• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Goodguy/badguy, vart går gränserna?

JayLar

Rolex
2-Faktor
Och så finns det dem som köper en klocka här på KS för 26k, som sedan försöker flippa den vidare för 35k. Detta inom loppet av ett par dagar...

Rätt? Fel?
Visst, fri prissättning osv osv, men... De flesta visste ju vems klockan var från början, plus att säljaren återanvände den förra ägarens bilder.

Kändes väldigt olustigt, i min värld...
Det låter iofs inte särskilt snyggt kan jag hålla med om...
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Jag tycker i allafall att skamlösa priser/ profitering på andra klassas under samma kategori som skamlösa bud, men är jag ensam on det är jag cool med det. Tillåtet men inte snyggt.
 

Rivalen

Rolex
Jag tycker i allafall att skamlösa priser/ profitering på andra klassas under samma kategori som skamlösa bud, men är jag ensam on det är jag cool med det. Tillåtet men inte snyggt.

Om du kunde beskriva mer detaljerat vad du anser lovligt/inte lovligt enligt din norm, så skulle det bli möjligt att ta ställning till, alternativt att du upptäcker det omöjliga i att försöka reglera detta på förhand. Om det inte kan regleras på förhand kan vilken juste affär där bägge parter är nöjda ju få kritik efteråt, för allt blir tycke och smak. Tala om hur det skall se ut.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Om du kunde beskriva mer detaljerat vad du anser lovligt/inte lovligt enligt din norm, så skulle det bli möjligt att ta ställning till, alternativt att du upptäcker det omöjliga i att försöka reglera detta på förhand. Om det inte kan regleras på förhand kan vilken juste affär där bägge parter är nöjda ju få kritik efteråt, för allt blir tycke och smak. Tala om hur det skall se ut.
De två exempel som tagits upp här är bra, sen har det neggats på diverse annonser tidigare.

Du missförstår mig, vill inte reglera någonting. Fri marknad är ju en självklarhet.

Men på samma sätt att man inte kan (eller bör) förbjuda skambud tycker jag att det är osnyggt på ett forum. Hur man väljer att göra affärer är ju upp till var och en. Jag har väl snurrat in mitt resonemang lite och i fel tråd kan jag erkänna, tycker alltså inte att det gör en till en "bad guy". :)
 
P

Philippe Stern

Guest
OK jag förstår vad du menar, men vi är över 7000 medlemmar så alla är inte kamrater.
Jag är kompis med alla. Jag tar kompispris när jag säljer. "Special price for you, my friend". Nej, men det en fri marknad. Fri prissättning. En hamburgare kostar inte samma på McDonald's och Riche. Utbud och efterfrågan varierar. Wake up and smell the coffee, folks!
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Jag som relativt ny här och i värderingssammanhang, har väldigt svårt att veta vad ett skambud är.

Ibland kommer det upp en tråd med skamlöst dyra KS-annonser, vilket även visar att en del säljare har helt fel uppfattning om vad deras vara är värd. Skulle man då bjuda vad man tror att den är värd, blir det per automatik ett skambud, eller?
 
P

Philippe Stern

Guest
Jag som relativt ny här och i värderingssammanhang, har väldigt svårt att veta vad ett skambud är.

Ibland kommer det upp en tråd med skamlöst dyra KS-annonser, vilket även visar att en del säljare har helt fel uppfattning om vad deras vara är värd. Skulle man då bjuda vad man tror att den är värd, blir det per automatik ett skambud, eller?
Nej, ett skambud är mer än 20% under marknadspris.
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Angående skambud:
Tycker det är intressant att läsa om hur ni ser på budgivning, lustigt hur olika vi pälslösa apor kan tänka.
Personligen föredrar jag att få skambud framför att inte få några bud alls och tar dem själv ibland för att komma vidare. Oftast tackar man förstås nej men blir inte upprörd eller kränkt av ett för lågt bud. Inte jobbigt att svara på ett pm eller att ignorera det om det skulle vara för löjligt.
Händer säkert också att jag ger skambud men menar inget illa med det isf, snarare tvärtom.
Med andra ord ser jag inte skambudsförfarande som ett badguy beteende.
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Då har jag lämnat skambud, eller inte!?
När en klocka legat på Blocket i 4 månader, har jag köpt för 20% under utgångspris, men var då marknadspriset rätt från början?

Marknaden betalar vad varan värderas till när säljaren accepterar priset.....vilket borde vara marknadspriset, eller?

Det är mycket lättare att värdera klockor som "alla" vill ha. Jämför med klockor med högt pris och "svåra" märken/modeller. Vill man flippa snabbt, får man kanske gå ned i pris, MEN jag tycker inte att det är riktigt ok att direkt lägga ut till försäljning direkt till "marknadspris", för att jag har råd att vänta in köparen.

Vissa modeller får man vänta in köparen på, skall ingen då under tiden få bjuda?

Skambud är svårt!

Zlatan sålde sin villa, långt under det pris han köpt den för inkluderat ombyggnad, efter lång tid på marknaden, men var hockeyproffsen som köpte den en badguy för att han prutade?
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Jag är kompis med alla. Jag tar kompispris när jag säljer. "Special price for you, my friend". Nej, men det en fri marknad. Fri prissättning. En hamburgare kostar inte samma på McDonald's och Riche. Utbud och efterfrågan varierar. Wake up and smell the coffee, folks!
Du har helt rätt, men det är klart att burgaren på Riche håller väl något bättre kvalitet än på McDonalds. Men å andra sidan så har inte Riche något bollhav vad jag vet;)
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Burgare och skilsmässodike, vad skulle Tore tycka om sådana påfund?
Han skulle förmodligen säga "Mat ska skapas, inte kopieras" apropå burgare och Wallenbergare för att få det här lite ontopic så tror jag han skulle säga att "nya tider kräva nya ordspråk" angående både bollar och dike. Tror inte Tore var en badguy men troligen en badboy till och från.
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Skulle vilja dela med mig av en upplevelse och höra eran bedömning om detta fall, personligen tycker jag detta är skött på ett tråkigt sätt..

Personen i fråga lägger ut en säljes-annons här på K&S..Jag Pm'ar och efter lite snack visar det sig att han bor i närheten så vi bestämmer en F2F morgonen därpå!
5 min innan jag ska köra får jag ett SMS att han fått förhinder men skriver även "Håller klockan, så den är din! Vi kan ta det under veckan som kommer" detta var då en söndag..
Dagen efter skickar jag sms och frågar om han har möjlighet att träffas men inget svar (skickar även ett pm här på forumet men inget svar där heller)
Samma kväll blir annonsen tillbakadragen, jag skickar och ber om en förklaring men fortfarande inget svar..

Alltså förstå mig rätt, man bestämmer ju själv om man vill sälja eller ej och man har ju full rätt till att dra tillbaka annonsen! men ett svar med en liten förklaring att han kanske ångrat sig borde väl vara på sin plats?
 

Greven

Audemars
Skulle vilja dela med mig av en upplevelse och höra eran bedömning om detta fall, personligen tycker jag detta är skött på ett tråkigt sätt..

Personen i fråga lägger ut en säljes-annons här på K&S..Jag Pm'ar och efter lite snack visar det sig att han bor i närheten så vi bestämmer en F2F morgonen därpå!
5 min innan jag ska köra får jag ett SMS att han fått förhinder men skriver även "Håller klockan, så den är din! Vi kan ta det under veckan som kommer" detta var då en söndag..
Dagen efter skickar jag sms och frågar om han har möjlighet att träffas men inget svar (skickar även ett pm här på forumet men inget svar där heller)
Samma kväll blir annonsen tillbakadragen, jag skickar och ber om en förklaring men fortfarande inget svar..

Alltså förstå mig rätt, man bestämmer ju själv om man vill sälja eller ej och man har ju full rätt till att dra tillbaka annonsen! men ett svar med en liten förklaring att han kanske ångrat sig borde väl vara på sin plats?
Underligt beteende! Han skulle givetvis givit dig en förklaring till varför klockan drogs tillbaka. Ömsesidig respekt när det gäller affärer. Jag har själv under senaste veckan kontaktat två personer här på KS och svarat på deras Köpes-annons. Har ännu inte fått något svar! Ingen respons alls! Det jag hade att sälja kanske inte matchade önskemålet, men även här gäller ju ömsesidig respekt, man svarar tillbaka även fast man inte är intresserad att gå vidare i diskussionen. Så tycker jag.
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Underligt beteende! Han skulle givetvis givit dig en förklaring till varför klockan drogs tillbaka. Ömsesidig respekt när det gäller affärer. Jag har själv under senaste veckan kontaktat två personer här på KS och svarat på deras Köpes-annons. Har ännu inte fått något svar! Ingen respons alls! Det jag hade att sälja kanske inte matchade önskemålet, men även här gäller ju ömsesidig respekt, man svarar tillbaka även fast man inte är intresserad att gå vidare i diskussionen. Så tycker jag.

Eller hur! ingen tvingar någon till att köpa/sälja, men ett svar och en förklaring varför borde i mitt tycke vara en självklarhet..
 

Greven

Audemars
Eller hur! ingen tvingar någon till att köpa/sälja, men ett svar och en förklaring varför borde i mitt tycke vara en självklarhet..
Absolut! En hederssak. Liknande händelse också denna vecka då jag sålde en klocka på Blocket och två personer mailade och gav ett pris strax under mitt önskade pris. Jag svarade tillbaka till den första att jag accepterade budet, och till den andra mailade jag att hen var tvåa i kön. Första personen hörde aldrig av sig mer! När jag kontaktade den andra och sa att personen före troligen hade hoppat av affären så fick jag inget svar där heller! Sa så mycket svordomar här hemma så min fru bad mig ta en promenad och lugna ned mig.
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Absolut! En hederssak. Liknande händelse också denna vecka då jag sålde en klocka på Blocket och två personer mailade och gav ett pris strax under mitt önskade pris. Jag svarade tillbaka till den första att jag accepterade budet, och till den andra mailade jag att hen var tvåa i kön. Första personen hörde aldrig av sig mer! När jag kontaktade den andra och sa att personen före troligen hade hoppat av affären så fick jag inget svar där heller! Sa så mycket svordomar här hemma så min fru bad mig ta en promenad och lugna ned mig.
På blocket är väl det mer regel än undantag? Anything goes typ. Här på KS har jag bara varit med om att ngn lagt bud gjort upp affär och sedan ångrat sig 1 gång och då fick jag en förklaring (visserligen lustig) och kunde snabbt gå vidare. Blocket är ett dårhus!
 

Greven

Audemars
På blocket är väl det mer regel än undantag? Anything goes typ. Här på KS har jag bara varit med om att ngn lagt bud gjort upp affär och sedan ångrat sig 1 gång och då fick jag en förklaring (visserligen lustig) och kunde snabbt gå vidare. Blocket är ett dårhus!
Ha ha ha...ja Blocket är ett dårhus även fast man alltid lyckas sälja där till slut.
 
Topp