

Personligen har jag skitsvårt att engagera mig i alla detaljvariationer som Rolex spottat ur sig, och gör det bara motvilligt när jag känner mig tvungen att avgöra om en klocka jag funderar på att köpa i alla fall hänger ihop tidsmässigt.

Undantagen är de rent estetiska förolämpningarna, som t.ex. de ovan nämnda seriferna och rootbeer med senapsgul istället för brons eller champagne.

25. Per

Per Björklövens finest

Ja, seriffen är inte alls bra. När det kommer till rootbeeren så tycker jag den beige-bruna varianten är hemsk. De gula är fräna på något fulsnyggt sätt. ;)

Ett snyggt insert lyfter klockan enormt. Vissa bryr sig, andra inte.

26. David

David Bödeln

Något jag funderat mycket på är skarven mellan blått och rött i 18-markeringen på 1675 med serienummer från 50x till 54x som jag särskilt intresserat mig för. Det verkar helt slumpmässigt om skarven går mellan ettan och åttan eller om den går genom åttan, dock har jag inte sett någon i det intervallet med annat än tunt typsnitt.

Frågan är vad som är sämst, att de röda och blåa fälten inte är jämnstora och därmed inte går exakt från klockan tre till klockan sex eller att skarven klipper åttan. Jag tror jag föredrar alternativ två, uppenbarligen Rolex också eftersom det är så den nya keramiska ser ut, men kanske hade det varit ännu bättre om 18 vore förskjutet något uppåt med mer luft mellan etta och åtta, så att man slipper båda?

paradis gillar detta.
  27. paradis
    Trådstartare

paradis Friends of KS

Från:
    Malmö
    Stort tack till,Per ock David,för detta,bilder,info,allt. Så vackert,serif tycker jag inte heller om,men super fat font........kanske en dag....!!!!! Det är detta letande,titta in i minsta detalj,som är spännande........ROLEX.

28. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Härliga observationer! Det är sånt som är sanna WIS-kunskaper. :D

David gillar detta.
  29. Per

Per Björklövens finest

Vet inte hur seriös du är med din fråga men här har du en ganska bra referensklocka att titta på. Skulle tro att den inte har bytt några delar.

http://www.network54.com/Forum/5395..."Radial"+dial--posted+by+rolexonado

30. David

David Bödeln

Helt seriös.

Men nu när jag tänker efter var det 50x till 54x jag ursprungligen tittade på, men koncentrerade mig till slut på 53x, och det är där jag inte sett något annat än tunna typsnitt, dock med både symmetriska och ickesymmetriska färgfält. Frågan jag inte fått svar på är alltså om dessa tillverkades samtidigt och om det är helt slumpmässigt vilken typ av inlägg med tunt typsnitt som hamnade på en 1675. (Det var två år sedan, så minnet är grumligt, men utifrån all information jag kunde samla då så stämmer allt på klockan ovan, även om jag givetvis ändå inte kan vara övertygad om att det inte är ett hopplock.)

Minnen, minnen:

Mårtenssons ur Brookfield