Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Good & bad vid fel

Diskussion i 'Diskussion' startad av ludde28, 14 maj 2015.

  1. ludde28
    Trådstartare

    ludde28 Bonde

    Inlägg:
    192
    Från:
    Sthlm
    Jag tycker att man vid valet av en säljare ska titta mer på hur hanterar denna situation vid fel på vara.
    Oftast läser man: xxx är bra, har handlat ofta från xxx. Aldrig nåt strul.
    Det betyder egentligen inget, då 99% av köpen är "strulfria" och därmed är de alla "good" guys.
    En säljare kan ha 1000-tals likes då han ex. hade tur att alla hans klockor var helt felfria.

    Vid affär # 1001 leveras en "strul" klocka (behöver inte vara säljarens fel).
    Det är först när strulet tillkommer som man kan skilja agnarna från vetet.

    För mig är det viktigare att veta hur säljaren hanterar detta.
    Borde det inte finnas en särskild tråd (good/bad) som avhandlar detta.
     
  2. KenKun

    KenKun Biskop

    Va?

    Om det strular, så gör man väl ett nytt inlägg i personens Good/Bad tråd...
     
  3. hedbrg

    hedbrg Borgare

    Inlägg:
    730
    Håller med kenkun. Även om den struliga affären avslöjar mer om en säljare så är det en bra referens att få med alla goda köp med. En medlem som sålt 100 dinkor känns säkrare än en som inte sålt något.
     
  4. BadkarsPiraten

    BadkarsPiraten Biskop

    Inlägg:
    4.062
    Från:
    Ulricehamn
    Men det kanske inte har strulat än så länge, så då finns det ju inget good guy/bad guy där det har skrivits om strul.

    Säg såhär, jag säljer 100 klockor.
    Alla kommer fram som lovat och köparna är nöjda. Då får jag 100 stycken "Inget strul, säljaren sålde det han lovat, rekommenderas" förutsatt att 100% av dessa 100 köpare faktiskt lägger en goodguy/badguy på mig.

    Men om jag istället säljer 100 klockor varav en strular.
    Låt säga, posten tappar bort den och när posten efter 3 veckor hittar den och ger den till mottagaren så visar det sig att klockan inte kan dras upp.
    Om den såldes så av mig eller om posten gjorde det kan vi låta vara i det fria.
    Om jag då vägrar ta tillbaka den, då får jag ju en bad guy.
    Om jag tar tillbaka den och återlämnar pengarna eventuellt gör upp en deal som får båda parterna nöjda, då får jag ju en goodguy.

    Dock, så tycker jag då faktiskt att köparen, när han lägger sin goodguy på mig (eller badguy) berättar processen vid eventuellt strul.
    Det är nog det jag tror du menar, att när man lägger den och något har strulat så kan man skriva hur man tyckte att säljaren hanterade problemet.

    Men det är många som har sålt 100 tals saker utan problem, och vissa kan bara sälja 1 pryl med massor av problem.
     
  5. Aboynamedsue

    Aboynamedsue Friends of KS

    Inlägg:
    4.505
    Från:
    O
    Nu är det väl ändå väldigt få affärer här på forumet som strular och ännu färre där köpare och säljare inte kommer överens i slutändan.
    Skulle tro att 99% av dessa beror på otydlighet när affären görs upp.
     
  6. wayne

    wayne Friends of KS

    Inlägg:
    3.560
    Jag förstår ungefär vad TS menar.

    En bra säljare/leverantör ska kunna hantera en reklamation utan en massa tjafs och ifrågasättande, trots att det är allt som oftast handlar om handhavandefel av kunden;)

    Att bygga upp ett gott förtroende tar åratal, att rasera det tar några sekunder.
     
    JohnDoe gillar detta.
  7. yonsson

    yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

    Inlägg:
    28.389
    Från:
    GBG
  8. ludde28
    Trådstartare

    ludde28 Bonde

    Inlägg:
    192
    Från:
    Sthlm
    TimJohansson

    Det är precis så jag menar.

    "Skit happens" som man säger, men om säljaren hanterar "strulet" på korrekt sätt så är han fortfarande good guy.

    Det är självklar även bra med att veta att säljaren har gjort många affärer där köparna är nöjda,
    men jag skulle ändå vilja se en separat tråd, där agnarna skiljs från vetet.

    Eller varför inte döpa tråden enkelt till good guy vid srtul.
     
  9. wayne

    wayne Friends of KS

    Inlägg:
    3.560
    Ebba Grön och Tant Strultråden.
     
Mårtenssons ur Brookfield