• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Goodguy/badguy, vart går gränserna?

Amme

Cartier
Vart tycker panelen att gränsen för att kalla nån för "Badguy" går?
Jag har en jag tycker förtjänar den titeln men kanske är jag bara gnällig :)
 

Limpas

Cartier
Det är förstås subjektivt. I mina ögon bör man motivera varför man väljer att kalla någon badguy i omdömet. Sålänge man gör det så kan den som läser omdömet att avgöra hur illa det var.
 

vonbahr

Har fått baka en pizza på menyn
2-Faktor
Det är ju helt öppet för den som utpekas att i samma tråd ge sin syn på saker och ting.
 

Amme

Cartier
Oavsett Goodguy eller Badguy så är det din upplevelse som du förmedlar.

Jo det kan jag göra på PM eller i grova drag utan att hänga ut personen. Men om jag tycker att nån förtjänar badguy titel bara för att personen inte sänkte priset så mkt jag ville eller hade dålig handskak vid möte är väl inte rättvist mot personen. Så är inte fallet men vill bara försäkra mig om att jag inte hänger ut nån som inte förtjänar det...
 

Mr Chance

Kalmar
Jo det kan jag göra på PM eller i grova drag utan att hänga ut personen. Men om jag tycker att nån förtjänar badguy titel bara för att personen inte sänkte priset så mkt jag ville eller hade dålig handskak vid möte är väl inte rättvist mot personen. Så är inte fallet men vill bara försäkra mig om att jag inte hänger ut nån som inte förtjänar det...
Men precis som andra påpekar är det upp till dig att tycka om personer du gjort affärer med.
Men det är upp till oss andra att tycka om det du tycker ;). Dvs sätter du omdömet "bad guy" på någon för handskakningen eller andra bagateller så faller ju skuggan på dig och inte på den personen du bedömer.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Jävligt sniket att köpa en klocka på forumet för ett visst pris och sen någon månad senare slänga upp den 2k (40%) dyrare(!) Ingen nämnd ingen glömd men är inte svårt att lista ut om man tar en snabb koll på K&S..

Kan väl tillägga att det inte har något med TS kommentar att göra, bara flikte in något jag ändå tycker kan klassas som lite "badguy".
 

Pelarn

Patek
2-Faktor
Jo det kan jag göra på PM eller i grova drag utan att hänga ut personen. Men om jag tycker att nån förtjänar badguy titel bara för att personen inte sänkte priset så mkt jag ville eller hade dålig handskak vid möte är väl inte rättvist mot personen. Så är inte fallet men vill bara försäkra mig om att jag inte hänger ut nån som inte förtjänar det...
Mr Chance tog mitt svar:)
 

Amme

Cartier
Det här kändes väldigt ängsligt. Har personen i fråga betett sig illa? Lurat dig? Vägrat hålla en överenskommelse ni haft?

Personligen tycker jag att inte avslöja detaljer man känner till om objektet eller beskriva objektet missvisande är att lura nån vid försäljning. En sak att göra det på blocket(ett annat forum med andra risker som alla köpare är medvetna om) men jag tycker att denna "hobby" ska hållas hederligt och här bör man hålla en viss sed. "It's a gentlemans game played buy gentlemen"
 

Pelarn

Patek
2-Faktor
Personligen tycker jag att inte avslöja detaljer man känner till om objektet eller beskriva objektet missvisande är att lura nån vid försäljning. En sak att göra det på blocket(ett annat forum med andra risker som alla köpare är medvetna om) men jag tycker att denna "hobby" ska hållas hederligt och här bör man hålla en viss sed. "It's a gentlemans game played buy gentlemen"
Tycker inte man ska luras på blocket heller.
 

aadde81

Cartier
Kanske lättare att ge någon konkret synpunkt om du talar om vad som har hänt. Nu blir det mest ett diffust "det beror på"
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Man behöver inte kalla någon för bad eller good guy. Skriv bara vad som hände så får var och en bilda sin egen uppfattning!

Typ: JakobZ här på forumet sålde en klocka till mig och när det paketet kom fram så låg det en tegelsten i och sen dess har jag inte fått tag på honom.
 

Amme

Cartier
Absolut. Har personen i fråga fått möjlighet att korrigera misstaget?

Nja det började med att det var fel årgång på klockan. Och som årsklocka så är det viktigt att det blir rätt. Inget ansvar togs av säljaren och jag får skylla mig själv som inte dubbelkollade det. Sedan visade det sig att datumet inte slog om förens vid 03. När jag skickar sms och beskriver att jag tyckte det var dåligt att inte berätta det så fick jag inget svar. Sedan visade det sig även att den går lite fort. I annonsen beskrevs den som felfri och att den höll tiden bra. Nu struntar jag i alla fel klockan hade men jag vill veta om det när jag köper. Sen när man ser ny annons från personen med liknande beskrivning på annan klocka blir man klart frustrerad
 

fredrikb

Cartier
Ok. Vad betyder "inget ansvar togs av säljaren"? Ville du häva köpet och det vägrades? Det låter som det mest rimliga i mina öron särskilt eftersom det skulle vara en årsklocka.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Nja det började med att det var fel årgång på klockan. Och som årsklocka så är det viktigt att det blir rätt. Inget ansvar togs av säljaren och jag får skylla mig själv som inte dubbelkollade det. Sedan visade det sig att datumet inte slog om förens vid 03. När jag skickar sms och beskriver att jag tyckte det var dåligt att inte berätta det så fick jag inget svar. Sedan visade det sig även att den går lite fort. I annonsen beskrevs den som felfri och att den höll tiden bra. Nu struntar jag i alla fel klockan hade men jag vill veta om det när jag köper. Sen när man ser ny annons från personen med liknande beskrivning på annan klocka blir man klart frustrerad
Luktar helt klart badguy, om ni inte kan hitta en "ok" lösning.
 

Amme

Cartier
Ok. Vad betyder "inget ansvar togs av säljaren"? Ville du häva köpet och det vägrades? Det låter som det mest rimliga i mina öron särskilt eftersom det skulle vara en årsklocka.

Jag ansåg att jag gjort fel som inte säkerställde årgången innan jag betalade och jag kommer aldrig kräva häva köp av en privatperson (eftersom jag själv inte skulle gilla det) men det minsta ansvar man som säljare kan ta är väl en enkel ursäkt. Eller åtminstone diskutera hur vi ska gå vidare. Skrev även i första sms:et "Jag hoppas inget annat konstigt dyker upp i framtiden" som svar fick jag "vad skulle det vara? Jag har inte ljugit om något" " Kanske inte, det får tiden visa" och det gjorde den när det visade sig att datumet inte slår om förens 03. Och det är inte så att datumet slår om exakt 03 utan vid midnatt försvinner siffran och en ny framstår vid 03 tiden :)
DET är inget man missar!
När jag skickar mms med bild på klocka utan datum och inte får svar så har det gått nästan en månad så även ifall jag ville häva köpet vid det laget så hade det gått för lång tid
 

TB12

Cartier
Om jag hade varit potentiell köpare så är det denna typ av information jag hade velat få innan köp. En ursäkt alternativt en förklaring från säljaren var det minsta du kunde förvänta dig enligt mig. Låter inte som en good guy i vilket fall..
 
Topp