Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

GMT > Sub? (vintage)

Diskussion i 'Diskussion' startad av Rock_N_Ron, 23 mars 2014.

1. Rock_N_Ron
    Trådstartare

Rock_N_Ron Friends of KS

Hej forumet.

Vad tycker ni? Är GMT "större" än Sub? Eller tvärtom? Ofta säger man ju att Subben är den optimala sport-Rollen som alla bör äga/ha ägt.

Jag började min sport-Rolle karriär med en hyfsat "ärlig" 5513 köpt här på forumet som jag gillat hela tiden & burit mycket. Till vardags till skjorta på kontoret & som beater på stranden/simhallen/i skogen. På länk eller på div. Nato.
    Köpte nyss en Pepsi-GMT (1675) & sedan den kom in i samlingen känns Subben aningen överflödig. För mig fyller dom samma funktion (jag dyker ju inte...) och GMT´n känns "kaxigare"/coolare med sin Pepsi bezel. Möjligheten att byta till en helsvart för en cleanare look finns ju oxå. Har kommit över min avesion mot datumbubblan oxå... :meh:

Vad tycker ni?

Lite bilder:

bild-77.JPG bild-78.JPG bild-79.JPG bild-80.JPG

2. JoberMan

JoberMan Politruk

Från:
    Minsk, Vitryssland
    De kompletterar varandra. Det går att ta sig fram här i världen på ett ben också, men varför skulle man vilja det? :)

Glidarn, Micke Ni, mrMyagi och 13 andra gillar detta.
  3. garfield

garfield Friends of KS

Båda är fantastiskt fina klockor, men jag håller med dig, GMTn är lite vassare. Men, som Joberman säger, om du inte måste välja bort någon så blir det väl bäst att behålla båda!

Rock_N_Ron gillar detta.
  4. JS

JS Friends of KS

De är lika men lite olika karaktär. Föredrar oftast vintage sub över vintage gmt, då subben känns lite "råare och tooligare" (och även diskretare på kontoret...)

Rock_N_Ron gillar detta.
  5. Omen

Omen Goldmember

Behåll båda, fantastiska ur men gmt:n smäller högst. [​IMG]

Criss Cross, Jakobb, newk15 och 13 andra gillar detta.
  6. B1884

B1884 Biskop

Från:
    Göteborg
    Tycker båda har sin plats i en samling! Riktigt fina båda två :)

Rock_N_Ron och Affe gillar detta.
  7. DrDre

DrDre Friends of KS

Jag tycker båda två är väldigt fina. Men om jag tvingades välja, så skulle jag behålla 1675:an och då köpt ett svart insert också så att du kan växla lite. Och visst, på ett vis så överlappar de ju varandra när det gäller användning, och då kanske det kan vara roligt att istället köpa något som mer kompletterar?

Rock_N_Ron gillar detta.
  8. Affe

Affe Una vida loca

Från:
    En annan del av Söping
    Håller med några här, dom kompletterar varandra så grymt! Båda din klockor är ju i mycket gott skick dessutom, och varför måste det ena utesluta det andra. Sitter du inte i sjön och är i behov av deg så behåll båda tycker jag.

Meeeeeeeen...om någon riktade en pistol mot huvudet på mig, bad mig välja en av dina klockor för att rädda resten av er KSare, så skulle jag nog välja GMTn den känns lite roligare som helhet, fast du lär bleka inserten lite ;) !!!

Uffe, Rock_N_Ron, Ernesto och 1 annan gillar detta.
  9. Boris Balkan

Boris Balkan Fark you!

SUB är coolare än GMT. Samtidigt saknar din SUB bubbla så i ditt fall om det var mitt beslut skulle jag ändå släppa SUBen om jag var tvungen.

10. Holmqvist

Holmqvist Friends of KS

Från:
    Södraste Sverige
    Enkelt löst! Sälj sub'en till mig. :)

Rock_N_Ron gillar detta.
  11. StarMan

StarMan Friends of KS

Från:
    Västerbotten
    De kompletterar varandra väldigt bra. Jag är dock en sucker for GMT Master så om jag tvingades välja hade jag valt den.

Rock_N_Ron gillar detta.
  12. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg
    Mycket svårt.

Subben tilltalar mig för att den är så enkel och klassisk i utförandet. Jag föredrar domat plexi, dessutom.
    GMT:n tilltalar mig för att den är lite "roligare" på alla sätt. Mer mångsidig.

LongCon, Rock_N_Ron, krämbulle och 1 annan gillar detta.
  13. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Köp ett svart inlägg och ett jubilee också till GMTN:n så kommer du inte sakna subben. :)

Mekmek, Rock_N_Ron, Omen och 1 annan gillar detta.
  14. KMS

KMS Friends of KS

Från:
    GBG
    Gillar GMT:en skarpt, föredrar färg.

Rock_N_Ron gillar detta.
  15. Ernesto

Ernesto Friends of KS

GMT är mer mångsidig, utseendemässigt:
    - Jubilee
    - Oyster
    - div. band
    - olika insert

Osv!

16. Fixoflex

Fixoflex Friends of KS

Från:
    Småland
    En DJ på det så är du hemma!

Rock_N_Ron gillar detta.
  17. easy rider

easy rider Dead Man Walking

Tror du fortfarande att suben från början kom med bubbla och att därför måste alla submariners ha det?
    Hur ska man annars tolka ditt resonemang ovan?

Samma sak med begreppet No Date sub. Det finns inte. Datum är en komplikation och inte ett standardval.

Compiss, yonsson och JS gillar detta.
  18. Bawkins

Bawkins Stadsbo

Gillar båda :)

Rock_N_Ron gillar detta.
  19. konkas

konkas Friends of KS

Gillar GMTn bäst.

Rock_N_Ron gillar detta.
  20. finnirgens

finnirgens Friends of KS

Som sagt kompletterar de varandra. I min värld, som är väldigt inskränkt och liten är just 5513 och 1675 de klockor som jag tycker är de finaste som gjorts. Möjligen att en 1680 skulle ersätta din 5513......

Rock_N_Ron gillar detta.
  21. Rock_N_Ron
    Trådstartare

Rock_N_Ron Friends of KS

Kul med så många åsikter.

Vi får se vad som händer... ;)

22. Rock_N_Ron
    Trådstartare

Rock_N_Ron Friends of KS

Jagar ju febrilt efter en Jubilee-länk...
    Verkar svårt att hitta en med korrekta änd-länkar för 1675, tyvärr.

23. Rock_N_Ron
    Trådstartare

Rock_N_Ron Friends of KS

bild-81.JPG

:D :D:D

Glidarn, newk15, andheg och 8 andra gillar detta.
  24. Rock_N_Ron
    Trådstartare

Rock_N_Ron Friends of KS

Jag "måste" inget... ;)
    De får vara kvar båda två tillsvidare.

Får jag tag på en Jubilee, så får de ju lite olika karaktär, oxå. Och jag gillar Subben på Nato!

25. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Det verkar bara vara jag som gillar subben bäst av de två. 1675, eller KS-klockan som jag brukar kalla den är ju såklart fin, men det känns som att man har sett den en hel del. Jag föredrar enkelheten hos subben, framförallt för att den saknar datum. Det blir ju inte mer "rolex" än en vintage-sub med målade index och utan datum.

Rock_N_Ron gillar detta.
  26. aleks

aleks Friends of KS

Jag föredrar GMT före Sub mest pga. mångsidigheten. Jag är en sån person som ledsnar snabbt och tror därför att Suben hade tråkat ut mig relativt snabbt medan du kan variera utseendet på 1675an lite mer än vad du kan göra med Suben.

Rock_N_Ron och Omen gillar detta.
  27. JS

JS Friends of KS

Rock_N_Ron gillar detta.
  28. Bauuer

Bauuer Borgare

Tycker GMT är klart bättre som enda klocka men ser man till en samling där mångsidigheten hos den individuella klockan minskar blir valet svårare.
    Jag har en gmt idag men är sugen på en vintage sub så jag säger att de kompletterar varandra, iaf för oss klocktokar!

Rock_N_Ron gillar detta.
  29. Guillbert

Guillbert Friends of KS

Jag vill ha en av varje. Personligen har jag bestämt mig för att börja med en sub :)

Rock_N_Ron, Aboynamedsue och jabla gillar detta.
  30. Sond

Sond Friends of KS

Visst konkurrerar de lite om samma position. Men två fantastiska klockor som man ändå kan ha och njuta av. Men att de är så lika gör att jag själv håller mig borta från en 1675 som jag verkligen skulle kunna tänka mig att ha. Men skulle inte bli förvånad om jag kommer ha en sådan ändå i framtiden.

Rock_N_Ron och jabla gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield