• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

GMT Master 2 och vattentäthet

Axiom

Panerai
2-Faktor
Jag tror det handlar om kannibalism som ni var inne på tidigare, en gmt klassad till 200/300m hade nog gjort att många "bara" köpte en gmt. Sen kanske det också är en kostnadsfråga? Det är lättare/snabbare/billigare att sätta en stämpel på 100m än 200m.
Sen tror jag som många andra att 200m inte är något problem whatsoever.
 

poormans

Rolex
ingen av de dykare jag känner skulle dyka med annat än dykdator så frågan är nog rent hypotetisk

av de få som jag träffat irl som faktiskt dykt i arbetet (comex) med rolex hade alla submariners eller seadwellers av uppenbara skäl

cheers
christian
 

mackman

Cartier
Som alla vet så har ju klockan 100m wr, MEN vad är grejen? Den har ju i princip samma konstruktion som subben. Tre packningar i kronan och superhuperdupertillsluten baksida med packning. Den borde ju lätt kunna klassas som 200m. Att den inte klassas som 300m är säkert kopplat till att alla professionella dykarklockor från Rolex ska ha He-valve, men varför inte klassa den som 200m, vilket den lär klara utan problem?

Ja, jag fattar att 100m funkar till fridykning, men är detta bara en marknadsploj för att man ska köpa både en subb och en gmt, eller finns det några tekniska hinder för att den skulle klara 200m?
gmt-master_ii_116719blroc_bs.jpg

GMT-Master-II-back.jpg
som jag uppfattar det är det så att som nu som t.ex GMT master, yacht master, breitling navitimer.
GMT mastern är en "flygarklocka" ingen dykarklocka och då skall rolex sätta en vattentäthets grej för att "visa" att det är en flygarklocka, samma med navitimern men den är bara 30m vattentät. det är bara en marknadsföringsgrej i min teori. Ni vet, dom målar upp stora grejer som typ "pilots choice" "instruments for professionals" osv.
lite störigt!
helkass på att förklara men hoppas att ni förstår.
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
@yonsson möjligt att jag är idiot, och/eller kass på att söka, men jag hittar inte tråden där du går igenom hur/vad som gör en klocka vattentålig!?? Bläddrat igenom 16 sidor med dina startade trådar men hittar fortfarande inte :sorry: Kan du vänligen visa mig i rätt riktning, please:angel:
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
@yonsson möjligt att jag är idiot, och/eller kass på att söka, men jag hittar inte tråden där du går igenom hur/vad som gör en klocka vattentålig!?? Bläddrat igenom 16 sidor med dina startade trådar men hittar fortfarande inte :sorry: Kan du vänligen visa mig i rätt riktning, please:angel:
Jag har inte startat någon tråd om det men har gett mig in i debatten några gånger. :)
https://klocksnack.se/threads/göra-klockor-vattentäta-i-efterhand.94833/page-2#post-2380249
Det kanske är detta du syftar på?
(Eller lyssna på poddavsnitten om dykarklockor)
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Jag har inte startat någon tråd om det men har gett mig in i debatten några gånger. :)
https://klocksnack.se/threads/göra-klockor-vattentäta-i-efterhand.94833/page-2#post-2380249
Det kanske är detta du syftar på?
(Eller lyssna på poddavsnitten om dykarklockor)
Tackar! Då har jag både att läsa och lyssna på:)
 

nissehult

Patek
2-Faktor
@yonsson möjligt att jag är idiot, och/eller kass på att söka, men jag hittar inte tråden där du går igenom hur/vad som gör en klocka vattentålig!?? Bläddrat igenom 16 sidor med dina startade trådar men hittar fortfarande inte :sorry: Kan du vänligen visa mig i rätt riktning, please:angel:
Det finns en (snart klassisk) diskussion i JLC-tråden där @yonsson och @Aurum delar med sig av kunskap. Den startar här och håller på i ett par sidor:

https://klocksnack.se/threads/jaeger-lecoultre-tråden.30658/page-78
 
Topp