Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Goodguy/badguy, vart går gränserna?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Amme, 1 februari 2015.

1. Amme
    Trådstartare

Amme Stadsbo

Från:
    Sthlm
    Vart tycker panelen att gränsen för att kalla nån för "Badguy" går?
    Jag har en jag tycker förtjänar den titeln men kanske är jag bara gnällig :)

2. 16610

16610 Baron

Från:
    BORÅS
    Sköter man sig inte så.. ut med språket. Vad gäller saken?

Grafton gillar detta.
  3. Pelarn65

Pelarn65 Friends of KS

Oavsett Goodguy eller Badguy så är det din upplevelse som du förmedlar.

Richispice, Linkan, par och 11 andra gillar detta.
  4. 16610

16610 Baron

Från:
    BORÅS
    Bra svar +1

5. Beastie

Beastie Mr Cowbell

Man kanske skulle ändra titeln på avdelning till något annat som inte är så svart/ vitt som good guy / bad guy.

Referensavdelningen motsv

Linkan, Galaxy, willbur och 2 andra gillar detta.
  6. Limpas

Limpas Borgare

Från:
    Stockholm
    Det är förstås subjektivt. I mina ögon bör man motivera varför man väljer att kalla någon badguy i omdömet. Sålänge man gör det så kan den som läser omdömet att avgöra hur illa det var.

Richard Aslin gillar detta.
  7. vonbahr

vonbahr Har fått baka en pizza på menyn

Från:
    Stockholm
    Det är ju helt öppet för den som utpekas att i samma tråd ge sin syn på saker och ting.

RicVin gillar detta.
  8. Amme
    Trådstartare

Amme Stadsbo

Från:
    Sthlm
    Jo det kan jag göra på PM eller i grova drag utan att hänga ut personen. Men om jag tycker att nån förtjänar badguy titel bara för att personen inte sänkte priset så mkt jag ville eller hade dålig handskak vid möte är väl inte rättvist mot personen. Så är inte fallet men vill bara försäkra mig om att jag inte hänger ut nån som inte förtjänar det...

Buck gillar detta.
  9. fredrikb

fredrikb Borgare

Det här kändes väldigt ängsligt. Har personen i fråga betett sig illa? Lurat dig? Vägrat hålla en överenskommelse ni haft?

Savagear114 gillar detta.
  10. Mr Chance

Mr Chance Velourmannen

Men precis som andra påpekar är det upp till dig att tycka om personer du gjort affärer med.
    Men det är upp till oss andra att tycka om det du tycker ;). Dvs sätter du omdömet "bad guy" på någon för handskakningen eller andra bagateller så faller ju skuggan på dig och inte på den personen du bedömer.

Kim, China, Lithium och 6 andra gillar detta.
  11. Erik1

Erik1 Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jävligt sniket att köpa en klocka på forumet för ett visst pris och sen någon månad senare slänga upp den 2k (40%) dyrare(!) Ingen nämnd ingen glömd men är inte svårt att lista ut om man tar en snabb koll på K&S..

Kan väl tillägga att det inte har något med TS kommentar att göra, bara flikte in något jag ändå tycker kan klassas som lite "badguy".

Konsul, Kim och skallagrimson gillar detta.
  12. Pelarn65

Pelarn65 Friends of KS

Mr Chance tog mitt svar:)

Mr Chance gillar detta.
  13. Amme
    Trådstartare

Amme Stadsbo

Från:
    Sthlm
    Personligen tycker jag att inte avslöja detaljer man känner till om objektet eller beskriva objektet missvisande är att lura nån vid försäljning. En sak att göra det på blocket(ett annat forum med andra risker som alla köpare är medvetna om) men jag tycker att denna "hobby" ska hållas hederligt och här bör man hålla en viss sed. "It's a gentlemans game played buy gentlemen"

14. Pelarn65

Pelarn65 Friends of KS

Tycker inte man ska luras på blocket heller.

Linkan, Denke, Jimpa och 10 andra gillar detta.
  15. fredrikb

fredrikb Borgare

Absolut. Har personen i fråga fått möjlighet att korrigera misstaget?

Rivalen gillar detta.
  16. aadde81

aadde81 Stadsbo

Från:
    SUNDBYBERG
    Kanske lättare att ge någon konkret synpunkt om du talar om vad som har hänt. Nu blir det mest ett diffust "det beror på"

17. Amme
    Trådstartare

Amme Stadsbo

Från:
    Sthlm
    Skrev inte att man skulle luras på blocket.

Hazmania gillar detta.
  18. ZQT

ZQT The Banker

Man behöver inte kalla någon för bad eller good guy. Skriv bara vad som hände så får var och en bilda sin egen uppfattning!

Typ: JakobZ här på forumet sålde en klocka till mig och när det paketet kom fram så låg det en tegelsten i och sen dess har jag inte fått tag på honom.

Richispice, Igge, Ale och 27 andra gillar detta.
  19. Taxman

Taxman Friends of KS

Haha! Den där JakobZ låter som en ful fisk! ;)

Linkan, Jimpa och Konsul gillar detta.
  20. Mekmek

Mekmek Friends of KS

Tycker du ska servera omdömen som du anser att dina klocksnackskompisar har ett värde av att veta.

Rivalen, donnie, Pelarn65 och 1 annan gillar detta.
  21. Amme
    Trådstartare

Amme Stadsbo

Från:
    Sthlm
    Nja det började med att det var fel årgång på klockan. Och som årsklocka så är det viktigt att det blir rätt. Inget ansvar togs av säljaren och jag får skylla mig själv som inte dubbelkollade det. Sedan visade det sig att datumet inte slog om förens vid 03. När jag skickar sms och beskriver att jag tyckte det var dåligt att inte berätta det så fick jag inget svar. Sedan visade det sig även att den går lite fort. I annonsen beskrevs den som felfri och att den höll tiden bra. Nu struntar jag i alla fel klockan hade men jag vill veta om det när jag köper. Sen när man ser ny annons från personen med liknande beskrivning på annan klocka blir man klart frustrerad

Kejsaren och Buck gillar detta.
  22. fredrikb

fredrikb Borgare

Ok. Vad betyder "inget ansvar togs av säljaren"? Ville du häva köpet och det vägrades? Det låter som det mest rimliga i mina öron särskilt eftersom det skulle vara en årsklocka.

23. theargonaut

theargonaut Friends of KS

Från:
    Sthlm
    Luktar helt klart badguy, om ni inte kan hitta en "ok" lösning.

24. Amme
    Trådstartare

Amme Stadsbo

Från:
    Sthlm
    Jag ansåg att jag gjort fel som inte säkerställde årgången innan jag betalade och jag kommer aldrig kräva häva köp av en privatperson (eftersom jag själv inte skulle gilla det) men det minsta ansvar man som säljare kan ta är väl en enkel ursäkt. Eller åtminstone diskutera hur vi ska gå vidare. Skrev även i första sms:et "Jag hoppas inget annat konstigt dyker upp i framtiden" som svar fick jag "vad skulle det vara? Jag har inte ljugit om något" " Kanske inte, det får tiden visa" och det gjorde den när det visade sig att datumet inte slår om förens 03. Och det är inte så att datumet slår om exakt 03 utan vid midnatt försvinner siffran och en ny framstår vid 03 tiden :)
    DET är inget man missar!
    När jag skickar mms med bild på klocka utan datum och inte får svar så har det gått nästan en månad så även ifall jag ville häva köpet vid det laget så hade det gått för lång tid

25. Amme
    Trådstartare

Amme Stadsbo

Från:
    Sthlm
    Det har gått över ett halv år nu och jag är inte intresserad av nån lösning då jag löst det själv men en sådan person bör inte få sälja klockor i detta forum känner jag

26. ZQT

ZQT The Banker

Riktig flöjt

Taxman och vonbahr gillar detta.
  27. Patrik L.

Patrik L. Friends of KS

Om jag hade varit potentiell köpare så är det denna typ av information jag hade velat få innan köp. En ursäkt alternativt en förklaring från säljaren var det minsta du kunde förvänta dig enligt mig. Låter inte som en good guy i vilket fall..

RicVin gillar detta.
  28. fredrikb

fredrikb Borgare

Ok, låter som en badguy.

29. Pelarn65

Pelarn65 Friends of KS

Du är uppenbart missnöjd, tycker du ska delge oss andra dina upplevelser.

30. Chami

Chami Friends of KS

Är väl bra om folk får veta, sen vad de gör med informationen i framtiden är upp till var och en

Mårtenssons ur Brookfield