• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Godkända Modeklockor?

morrism

Audemars
Modeklockor/parfymklockor är inget för en riktig entusiast? Vissa klockor är ändå rätt feta, fast ofta overpriced. Vad tycker ni?

Här är några som jag gillar, (med riktiga urverk)

Dior Chiffre Rouge (ETA 2824)
christian-dior-chiffre-rouge-rubber-steel-automatic-watch-gallery.png


Chanel J12 ( ETA2892-A2)
watch-of-the-week-chanel.jpg


Polo Ralph Lauren (Jaeger Lecoultre)
74_ralphlauren_safari_cm.jpg
 

morrism

Audemars
Desmond_Malone skrev:
Om jag köper en klocka som jag gillar och vill ha så är det för mig totalt ointresant om någon annan tycker att den är "kosher".
jag köper klockor för mig, till mig och inte för att få godkänt på "forumet"
Så summa sumarum gillar du klockan så köp!

Jag tror du missuppfattade lite, jag är inte någon spekulant på någon av klockorna, men jag tycker de ser helt okej ut, undrar bara vad folk här tycker om sådana här klockor, är de godkända som "riktiga" klockor eller är de fortfarande bara "parfymklockor"?
 
morrism skrev:
Desmond_Malone skrev:
Om jag köper en klocka som jag gillar och vill ha så är det för mig totalt ointresant om någon annan tycker att den är "kosher".
jag köper klockor för mig, till mig och inte för att få godkänt på "forumet"
Så summa sumarum gillar du klockan så köp!

Jag tror du missuppfattade lite, jag är inte någon spekulant på någon av klockorna, men jag tycker de ser helt okej ut, undrar bara vad folk här tycker om sådana här klockor, är de godkända som "riktiga" klockor eller är de fortfarande bara "parfymklockor"?

Ah ok!

För min del klickar inte designen på någon av dom
 
C

China

Guest
Gränsen är väl högst personlig?

Jag tycker nog att en del s.k. modeklockor spelar i samma division som många välkända varumärken med klockor i låg-mellanprisklassen, dessutom så har man många gånger samma tillverkare. Swatch Groups Endura, Seagull och Citizen har tillverkat det mesta. Har klockan ett vettigt verk och bra finish så brukar det inte vara några problem kvalitetsmässigt.

Och många av de större varumärkena började på samma sätt en gång i tiden, för att senare gå vidare till egen tillverkning.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Chanel kan knappast kallas vanlig modeklocka. De kör fina verk och även inhouse har jag för mig.
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
jag vet inte... jag har kanske gjort det enkelt för mig, eller använder cirkelresonemang... men för mig är det en "modeklocka" om det uppfyller samtliga av följande kriterier:

1. kommer från en tillverkare med mer koppling till kläder/accessoarer än klockor
2. inte innehåller något intresssant urverk (ett ok förfinat ETA räknas som intressant, så då är det ingen "modeklocka")
3. har utpräglade mode-designelement, dvs det går att se att det kommer bli kortlivat, eller är en helt helt ointressant efterapning, utslätat.

och tokstarka resultat på en punkt kan väga upp svagare på en annan... en vitPVD:ad Chanel är kankse en modeklocka även om det är ok urverk... men en Cartier Tank Quartz är ingen modeklocka (pkt 3.)
 

Josef B

Bestraffaren
morrism skrev:
Vem är det som köper dyra modeklockor? Inte gemene man, och de rikare köper väl något high end?

Faktiskt så är både Chanel och Hermes väldigt populära, flera av deras modeller kör med inhouse (Chanel modifierad ETA) och ovan bild på de båda är jävligt fina! Personligen så tycker jag att dessa modeklockor är de som är mer seriösa i sitt engagemang i sitt försök att vara respektabla klocktillverkare.
Hermes Dressage ligger runt 60k i stål och de i roséguld runt 180k. Om man tänker på urverket så är de faktiskt "high end". De görs exklusivt för Hermes och ägs av Parmigiani och Hermes.
Har själv försökt hitta ett band från Hermes i orange så att den matchar mitt Hermesbälte :mrgreen:
 
C

China

Guest
NiklasArvid skrev:
jag vet inte... jag har kanske gjort det enkelt för mig, eller använder cirkelresonemang... men för mig är det en "modeklocka" om det uppfyller samtliga av följande kriterier:

1. kommer från en tillverkare med mer koppling till kläder/accessoarer än klockor
2. inte innehåller något intresssant urverk (ett ok förfinat ETA räknas som intressant, så då är det ingen "modeklocka")
3. har utpräglade mode-designelement, dvs det går att se att det kommer bli kortlivat, eller är en helt helt ointressant efterapning, utslätat.

och tokstarka resultat på en punkt kan väga upp svagare på en annan... en vitPVD:ad Chanel är kankse en modeklocka även om det är ok urverk... men en Cartier Tank Quartz är ingen modeklocka (pkt 3.)

Jag resonerar på ungefär samma sätt, s.k. modeklockor är klockor från varumärken som inte har någon egen tillverkning eller ens egna designer i vissa fall. Som regel populära designer tillverkade av ett private label, och i de lägre prisklasserna.
 

_jonte

Patek
I vilken kategori hamnar Bulgari? Tror/trodde det var ett s.k. modemärke, men deras klockor verkar uppskattade och har sett dem i skylten hos Bergströms.
 

Clocksauce

Cartier
Ralph Lauren är ju en del av Richemont så dom har ju tillgång till ebauches från JLC och IWC. Sedan finns det ju överpriced skit som Hugo Boss, Gant, osv där du får mineralglass trots priser på över 4000kr, osv.

Jag älskar faktiskt Bulgaris designspråk. Dom gör ju inhouse urverk till sina dyrare ur och gör ju en del riktigt coola pjäser.. Kolla bara den här!

[video]http://www.youtube.com/watch?v=AZeD-sHKKx4[/video]
 

Josef B

Bestraffaren
_jonte skrev:
I vilken kategori hamnar Bulgari? Tror/trodde det var ett s.k. modemärke, men deras klockor verkar uppskattade och har sett dem i skylten hos Bergströms.

Har inte tänkt Bulgari som jätteseriösa men nu när man tittar lite extra på historian så har de lite kul måste jag säga och jävligt dyra. Men just när det gäller sk modeklockor så vet jag inte om de är i kategori som stora klädmärken som Burberry, Gant, Armani, Ralph Lauren osv, dyra klockor men inget roligt under huven. Men helt klart så håller jag Bulgari högre än dessa.
Hur ser man då på Cartier som är i samma nisch som Bulgari, smycken och accessoarer?
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Jag tänker Gant och quartz när jag hör ordet modeklocka, inte Hermes med inhouse (till exempel).
 

Josef B

Bestraffaren
Sedan kan man göra en helomvändning och ställa frågan, om Rolex, Omega, Glashutte, Lange osv, skulle börja seriöst med handväskor skulle de vara i samma kvalité som Hermes och Louis Vuitton? Och skulle man köpa dem i tron att man ska få bra grejer? :)
 

DrDre

Patek
_jonte skrev:
I vilken kategori hamnar Bulgari? Tror/trodde det var ett s.k. modemärke, men deras klockor verkar uppskattade och har sett dem i skylten hos Bergströms.

Jag skulle inte vilja benämna Bulgari modeklocka. Visst är Bulgari mest kända för exklusiva juveler, men steget mellan dresswatches och smycken är ju inte så långt. Och man har ju faktiskt tillverkat sin mest kända modell (den där med Bulgari-Bulgari på ringen) i över 35 år, så den förtjänar väl snarast att kallas klassiker.

Ett modemärken som inte tagits upp ovan men som gör väldigt snygga klockor är ju Zegna (som väl började sin verksamhet som väveri?). Tror att det var GP som förser dem med urverk.
 

_jonte

Patek
Josef B skrev:
_jonte skrev:
I vilken kategori hamnar Bulgari? Tror/trodde det var ett s.k. modemärke, men deras klockor verkar uppskattade och har sett dem i skylten hos Bergströms.

Har inte tänkt Bulgari som jätteseriösa men nu när man tittar lite extra på historian så har de lite kul måste jag säga och jävligt dyra. Men just när det gäller sk modeklockor så vet jag inte om de är i kategori som stora klädmärken som Burberry, Gant, Armani, Ralph Lauren osv, dyra klockor men inget roligt under huven. Men helt klart så håller jag Bulgari högre än dessa.
Hur ser man då på Cartier som är i samma nisch som Bulgari, smycken och accessoarer?
Cartier ser jag som ett Klockmärke med sina klassiker som de tillverkat sedan tidigt 1900-tal Har de kanske gjort den omvända vägen; dvs en klocktillverkare som även gått in på mode?
 
Modeklockor för mig är:

Gant
Micheal Kors
CK

osv+...

Sedan har vi märken som

Cartier
Bulgari
Chopard


Dom är riktiga klockmärken men som börjat med smycken...

En tredje kategori är dom high end modemärken som numera börjat med klockor och som slänger i riktigt fina verk...

Hermés
Chanel
Louis Vuitton


Om dom fortsätter så kommer nog dom hamna i kategorin tillsammans med, Cartier, Chopard och Bulgari men det tar nog ett +10tal år...

mina2c
 

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
7 glada laxar så är den din. Kanske finns en nödsändare i den som kan nyttjas när man står i telefonkiosken och glömt ombyte.

1513340_web.jpg
 
Topp