• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

GMT - hit me

HolyCrap

Omega
Som alla som någonsin satt sin fot (sina fingrar?) på klocksnack så har min klocksmak utvecklats och genomgått åtskilliga förändringar. Nästa steg tycks vara GMT. Tidigare hade jag ingen särskild åsikt men har börjat intressera mig lite för denna komplikation.

Vad jag vill veta är vad för snygga alternativ det finns där ute. Skulle gärna se vad som finns i det lägre prissegmentet, men hittills har jag egentligen inte hittat något snyggt där. Varför är det så? Är det för att GMT är någon sorts "finkomplikation" eller beror det på att jag misslyckats kapitalt i mitt sökande?

Angående komplikationen som sådan så måste det väl ändå anses vara en av de enklaste som finns. Enklare än datum skulle jag säga. En extra visare som rör sig hälften så fort som timvisaren (ett eller två extra hjul i urverket) och en vridring med 24 markeringar är ju allt som behövs. Sen finns det väl mer avancerade modeller där man kan ställa GMT-visaren i stället och kombinationer där man både kan ställa GMT-visaren och vrida ringen för 3 tidszoner.

Här är några som jag har hittat:

xcNLtOp.jpg

Glycine Airman 17 (med fler)

OpJBkZA.jpg


Seiko Flightmaster

jH0FXjQ.jpg

Grand Seiko GMT

6C8jktp.jpg


Orient <nånting> GMT

Glycine Airman är inte riktigt i min smak och kostar också en slant.
Seiko Flightmaster tyckte jag såg intressant ut tills jag insåg att det var kvartsverk i den.
GS GMT är riktigt fin, men kostar såklart.
Orienten är inte heller riktigt i min smak tyvärr.

Sen finns det ju en annan GMT som jag har hört nämnas ett par gånger, den med prinsesskronan ;)
Det är nog en av de som jag tycker bäst om rent estetiskt, och en av de prinsesskroneklockor som jag skulle kunna tänka mig ha som slutmål i mitt klocksamlande (jaja, vi vet alla hur det brukar gå med "slut"-mål, men nu förstår vad jag menar). Dock så faller även den på sin prislapp i dagsläget.

Så, finns det några "affordable" (ha-råd-mediga*?) GMT-modeller som ser bra ut (tänk 1675 eller GS) men som a) inte kostar en njure och b) inte är en rippoff (*host* Steinhart *host*) ?

*Tyda.se översätter affordable till prisvärd, men det är ju inte alls samma sak tycker jag.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Som alla som någonsin satt sin fot (sina fingrar?) på klocksnack så har min klocksmak utvecklats och genomgått åtskilliga förändringar. Nästa steg tycks vara GMT. Tidigare hade jag ingen särskild åsikt men har börjat intressera mig lite för denna komplikation.

Vad jag vill veta är vad för snygga alternativ det finns där ute. Skulle gärna se vad som finns i det lägre prissegmentet, men hittills har jag egentligen inte hittat något snyggt där. Varför är det så? Är det för att GMT är någon sorts "finkomplikation" eller beror det på att jag misslyckats kapitalt i mitt sökande?

Angående komplikationen som sådan så måste det väl ändå anses vara en av de enklaste som finns. Enklare än datum skulle jag säga. En extra visare som rör sig hälften så fort som timvisaren (ett eller två extra hjul i urverket) och en vridring med 24 markeringar är ju allt som behövs. Sen finns det väl mer avancerade modeller där man kan ställa GMT-visaren i stället och kombinationer där man både kan ställa GMT-visaren och vrida ringen för 3 tidszoner.

Här är några som jag har hittat:

xcNLtOp.jpg

Glycine Airman 17 (med fler)

OpJBkZA.jpg


Seiko Flightmaster

jH0FXjQ.jpg

Grand Seiko GMT

6C8jktp.jpg


Orient <nånting> GMT

Glycine Airman är inte riktigt i min smak och kostar också en slant.
Seiko Flightmaster tyckte jag såg intressant ut tills jag insåg att det var kvartsverk i den.
GS GMT är riktigt fin, men kostar såklart.
Orienten är inte heller riktigt i min smak tyvärr.

Sen finns det ju en annan GMT som jag har hört nämnas ett par gånger, den med prinsesskronan ;)
Det är nog en av de som jag tycker bäst om rent estetiskt, och en av de prinsesskroneklockor som jag skulle kunna tänka mig ha som slutmål i mitt klocksamlande (jaja, vi vet alla hur det brukar gå med "slut"-mål, men nu förstår vad jag menar). Dock så faller även den på sin prislapp i dagsläget.

Så, finns det några "affordable" (ha-råd-mediga*?) GMT-modeller som ser bra ut (tänk 1675 eller GS) men som a) inte kostar en njure och b) inte är en rippoff (*host* Steinhart *host*) ?

*Tyda.se översätter affordable till prisvärd, men det är ju inte alls samma sak tycker jag.


Hamilton Khaki Navy GMT
DSCN8812.jpg

DSCN8827.jpg
 

leicaphile

Panerai
Tycker Hamiltonen är förstörd av platsnamnen i vridringen.

Orient DJ02003W?
dj02003w_1.jpg
 

Bilagor

  • dj02003w_1.png
    dj02003w_1.png
    225.5 KB · Visningar: 140

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Glycine eller GS är ju klart snygga klockor.
GS skulle jag påstå ligger i det mellersta segmentet i prisväg.
Hade tittat närmre på Glycine airman. :)
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Inte för det tillför tråden så mycket, men både Glycinen & Seikon var klart snygga! Luktar iofs. en del Rolex Explorer om båda. ;)

Resterande såg tyvärr inte mycket ut för världen enl. min smak...

Vad går en Glycine på begagnat? Känns inte den rätt "ha-råd-medig"?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Vad får den kosta? Som svar på din fråga: Anledningne till att de inte är så billiga är att urverken behöver vara mer komplicerade när de är mekaniska OCH har GMT-funktion. Sen finns det ju kvartsklockor med GMT-funktion och då blir det billigare. SEIKO har ju släppt en hel del billigare med kineticurverket (kvartsregulerat, men en rotor laddar ett uppladdningsbart batteri).

Exempelvis SUN019 (typ $500)
Seiko_Prospex_Kinetic_GMT_Divers_watch_5.jpg
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Inte för det tillför tråden så mycket, men både Glycinen & Seikon var klart snygga! Luktar iofs. en del Rolex Explorer om båda. ;)

Resterande såg tyvärr inte mycket ut för världen enl. min smak...

Vad går en Glycine på begagnat? Känns inte den rätt "ha-råd-medig"?

Hur i precis hela världen får du Glycine Airman att ens föra tankarna till en Explorer? Vridring i stål med svarta siffror gör det till en Rolex?


Fin klocka men inte direkt var TS frågade efter kanske...


För att vara konstruktiv på något sätt kan jag väl tipsa om en annan Orient men i en något högre klass, Orient Star.
Orient-Star-GMT-maxdart_net_09.jpg
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Hur i precis hela världen får du Glycine Airman att ens föra tankarna till en Explorer? Vridring i stål med svarta siffror gör det till en Rolex?

Du kanske har rätt... :D

Men liiiite gammel-Expolorer II-ig tycker jag allt att den är med den där stålringen, eller?
Eller oxå är det för att jag så j-la gärna vill ha en gammel-Explorer II:a...

Hörru, Kolmårdstrollet (ping Jacob); upp med en bonusbild på din!
 

leicaphile

Panerai
Du kanske har rätt... :D

Men liiiite gammel-Expolorer II-ig tycker jag allt att den är med den där stålringen, eller?
Eller oxå är det för att jag så j-la gärna vill ha en gammel-Explorer II:a...

Hörru, Kolmårdstrollet (ping Jacob); upp med en bonusbild på din!

Bara FYI, Airman modellerna har haft samma stil sedan 50-talet. 1655 kom väl ut ett par årtionden senare.
 

Dalomo

Rolex
2-Faktor
Du kanske har rätt... :D

Men liiiite gammel-Expolorer II-ig tycker jag allt att den är med den där stålringen, eller?
Eller oxå är det för att jag så j-la gärna vill ha en gammel-Explorer II:a...

Hörru, Kolmårdstrollet (ping Jacob); upp med en bonusbild på din!

Tror det är lite som när man ska/har köpt ny bil så ser man samma modell överallt helt plötsligt. :)
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Skulle gå på en Airman, men jag är givetvis part i målet ;). Kanonklocka som går att hitta för strax under 10k, dvs i det lägre prissegmentet. Snygg, bekväm och rejält mycket för pengarna. Alternativbild till den i dagens fredagstråd:

Airman 2014-11-07 (2).jpg
 

HolyCrap

Omega
Fin explorer där! Jag (som inte är en Rolexfanboy) hade inte sett den där varianten förut. Jag kanske låter dummare än vanligt, men jag trodde alla exporer hade arabiska siffror 3-6-9-12 vilket helt dödat modellen för mig. Kanske finns hopp för explorern ändå.

Glycine verkar få många röster här (eller viss support iaf). Får se om jag ändrar uppfattning vad det lider. Är fortfarande inte helt såld på estetiken i den.

Omegan hade jag missat helt. Den var inte så dum den heller. Om jag letar fel så är nog yttre formen på vridringen lite för otraditionell för min smak (just nu) men kanske jag även lär mig tycka om den.

Den tidigare Orient Star hade jag faktiskt sett men glömde lägga med den i öppningsinlägget. Det var något med den som jag inte riktigt gillade. Hade nog lite med gångreservsvisaren att göra. Den senare dock, som Spindel visade såg faktiskt inte dum ut. Inte vad jag ursprungligen efterfrågade, men inte alls dum som sagt.

Longinesen var inte riktigt min kopp te kanske. Såg att de hade några andra också i bland annat Master Collection och Heritage men fastnade inte riktigt för dem heller.

Såg att man hos Sinn kan hitta inte mindre än 31 olika modeller med minst en extra tidszon. Men Sinn ligger ju också lite uppåt i pris.
 

HolyCrap

Omega
Vad får den kosta? Som svar på din fråga: Anledningne till att de inte är så billiga är att urverken behöver vara mer komplicerade när de är mekaniska OCH har GMT-funktion. Sen finns det ju kvartsklockor med GMT-funktion och då blir det billigare. SEIKO har ju släppt en hel del billigare med kineticurverket (kvartsregulerat, men en rotor laddar ett uppladdningsbart batteri).

Exempelvis SUN019 (typ $500)
<bild>

Får och får... jag är ju mest ute och stillar mitt spaningsbehov för tillfället så än så länge får de kosta lite som de vill (fast lägre är bättre). Jag tyckte jag redde ut att det inte var en särskillt komplicerad komplikation, eller hade du något att invända min mycket detaljerade beskrivning av hur enkel den är? ;)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Jag tyckte jag redde ut att det inte var en särskillt komplicerad komplikation, eller hade du något att invända min mycket detaljerade beskrivning av hur enkel den är? ;)
Det är inte en jättekomplicerad funktion för de modeller där 24 timmarsvisaren enbart är en slav som går med halva hastigheten, det är aningen mer komplicerat när den går att ställa separat, dock ej mer komplicerat än datum, precis som du själv resonerade. :)

Det som kan göra den komplicerad är om urverket skall vara lika tunt som en klocka utan komplikationen.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Zenith Captain Dual Time. Finns i nyskick strax över 30 från utlandet. Inte riktigt i det lägre prissegmentet, men väldigt prisvärt om du frågar mig.


Kan rekommendera den och är väldigt nöjd med min. Men tycker 30+ låter mycket, jag har för mig att jag gav runt 25 för min för något år sedan och att det var flera som låg i den prisnivån (så gott som oanvänd men "begagnad" från gråhandlare utomlans)

Men det är hur som helst en trevlig klocka.
 
Topp