• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

gnisslande länk på batman

ludde28

Omega
Hallo,
nu har en länk på min batman börjat gnissla, vilket blir irriterande i längden.
(troligen mellan ändlänk och sista länken)
Är det något jag kan göra själv, eller ska man lämna in klockan till AD?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hallo,
nu har en länk på min batman börjat gnissla, vilket blir irriterande i längden.
(troligen mellan ändlänk och sista länken)
Är det något jag kan göra själv, eller ska man lämna in klockan till AD?
Antingen rengöra eller fetta in. Fett är nog den mest effektiva lösningen. Inget fel på länken i sig utan det kan hända på alla länkar.
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Hade likadant gnissel på min gamla Hulk. Pratade med Peter på Rob och det var helt normalt. Länkarna kan låta så i början tills man använt klockan ett tag och den naturligt "fettas in" av hudavlagringar och annat mumsigt.
 

ludde28

Omega
Är det vilket fett som helst? Just sista länken går inte skuva isär.
Är lite rädd att fett kan dra till sig smuts som i förlängningen kan skada länkhålet innuti.
(klockan är ca 2,5mån gammal)
 

Viktor.L

Cartier
2-Faktor
Min Ingy gnällde rätt bra om länken i början. Använde otroligt lite symaskinsolja som jag sen torkade bort, så den lämnade bara en liten hinna kvar på stiften mellan länkbitarna. Helt tyst därefter :)
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Symaskinsolja eller vilket smörjmedel som helst borde väl göra susen? Låsolja? 5-56 som man tar en droppe av?
 

Ninen79

Audemars
Gnisslade också på min gamla Hulk, kunde vara så att länken var ny. Helt normalt skulle jag tippa på.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Hade likadant gnissel på min gamla Hulk. Pratade med Peter på Rob och det var helt normalt. Länkarna kan låta så i början tills man använt klockan ett tag och den naturligt "fettas in" av hudavlagringar och annat mumsigt.

Håller med. Låt den vara. Fett kommer bara att binda smuts och bidra till stretch.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Jag brukar värma hjortronsylten och köra med lite vaniljglass. Måste dock vara på älta grädde och vanilj, inte sån där syntetskräp.
 

R0B

Panerai
Hallo,
nu har en länk på min batman börjat gnissla, vilket blir irriterande i längden.
(troligen mellan ändlänk och sista länken)
Är det något jag kan göra själv, eller ska man lämna in klockan till AD?
Hade exakt samma problem med min blnr i början. Har faktiskt inte reflekterat över att den slutat gnissla förän nu! :)

Har varken doppat den i sylt eller gnidit den mellan skinkorna. Så mitt tips är att ta det lugnt - gnisslet försvinner!
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Min Batman var likadan och när jag frågade runt så blev jag tipsad att doppa den i en burk med hjortronsylt. Jag lät den ligga där i fem minuter och efteråt sköljde jag av den noga med vatten och tvål och efter det var den tyst.
Jojo, hjortronsylt minsan... Fint skall det vara! :pompus:
 
Topp