Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sista chansen att rösta! Röstningen stänger 23:59 idag.

Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

GMT - hit me

Diskussion i 'Diskussion' startad av HolyCrap, 7 november 2014.

1. HolyCrap
    Trådstartare

HolyCrap Bonde

Som alla som någonsin satt sin fot (sina fingrar?) på klocksnack så har min klocksmak utvecklats och genomgått åtskilliga förändringar. Nästa steg tycks vara GMT. Tidigare hade jag ingen särskild åsikt men har börjat intressera mig lite för denna komplikation.

Vad jag vill veta är vad för snygga alternativ det finns där ute. Skulle gärna se vad som finns i det lägre prissegmentet, men hittills har jag egentligen inte hittat något snyggt där. Varför är det så? Är det för att GMT är någon sorts "finkomplikation" eller beror det på att jag misslyckats kapitalt i mitt sökande?

Angående komplikationen som sådan så måste det väl ändå anses vara en av de enklaste som finns. Enklare än datum skulle jag säga. En extra visare som rör sig hälften så fort som timvisaren (ett eller två extra hjul i urverket) och en vridring med 24 markeringar är ju allt som behövs. Sen finns det väl mer avancerade modeller där man kan ställa GMT-visaren i stället och kombinationer där man både kan ställa GMT-visaren och vrida ringen för 3 tidszoner.

Här är några som jag har hittat:

Glycine Airman 17 (med fler)

Seiko Flightmaster

Grand Seiko GMT

Orient <nånting> GMT

Glycine Airman är inte riktigt i min smak och kostar också en slant.
    Seiko Flightmaster tyckte jag såg intressant ut tills jag insåg att det var kvartsverk i den.
    GS GMT är riktigt fin, men kostar såklart.
    Orienten är inte heller riktigt i min smak tyvärr.

Sen finns det ju en annan GMT som jag har hört nämnas ett par gånger, den med prinsesskronan ;)
    Det är nog en av de som jag tycker bäst om rent estetiskt, och en av de prinsesskroneklockor som jag skulle kunna tänka mig ha som slutmål i mitt klocksamlande (jaja, vi vet alla hur det brukar gå med "slut"-mål, men nu förstår vad jag menar). Dock så faller även den på sin prislapp i dagsläget.

Så, finns det några "affordable" (ha-råd-mediga*?) GMT-modeller som ser bra ut (tänk 1675 eller GS) men som a) inte kostar en njure och b) inte är en rippoff (*host* Steinhart *host*) ?

*Tyda.se översätter affordable till prisvärd, men det är ju inte alls samma sak tycker jag.

Galaxxy och _jonte gillar detta.
  2. MJ24

MJ24 Friends of KS

Hamilton Khaki Navy GMT

3. san

san Borgare

GS GMT är fantastiskt snygg:

(Snodd från yonssons recension.)

Longines Conquest GMT (L3.687.4.56.6) kanske kan vara något? Den listar lite drygt 11 000 kr.

Bodén gillar detta.
  4. medinfoto

medinfoto Präst

Från:
    Borås
    Tycker Hamiltonen är förstörd av platsnamnen i vridringen.

Orient DJ02003W?
    dj02003w_1.jpg

Bifogade filer:

5. hedbrg

hedbrg Borgare

Fortis 24h? (Stulen bild)

_jonte gillar detta.
  6. Knight

Knight Borgare

Från:
    Stockholm
    Zenith Captain Dual Time. Finns i nyskick strax över 30 från utlandet. Inte riktigt i det lägre prissegmentet, men väldigt prisvärt om du frågar mig.

David Eriksson, MJ24 och Tobias Eriksson gillar detta.
  7. Holmqvist

Holmqvist Friends of KS

Från:
    Södraste Sverige
    Glycine eller GS är ju klart snygga klockor.
    GS skulle jag påstå ligger i det mellersta segmentet i prisväg.
    Hade tittat närmre på Glycine airman. :)

8. Magnlar

Magnlar Friends of KS

Från:
    Stockholm
    116710 GMTC

ImageUploadedByTapatalk1415354722.682406.jpg

vikgul och paradis gillar detta.
  9. Rock_N_Ron

Rock_N_Ron Friends of KS

Inte för det tillför tråden så mycket, men både Glycinen & Seikon var klart snygga! Luktar iofs. en del Rolex Explorer om båda. ;)

Resterande såg tyvärr inte mycket ut för världen enl. min smak...

Vad går en Glycine på begagnat? Känns inte den rätt "ha-råd-medig"?

10. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Vad får den kosta? Som svar på din fråga: Anledningne till att de inte är så billiga är att urverken behöver vara mer komplicerade när de är mekaniska OCH har GMT-funktion. Sen finns det ju kvartsklockor med GMT-funktion och då blir det billigare. SEIKO har ju släppt en hel del billigare med kineticurverket (kvartsregulerat, men en rotor laddar ett uppladdningsbart batteri).

Exempelvis SUN019 (typ $500)

11. medinfoto

medinfoto Präst

Från:
    Borås
    Min kostade 700 USD i riktigt fint skick (Airman 2000).

12. frere

frere Biskop

Från:
    Uppsala
    Ska det vara gmt ska det vara true gmt med individuellt ställbar timvisare (så länge vi inte snackar vintage förstås:)) och själv kör jag den här, perfekt semesterklocka:
    image.jpg

Bojke, vonhall, christian-h och 5 andra gillar detta.
  13. Dalomo

Dalomo Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Hur i precis hela världen får du Glycine Airman att ens föra tankarna till en Explorer? Vridring i stål med svarta siffror gör det till en Rolex?

Fin klocka men inte direkt var TS frågade efter kanske...

För att vara konstruktiv på något sätt kan jag väl tipsa om en annan Orient men i en något högre klass, Orient Star. Orient-Star-GMT-maxdart_net_09.jpg

vonhall och swedesoc gillar detta.
  14. F-L-P

F-L-P Borgare

Från:
    Uppsala

finns som sommarfräsh vit också.

Fergi, vonhall, Jonas.76 och 3 andra gillar detta.
  15. Rock_N_Ron

Rock_N_Ron Friends of KS

Du kanske har rätt... :D

Men liiiite gammel-Expolorer II-ig tycker jag allt att den är med den där stålringen, eller?
    Eller oxå är det för att jag så j-la gärna vill ha en gammel-Explorer II:a...

Hörru, Kolmårdstrollet (ping Jacob); upp med en bonusbild på din!

Dalomo gillar detta.
  16. medinfoto

medinfoto Präst

Från:
    Borås
    Bara FYI, Airman modellerna har haft samma stil sedan 50-talet. 1655 kom väl ut ett par årtionden senare.

uppkorkat gillar detta.
  17. Dalomo

Dalomo Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Tror det är lite som när man ska/har köpt ny bil så ser man samma modell överallt helt plötsligt. :)

18. Spindel

Spindel Biskop

Eller nya Orient Star med ett lite tråkigare "vanligt" utseende

image.jpg image.jpg

19. laketwig

laketwig Friends of KS

Från:
    Schaffhausen
    Skulle gå på en Airman, men jag är givetvis part i målet ;). Kanonklocka som går att hitta för strax under 10k, dvs i det lägre prissegmentet. Snygg, bekväm och rejält mycket för pengarna. Alternativbild till den i dagens fredagstråd:

Airman 2014-11-07 (2).jpg

MAK, paradis, vonhall och 2 andra gillar detta.
  20. medinfoto

medinfoto Präst

Från:
    Borås
  21. Jacob

Jacob Friends of KS

Allt för publiken! :D

image.jpg

paradis, Andersml, Jonulf och 5 andra gillar detta.
  22. sveol

sveol Borgare

Från:
    Solna
    Vostok. Biiiligt.

Billigt sa du? Steinhart har ju en kopia också :)

medinfoto gillar detta.
  23. HolyCrap
    Trådstartare

HolyCrap Bonde

Fin explorer där! Jag (som inte är en Rolexfanboy) hade inte sett den där varianten förut. Jag kanske låter dummare än vanligt, men jag trodde alla exporer hade arabiska siffror 3-6-9-12 vilket helt dödat modellen för mig. Kanske finns hopp för explorern ändå.

Glycine verkar få många röster här (eller viss support iaf). Får se om jag ändrar uppfattning vad det lider. Är fortfarande inte helt såld på estetiken i den.

Omegan hade jag missat helt. Den var inte så dum den heller. Om jag letar fel så är nog yttre formen på vridringen lite för otraditionell för min smak (just nu) men kanske jag även lär mig tycka om den.

Den tidigare Orient Star hade jag faktiskt sett men glömde lägga med den i öppningsinlägget. Det var något med den som jag inte riktigt gillade. Hade nog lite med gångreservsvisaren att göra. Den senare dock, som Spindel visade såg faktiskt inte dum ut. Inte vad jag ursprungligen efterfrågade, men inte alls dum som sagt.

Longinesen var inte riktigt min kopp te kanske. Såg att de hade några andra också i bland annat Master Collection och Heritage men fastnade inte riktigt för dem heller.

Såg att man hos Sinn kan hitta inte mindre än 31 olika modeller med minst en extra tidszon. Men Sinn ligger ju också lite uppåt i pris.

24. HolyCrap
    Trådstartare

HolyCrap Bonde

Tror bestämt att jag nämnde Steinhart i mitt öppningsinlägg ;)

sveol gillar detta.
  25. Affe

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping
    IWC Fliegeruhr UTC TZC Ref. IW3251, gillar jag skarpt, får tyvärr inte så mycket handledstid den förtjänar.

DSC_8839.JPG DSC_8826.JPG

Bojke, paradis, Jonulf och 2 andra gillar detta.
  26. HolyCrap
    Trådstartare

HolyCrap Bonde

Får och får... jag är ju mest ute och stillar mitt spaningsbehov för tillfället så än så länge får de kosta lite som de vill (fast lägre är bättre). Jag tyckte jag redde ut att det inte var en särskillt komplicerad komplikation, eller hade du något att invända min mycket detaljerade beskrivning av hur enkel den är? ;)

27. Spindel

Spindel Biskop

Det är inte en jättekomplicerad funktion för de modeller där 24 timmarsvisaren enbart är en slav som går med halva hastigheten, det är aningen mer komplicerat när den går att ställa separat, dock ej mer komplicerat än datum, precis som du själv resonerade. :)

Det som kan göra den komplicerad är om urverket skall vara lika tunt som en klocka utan komplikationen.

28. laketwig

laketwig Friends of KS

Från:
    Schaffhausen
    Du nämnde själv Sinn. En av mina favoriter är 6060, dvs den här (bild snodd från nätet):

Sinn 6060.jpg

Wastl gillar detta.
  29. Mw79

Mw79 Friends of KS

Från:
    Stockholm

Kan rekommendera den och är väldigt nöjd med min. Men tycker 30+ låter mycket, jag har för mig att jag gav runt 25 för min för något år sedan och att det var flera som låg i den prisnivån (så gott som oanvänd men "begagnad" från gråhandlare utomlans)

Men det är hur som helst en trevlig klocka.

30. Molle

Molle Kambei Kobra Kai

Bojke, krämbulle, saferide och 2 andra gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield