• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Godnattsaga - Apans första år.

Apansson

Torpare
Då ska vi se. Imorgon bör jag kliva upp på hyllan om jag inte gjort gudarna på Valhall allt för arga under detta år, och jag känner att det kan ju vara bra att en av dryga tretusen poster kan innehålla något sorts försök till kvalitetsunderhållning i alla fall.

Jag tänkte berätta lite vad som hänt under det gångna året, samt leverera lite bilder som ni säkerligen sett förut, samt lite bakgrundshistorier som jag nog varit för lat för att skriva ned.

Vem är jag då? Jo, en lätt psykotisk 22-årig grabb uppvuxen i Stockholms västra förorter, närmare bestämt Hässelby. Idag tyvärr i exil söder om söder. Jag knegar med att sälja och skruva cyklar åt medelålders lätt korpulenta män och försöker leka börshaj på fritiden. Har även nu fått för mig att börja studera ekonomi, det är halvkul på sin höjd. På fritiden tycker jag om att sprätta pengar och spela datorspel.

För numera dryga året sedan fick jag någon knäpp att jag bestämt skulle ha en fin klocka. Jag tror att det var för att Adam Savage från Mythbusters visade att han hade en Planet Ocean, och nog fan tänkte jag att "han är ju en jävla rolig tjomme, en sån borde jag också ha!"
Lätt chockad blev man när man såg priserna, tanken blev väl "vad i helvete, 40 papp och uppåt för en jävla klocka?!". Dagarna och veckorna gick, jag spanade på lite modeller och prövade mig fram, och till slut stod jag ju där som ett jävla fån och spenderade typ 3 månaders lön på en klocka.
Jag minns hur jävla trött jag var i armen efter att ha haft den på mig en hel dag, tyngden var ju något helt sanslöst när man inte burit armbandsur tidigare i livet.
image8.JPG

image4.JPG

image2.JPG

Omega Planet Ocean, 42mm, orange bezel. Co-axial caliber 8500 snurrar på här inne. Gedigen, tung, krallig. Pröva en om ni inte redan gjort det - och våga färg!

Häpp. Här satt man och var konung över världen med ett lyxföremål utan dess like i sin ägo. Som många andra här trodde jag att man skulle nöja sig där...men icke. En snabb googling på "forum klockor" ledde den unge apan in till klocksnack. Vilken jävla dårskap. Likt förbannat sugs man in i nörderiet, precis som i allt annat man intresserar sig för så går det ju absolut inte att ta saker med måtta.
Det surfas runt, jag förstår verkligen inte grejen med RÅLIX, jag tycker ju självklart att jag är så jäkla mycket häftigare som vågar vara lite annorlunda och köra på en Planet Ocean istället för en Submariner (det tycker jag fortfarande om vi pratar moderna subs, förresten! :D)

Men det här med dressklocka, det vore väl något? Jomenvisst, nog fan finns det några slantar över till något sånt. Funderingarna blev starkare, mitt i detta kom en tripp till New York över nyår. Här besöktes en hel del klockbutiker, framförallt Omegas, eftersom det kändes som att Omega helt klart var min grej.
Jag fick span på en dressklocka som jag ville köpa, men när jag kom hem till Sverige igen visade det sig att den tagits ur produktion och Rob Engström inte kunde få tag på den. Ve och fasa, den var ju så läcker med den där sunbursttavlan.

Valet föll på att gå till gråhandlare - den här storyn har ni säkert läst. Kortfattat kan vi säga så att jag beställde klockan, gråhandlaren i fråga bytte VD, gick igenom rekonstruktion etc etc (tur att man betalade med paypal). Efter jävligt många veckor kom paketet, så var det fel färg på guldet och fel färg på urtavlan. Roligt värre.

Här köptes dock ett substitut som gick att få tag på, jag trodde att "nu jävlar, nu är man ju klar".
S4nR2TU.jpg

Rätt risig bild, men det är en Omega De Ville Prestige, 39.5mm i gulguld med en riktigt läcker blå tavla. Inuti tickar Omegas co-axial 2500 högt och ljudligt. Egentligen hade jag nog inte velat sälja denna.

Alla problem lösta. Apan var lyckligast i hela världen, han hade två grymma klockor som skulle ta honom igenom alla sammanhang utan problem, och det fanns väl ändå ingenting inom rimliga gränser som skulle kunna locka hans intresse?

Mjääääääääääeh.
Låt oss säga såhär - det dök upp ett HYFSAT intressant objekt på marknaden, ett objekt som är högintressant för en bortskämd liten snorunge till förortsstekare som apan. De Villen fick ryka snabbt som attan till en relativt stor förlust(aj), men jag känner att det verkligen var värt det för vad som skulle komma - men jävlar vad pank man blev på leksakskontot.

Guld, diamanter, rolex. Ni vet ju naturligtvis vad jag pratar om.
image1.JPG

Keep it casual. Pumasneakers, levis, hilfiger-tröja. Guldrolex med is. Hmm.
image6.JPG


image3.JPG

Rolex Day-Date, referens 18038 från 1985. 18k gult guld, presidentlänk med dolt spänne, en s.k. "Degradee-stella" eller "Vignette"-tavla med en ytterst speciell briljantsättning bestående av 48 stenar. Tavlan är grymt ovanlig och svårsökt då den med denna briljantsättning inte har något speciellt namn. Aurum har skrivit många fina ting om detta utsökta lilla ur om ni vill läsa mer.
Vad gäller själva affären så var min kära PO en delbetalning i det hela, men den saknade jag för mycket och köpte tillbaka - man måste ju ha en stålis.

Här står jag alltså idag, med en klocka som garanterat är GTG-värdig och får både initierade och oinitierade att höja på ett ögonbryn eller två. Den är sjukt vulgär vilket jag verkligen gillar. Den så kallade "håll käften-faktorn" är hög. Klockan fungerar precis lika bra till en skarp kostym som till en sliten t-shirt och shorts.

Klockan är fantastisk. Jag har lärt mig under detta år att det här uttrycket "keeper" inte är något man hymlar med - men den här är nog fan en keeper. Om inte Omen skulle få för sig att sälja sin nya 118206 då, det är väl den ultimata drömmen, men den känns ouppnåelig just nu. Tavlan känns enormt mångsidig, jag hoppas att jag lyckas visa det på bilderna hur ljuset kan få den att framstå som väldigt djupt blå, eller nästan ljusblå. Ett fantastiskt hantverk. Lumen har tyvärr givit upp för länge sedan, och cyklopen har ingen antireflexbehandling - något jag kanske saknar, men man får ta det för vad det är. Boetten ser nästintill opolerad ut, man ser stor skillnad på ändlänkbitarna och luggarnas höjd, något som tyder på att det finns gott om guld kvar.

Jag har insett efter ett år i denna galenskap att detta bara är början - men jag tycker ändå att jag haft ett hyfsat kaosigt första år i denna värld, naturligtvis finns det folk här som är betydligt värre.
Drömmar finns, det kommer bli en hel del klockor till slut om jag känner mig själv rätt, jag är helt värdelös på att ta saker med måtta. Det kan bli dyrt i den här världen.

Imorgon kliver jag alltså upp på hyllan. Helknas.
Jag vill bara passa på att tacka våra kära admins för det underbara jobb som görs, samt att tacka alla er medlemmar för de timmar av underhållning ni erbjuder genom fantastiska skriverier, fylletrådar, paketöppningar, bilder, hemmabyggen, fönsterreparationer, roadtrips och alla andra jävla galenskaper som ni har för er. Det är ett privilegium att få vara del av denna galenskap som kallas Klocksnack.

Väl mött!
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Härlig resa och kul att du klämde till på en såpass dyr klocka direkt från att inte ha haft armbandsur till en PO.. Den Rolexen är förövrigt precis som du skriver en keeper. så ruggigt grym! Då jag är född -85 så vill jag höja armen och säga att får du för dig att sälja den där keepern så ha mig gärna i åtanke. Det lär bli dyrt men för fan, man måste unna sig nått ibland :D

Vi ses i dimman :)
 

sweedee

Cartier
Underhållande text! Och om vi bortser ifrån personliga åsikten om "stenar" så är Day-daten riktigt nice den med!

Antingen knegar du cyklar åt välbärgade män eller så har marknaden varit snäll med dig? hehe.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Jag har fått äran att klämma på din Rolle i riktiga livet och den ser vulgärare på bild än vad den är i verkligheten. Så den ska du bära med stolthet och är det någon som retar sig på dig på grund av klockan så är det deras problem. Grattis på 1 årsdagen!
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Bra jobbat Apansson, klart du skall behålla klockorna du köper! Det är ju det som är sporten att behålla dom man har köpt och utöka samlingen. Bra skrivet också och trevliga bilder! Lycka till med samlandet ;)
 

Apansson

Torpare
Tycker denna låt passar in bra i den här tråden.


Massa grattis till första året!

Hahahaha. Det var du som sade det, självklart kan jag leva med att ha detta som min themesong! ;)
Bra jobbat Apansson, klart du skall behålla klockorna du köper! Det är ju det som är sporten att behålla dom man har köpt och utöka samlingen. Bra skrivet också och trevliga bilder! Lycka till med samlandet ;)
Jo, vi får väl se hur det blir med den saken. Just nu känns det som en in-en ut är det som gäller...fattig student :(
 
Topp