• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Good & bad vid fel

ludde28

Omega
Jag tycker att man vid valet av en säljare ska titta mer på hur hanterar denna situation vid fel på vara.
Oftast läser man: xxx är bra, har handlat ofta från xxx. Aldrig nåt strul.
Det betyder egentligen inget, då 99% av köpen är "strulfria" och därmed är de alla "good" guys.
En säljare kan ha 1000-tals likes då han ex. hade tur att alla hans klockor var helt felfria.

Vid affär # 1001 leveras en "strul" klocka (behöver inte vara säljarens fel).
Det är först när strulet tillkommer som man kan skilja agnarna från vetet.

För mig är det viktigare att veta hur säljaren hanterar detta.
Borde det inte finnas en särskild tråd (good/bad) som avhandlar detta.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Va?

Om det strular, så gör man väl ett nytt inlägg i personens Good/Bad tråd...
 

hedbrg

Panerai
Håller med kenkun. Även om den struliga affären avslöjar mer om en säljare så är det en bra referens att få med alla goda köp med. En medlem som sålt 100 dinkor känns säkrare än en som inte sålt något.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Men det kanske inte har strulat än så länge, så då finns det ju inget good guy/bad guy där det har skrivits om strul.

Säg såhär, jag säljer 100 klockor.
Alla kommer fram som lovat och köparna är nöjda. Då får jag 100 stycken "Inget strul, säljaren sålde det han lovat, rekommenderas" förutsatt att 100% av dessa 100 köpare faktiskt lägger en goodguy/badguy på mig.

Men om jag istället säljer 100 klockor varav en strular.
Låt säga, posten tappar bort den och när posten efter 3 veckor hittar den och ger den till mottagaren så visar det sig att klockan inte kan dras upp.
Om den såldes så av mig eller om posten gjorde det kan vi låta vara i det fria.
Om jag då vägrar ta tillbaka den, då får jag ju en bad guy.
Om jag tar tillbaka den och återlämnar pengarna eventuellt gör upp en deal som får båda parterna nöjda, då får jag ju en goodguy.

Dock, så tycker jag då faktiskt att köparen, när han lägger sin goodguy på mig (eller badguy) berättar processen vid eventuellt strul.
Det är nog det jag tror du menar, att när man lägger den och något har strulat så kan man skriva hur man tyckte att säljaren hanterade problemet.

Men det är många som har sålt 100 tals saker utan problem, och vissa kan bara sälja 1 pryl med massor av problem.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Nu är det väl ändå väldigt få affärer här på forumet som strular och ännu färre där köpare och säljare inte kommer överens i slutändan.
Skulle tro att 99% av dessa beror på otydlighet när affären görs upp.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Jag förstår ungefär vad TS menar.

En bra säljare/leverantör ska kunna hantera en reklamation utan en massa tjafs och ifrågasättande, trots att det är allt som oftast handlar om handhavandefel av kunden;)

Att bygga upp ett gott förtroende tar åratal, att rasera det tar några sekunder.
 

ludde28

Omega
TimJohansson

Det är precis så jag menar.

"Skit happens" som man säger, men om säljaren hanterar "strulet" på korrekt sätt så är han fortfarande good guy.

Det är självklar även bra med att veta att säljaren har gjort många affärer där köparna är nöjda,
men jag skulle ändå vilja se en separat tråd, där agnarna skiljs från vetet.

Eller varför inte döpa tråden enkelt till good guy vid srtul.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
TimJohansson

Det är precis så jag menar.

"Skit happens" som man säger, men om säljaren hanterar "strulet" på korrekt sätt så är han fortfarande good guy.

Det är självklar även bra med att veta att säljaren har gjort många affärer där köparna är nöjda,
men jag skulle ändå vilja se en separat tråd, där agnarna skiljs från vetet.

Eller varför inte döpa tråden enkelt till good guy vid srtul.

Ebba Grön och Tant Strultråden.
 
Topp