• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Godkänt trycktest, men ändå inte badsäker?

_jimmyT_

Cartier
2-Faktor
Har bokat in en resa till varmare breddgrader med familjen, och ville då vara säker på att min Aerospace håller tätt vid eventuellt bad. Lämnade in den hos en AD för trycktest och den var tät enligt personalen, fick dock frågan om det är mer än ca 4år sen den täthetservades för i så fall kunde de inte rekommendera bad.

Behöver alla packningar bytas vart fjärde år för att den ska vara tät? Och det är endast då man kan lita på trycktestet?

Vad är en tråd utan bild, skickar med en på resultatet :pompus:

IMG_3021.JPG
 

Allan Ballan

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Bytta packnigar rekommenderas att göras med jämna mellan rum. Tror de sa så för att informera dig att det kan vara dax så det inte kan ske någon olycka innnan nästa års trycktest.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Du kan lita på trycktestet nu, men om du inte byter packningarna kan ingen garantera att de håller en vecka till eller tre år. Packningar blir torra och tappar sin elasticitet med tiden så de behöver bytas med nämna mellanrum. Bättre är om du lämnar in den för service om du vet att det är dags. Då byter de packningar. Trycktesten som ingår vågar du förlita dig på längre med nya packningar än med de gamla torra.

EDIT: sen återstår frågan hur länge en packning håller. Personligen tror jag det är 10 år. Kortare om du rengör klockan med medle som torkar ut gummi, som t. ex. Yes diskmedel.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
?

Hurru! En klocka kan vara tät i torrt tillstånd men ändå läcka i vått tillstånd. Gamla packningar kan knasa om man exempelvis är i kallt klimat och hoppar i varmt vatten. Det finns mycket som kan gå snett trots att klockan klarar ett torrt trycktest, speciellt med kronkonstruktionen som en Aerospace har (där kronan kan snurra och tryckas in obehindrat).

Med det sagt hade jag badat. :)
 
Senast ändrad:

Broke

Omega
2-Faktor
?

Hurru! En klocka kan vara tät i torrt tillstånd men ändå läcka i vått tillstånd. Gamla packningar kan knasa om man exempelvis är i kallt klimat och hoppar i varmt vatten. Det finns mycket som kan gå snett trots att klockan klarar ett torrt trycktest, speciellt med kronkonstruktionen som en Aerospace har (där kronan kan snurrad och tryckas in obehindrat).

Med det sagt hade jag badat. :)
1+ per bar tänkte jag :pompus:.
Men det är klart är man osäker och inte är frekvent i vatten och byter efter rutin så skulle jag bytt packningar inför en badsemester om jag inte gjort så på 4-5 år.
Men sen kanske det är en sak de påpekar/varnar/tipsar om i och med att testerna görs torra. Jag hade inte vågat lämna garanti.
 
testerna görs torra. Jag hade inte vågat lämna garanti.

Hade absolut ingen aning att testerna görs torra? Är inte det så dem har lite vatten och sen när lufttrycket blir högre så bubblas det då avbryts.

Har ingen aning att klockorna testas torrt, har bara tyvärr tittat på Youtube ang. Tester och sånt. Har aldrigt tänkt på detta, klarar klockan av testet så kör jag på typ...

Blir en tanke i framtiden!
 

Broke

Omega
2-Faktor
Gör nog ingen skillnad. Aerospacen är känt för sin icke badvänliga kronlösning.
Perfekt läge att införskaffa sig en badklocka.
Lite OT: Aldrig ägt någon aerospace. Men varit nära. Är den dålig rent konstruktionsmässkgt eller är det på grund av ökat slitage/stress på tex packning för att man använder den mer frekvent?
.
 
Bada inte med en Aerospace.
De som säger att packningar håller i tio år snackar i nattmössan och vet inte vad de talar om.
Ja, de kan i exemplariska fall där klockan omhändertagits utomordentligt väl, men i 99/100 fall så är de inte jättetäta efter tio år.
Det finns en anledning samtliga packningar ska bytas varje gång klockan plockats isär.

Bada inte med klockor utan skruvkrona eller gängat bakboett/bakboett med skruvar.
Som tidigare nämnt av @yonsson så är ett trycktest utfört under optimala förhållanden och godkänt TT för 10 bar är inte en garanti för att klockan är badsäker utan att ha bytt packningar och fått ett uttalande från en urmakare som är certifierad för märket.
 

Strimlaren

Cartier
2-Faktor
Hade absolut ingen aning att testerna görs torra? Är inte det så dem har lite vatten och sen när lufttrycket blir högre så bubblas det då avbryts.

Har ingen aning att klockorna testas torrt, har bara tyvärr tittat på Youtube ang. Tester och sånt. Har aldrigt tänkt på detta, klarar klockan av testet så kör jag på typ...

Blir en tanke i framtiden!
Finns båda varianterna alltså torrt/vatten.

Bada inte med en Aerospace.
De som säger att packningar håller i tio år snackar i nattmössan och vet inte vad de talar om.
Ja, de kan i exemplariska fall där klockan omhändertagits utomordentligt väl, men i 99/100 fall så är de inte jättetäta efter tio år.
Det finns en anledning samtliga packningar ska bytas varje gång klockan plockats isär.

Bada inte med klockor utan skruvkrona eller gängat bakboett/bakboett med skruvar.
Som tidigare nämnt av @yonsson så är ett trycktest utfört under optimala förhållanden och godkänt TT för 10 bar är inte en garanti för att klockan är badsäker utan att ha bytt packningar och fått ett uttalande från en urmakare som är certifierad för märket.

Jag har ingen urmakare som är certifierad för Omega i närheten, men vilken urmakare som helst borde väl kunna öppna den och se om packningarna ser kassa ut, eller? Frågar dig eftersom jag misstänker att du har koll :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Perfekt läge att införskaffa sig en badklocka.
Lite OT: Aldrig ägt någon aerospace. Men varit nära. Är den dålig rent konstruktionsmässkgt eller är det på grund av ökat slitage/stress på tex packning för att man använder den mer frekvent?
.
Dels slits packningarna snabbt för att kronan leks med och dels är det en dålig konstruktion eftersom du både kan trycka in, dra ut och snurra kronan enkelt/av olyckshändelse.

Skruvad krona är inget måste men fyller ju ändock en funktion.
 

Wheelie

Cartier
Det kanske är annorlunda i klockvärlden !

Men i den värld jag spelar i så betyder "test godkänt" att produkten klarat det den ska göra. I detta fallet är kravspecen "Jag undrar om min klocka klarar en simtur i azurblått saltvatten med en estimerad temperatur av 26.8 grader celsius" - Svaret är "Test godkänd 1" och "test godkänt 2"

Min slutsats - Låt klocka få njuta av lite semester den med och använd den till det den är gjord för. Att användas, nötas och vara med där det händer ! - Den klarade ju testet, nu är det väl upp till bevis !
 
Finns båda varianterna alltså torrt/vatten.



Jag har ingen urmakare som är certifierad för Omega i närheten, men vilken urmakare som helst borde väl kunna öppna den och se om packningarna ser kassa ut, eller? Frågar dig eftersom jag misstänker att du har koll :)

Skicka den till närmaste AD, maila dem så borde de oftast stå för frakten.
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Är trycktestet godkänt, ok, så är det klart att du ska utnyttja den till fullo. Du köpte väl den ej för att ligga på en sammetskudde i bankfacket? Use your shit, man kan tyvärr inte förutse framtiden. Men vill du vara extra säker så lämna in den enligt rekommendationerna från AD så lär du åtminstone vara redigt säker på att den pallar trycket. Vad ligger en sådan service på? 500-1500kr?
 
Det kanske är annorlunda i klockvärlden !

Men i den värld jag spelar i så betyder "test godkänt" att produkten klarat det den ska göra. I detta fallet är kravspecen "Jag undrar om min klocka klarar en simtur i azurblått saltvatten med en estimerad temperatur av 26.8 grader celsius" - Svaret är "Test godkänd 1" och "test godkänt 2"

Min slutsats - Låt klocka få njuta av lite semester den med och använd den till det den är gjord för. Att användas, nötas och vara med där det händer ! - Den klarade ju testet, nu är det väl upp till bevis !

Mja, klockbranschen är ju lite udda.
Jag förstår ditt tänk men riktigt så "vattentät" är det inte. Du får skylla dig själv om du badar med en pilotklocka som inte är tänkt som dyk/vattenorienterad klocka, oavsett om den i teorin ska klara 10 bar eller inte. Inge skruvad krona = jag avråder starkt att bada med den, i synnerhet just denna modell med tanke på konstruktionen kring kronan som @yonsson förklarade. Detta kommer från mig som urmakare, men du gör som du vill!
 
:) ta av klockan och lägg i hotell rummet i kassa skåpet och bada. Säker och bra. Men klarar den test, tuta och köra. Det är ju verktyg.
 

Wheelie

Cartier
Mja, klockbranschen är ju lite udda.
Jag förstår ditt tänk men riktigt så "vattentät" är det inte. Du får skylla dig själv om du badar med en pilotklocka som inte är tänkt som dyk/vattenorienterad klocka, oavsett om den i teorin ska klara 10 bar eller inte. Inge skruvad krona = jag avråder starkt att bada med den, i synnerhet just denna modell med tanke på konstruktionen kring kronan som @yonsson förklarade. Detta kommer från mig som urmakare, men du gör som du vill!

Det är du som är yrkesman, jag köper dina argument rakt av !

Fråga....

Är beteckningarna på klockorna så huggna i sten att de inte går att förtydliga, de är faktiskt för icke insvurna svårtolkade. Det borde inte stå "100m" det borde stå "10bar". Det är för en vanlig kund svårt att förstå att "100m" och "godkänt trycktest ner till 10bar" inte skulle innebära att det är något annat än helt OK att ta en simtur ner till kanske max 2 meters djup. De flesta kan inget om konstruktioner av skruvkronor, de läser en text på klockan som säger 100m och ser text på en lapp som säger 10 bars tryck = Godkänd

För dig som urmakare kanske det är självklart att så inte är fallet, men för en vanlig kund !?!

När jag skriver användarinstruktioner på mitt jobb så testar jag dem alltid på flera personer som aldrig startat upp en liknande maskin. Då ser jag var i texten jag får förtydliga och vilka fackord jag måste ta bort och ersätta med "vanlig" svenska. När texten passerat denna nivå är den färdig att trycka. Att skriva en användarmanual för den redan invigda är inte svårt, att skriva en manual för en person som aldrig hanterat en maskin innan är däremot en utmaning. Det får inte vara FÖR lätt, då känner läsaren sig kränkt. Det får heller inte vara för svårt, man får hitta den fina linjen helt enkelt.

Går man upp en nivå och skriver för avancerade användare så SKA man använda fackuttryck och termer. Dock inte för att de invigda ska ha svårt att hänga med, utan för att sålla bort de personer som inte har ingående kunskap. Att på ett "fint" sätt få dem att begripa att det inte är någon mening att fortsätta läsa texten (och att de inte förstår att det egentligen var riktat till just dem).
 

Cryssarn

Rolex
Bada inte med en Aerospace.
De som säger att packningar håller i tio år snackar i nattmössan och vet inte vad de talar om.
Ja, de kan i exemplariska fall där klockan omhändertagits utomordentligt väl, men i 99/100 fall så är de inte jättetäta efter tio år.
Det finns en anledning samtliga packningar ska bytas varje gång klockan plockats isär.

Bada inte med klockor utan skruvkrona eller gängat bakboett/bakboett med skruvar.
Som tidigare nämnt av @yonsson så är ett trycktest utfört under optimala förhållanden och godkänt TT för 10 bar är inte en garanti för att klockan är badsäker utan att ha bytt packningar och fått ett uttalande från en urmakare som är certifierad för märket.
hur är det med dykare som klarar testet? säg att man har köpt en begagnad, är det bäst att byta packningar för säkerhets skull?
 

_jimmyT_

Cartier
2-Faktor
Det blev bra liv i tråden. Tackar för alla kloka tips, om allt från att bada till att inte bada. Jag tyckte tipset med att införskaffa sig en klocka till känns som en bra lösning. Då har jag en ny anledning att utöka, och frugan slipper få psykbryt när jag utsatt Aerospacen för allt för högt vattentryck pga alla snabba rörelser i barnpolen när jag jagat minstingen.

Då kommer min nästa fråga, vad har vi för hyfsat billiga (under 1000-lappen) vattentäta klockor, gärna digital max 43mm, lite svag är jag för Casios A168WA som dock är icke-vattentät?
 

_jimmyT_

Cartier
2-Faktor
Är trycktestet godkänt, ok, så är det klart att du ska utnyttja den till fullo. Du köpte väl den ej för att ligga på en sammetskudde i bankfacket? Use your shit, man kan tyvärr inte förutse framtiden. Men vill du vara extra säker så lämna in den enligt rekommendationerna från AD så lär du åtminstone vara redigt säker på att den pallar trycket. Vad ligger en sådan service på? 500-1500kr?
Nej, någon sammetskudde i bankfacket var inte tanken, dock är tanken att den skall hålla över tid, så är det stor risk för att den tar in vatten så kan jag tänka mig att använda den på land till alla aktiviteter som man kan tänka sig.

2300kr skulle de ha för täthetsservice...
 
Topp